LS har i praktiken svaga sanktionsmöjligheter - du kan ju bara se på alla dessa personer som har djurförbud och inget händer. Det skulle dessutom finnas rejäla incitament att kringgå regelverket (ca 6-7000 i kontroller av vardera av föräldradjuren (förrutsatt att detta inte driver veterinärkostnaden) plus 2000-32000 per kull i avgifter).
Det här handlar inte om något så enkelt som en brandinspektion. LS skulle som sagt behöva kontrollera att alla hundar ute till försäljning var anmälda till deras register (hur skulle de fånga upp importer? kräva att veterinärer kontrollerade register innan de behandlade en hund? ha folk på sta'n som stoppade hundar på stan och kontrollerade att de antingen var registrerade eller hade ett utländskt pass? Skanna av sociala medier och se om folk skrev om sina hundar trots att de inte fanns registrerade som hundägare?). De skulle behöva administrera sanktioner och hantera överklaganden.
Som med allt annat går det ju att fuska, men pass och att det är olagligt att ha oreggad hund och att man blir av med den pronto? Alltså oreggad hos LS/jordbruksverket? Hårda straff för att inte följa lagen, framförallt då bli av med alla djuren på 1 sekund.
LS gör redan nu en hel del bra, prata med personalen på djurpensionaten de samarbetar med.
LS är enda vägen (om vi inte ska ha det inom polisen som Götblad tyckte) till verkliga sanktioner.
Ni vet ju själva att SKK bara gäller de som är med och man kan göra som Fralla M som inte är känd för att betala skatt gör. (kränga frallor för 30 papp på löpande band)
Ja, jag tycker det är kul att lura östermalmstanter på pengar, det har jag alltid tyckt, men jag gör det i väldigt liten omfattning på min fina tik som egentligen borde vara i cavalieravel och satsar det mesta tillbaka på hundarna. Det blir inte mycket över till bling bling. Sedan känns det bättre att sälja en hund dyrt en billigt, då vet jag att de har råd med försäkring och veterinär.