SKK med blandras! Frågor!

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag läste nyss på SKKs hemsida att man får lov att vara medlem fast man har blandras, man får även regga hunden där.
Nu till mina frågor.
1. Vad är det för fördelar samt. nackdelar med att vara reggad i SKK?
2. Min hund är redan reggad i jordbruksverket, kan hon vara det fast hon är reggad i SKK eller ska man ändra något där mellan dem?
3. Hur stor kontakt har ni som är reggade i SKK med andra SKK medlemmar?

Och även en lite off-topic fråga.
Vad kostar det att skaffa pass till en hund? Ska kanske till Norge i sommar men pass ska ändå införskaffas. Hur länge håller ett pass? Sätter man själv in bild eller gör en veterinär/annan det?
Och även, om en hund inte blivit vaccinerad på 2-3 år (vanliga vaccinationen) får den då pass om man vaccinerar den i samband med att man ansöker om pass? Även den sprutan då som krävs för att man ska få komma in i Norge. Hunden i sig är inte min utan min systers Jack Russel på snart 10år.

Sv: SKK med blandras! Frågor!

Din hund blir inte reggad i SKK för att du blir medlem. Att regga sin hund i deras hundägarregister innebär INTE att den reggas i rasregistret. Alla hundar MÅSTE vara reggade hos JBV.

SKK är en intresseorganisation, de för hundägares talan i större sammanhang och står med hjälp av sina underorganisationer som arrangörer på ett eller annat sätt för de allra flesta hundtävlingar. Som vanlig medlem i SKK får du deras tidning Hundsport samt lite rabatter hos olika företag.

Jag har renrasiga, reggade hundar och är medlem (och aktiv) i min SKK-anslutna rasförening, men har valt att inte vara medlem direkt i SKK. Jag håller helt enkelt inte med om mycket av deras verksamhet, och ägnar mig inte åt aktiviteter som kräver medlemskap.

Som Migo nämnde så är det endast ägarregistrering du kan göra hos SKK (samma sak som du redan har på JBV). Fördelarna är ju att om din hund kommer bort så kan folk söka på chipnumret/tatueringen i ägarregistret där och således hitta dig.

De kan vara ägarregistrerade på båda ställena utan problem, ju fler ställen desto bättre är det i fall att olyckan är framme.

Jag har bara kontakt med de jag känner. Då SKK har hundratusentals medlemmar i hela landet så är ju självklart merparten av dom vilt främmande människor som man säkerligen aldrig någonsin kommer träffa heller.

Ett pass är giltigt hela hundens liv.
Kort är frivilligt och det får du själv sätta i om du vill ha det.
Säg till din veterinär när ni bokar tiden att hunden behöver vaccination, pass samt avmaskning mot dvärgbandmask. I de flesta fall får man köpa avmaskningsmedel själv och ta med och så ges det av veterinären.

KL
Pass får man i samband med rabiesvaccinering, hunden måste vara chipmärkt, det är det som identifierar hunden. Reglerna till Norge har nyligen ändrats, minns inte om det behövs pass, iaf krävs inte rabiesvaccinering.

Ägarregistrering i SKK är bra, lättare att hitta hundar via deras register, vill du tävla med din blandis så måste den ha tävlingslicens o då måste den vara ägarreggad i SKK.

Det krävs pass till Norge samt avmaskning inom 5 dagar före inträde. Det som behövs är att veterinären skriver på att avmaskning mot dvärgbandmask gjorts i passet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 368
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 100
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar