Jag har inga åsikter om labradoodle eller blandraser, men ett problem jag ser hos storpudlar är att det endast är väldigt få hundar som mentalbeskrivs (oavsett om det är MH eller BPH). Några få uppfödare verkar vara bättre på detta, men på det stora hela verkar det vara ganska få hundar som visas. Det gör att det kan vara svårt att veta hur valparna blir mentalt, både när det gäller rädslor (min egen fick avbryta sitt BPH p.g.a. rädsla, det är väl efter det jag har börjat reagera på hur få hundar som verkar undersökas när jag kollar på avelsdata) men även att det verkar vara stora skillnader när det gäller t.ex. jaktintresse etc. Även när det gäller röntgen av leder och liknande verkar det vara hyfsat vanligt att de enda hundarna i en kull som undersöks är de som ska användas i avel, vilka kan vara de bästa individerna i kullen. Även om det är renrasiga hundar är det alltså inte helt lätt att få information om syskonens mentalitet etc., eftersom det verkar vara ganska vanligt att det inte finns några andra syskon som har kollat mentaliteten.
(T.ex. min hunds pappa har gett 5 kullar och totalt 38 valpar. Första kullen (7 valpar) - en hund röntgad och kollad ögonen, och den fick en kull valpar. Andra kullen (6 valpar) - en gjort BPH, två hundar röntgade varav båda har fått varsin kull valpar. Tredje kullen (7 valpar) - fem är röntgade, två BPH och en MH. Fjärde kullen (9 valpar) - fyra röntgade hundar, en som gjort både MH, BPH och som fått valpar. Femte kullen (9 valpar) - min hunds kull, det enda som finns registrerat där som inte är från min hund är att en av dem har röntgats. Utöver tredje/fjärde kullen finns det inte särskilt mycket data att jämföra med för att se hur syskonen är.)
Utöver det verkar det också som om hundarna blir större - enligt rasstandarden ska storpudlar vara mellan 45-60 cm, och är de över 62 cm är det ett diskvalificerande fel. Utifrån diskussioner på Facebook verkar det inte finnas i princip några hundar på under 50 cm, och under 55 cm verkar även det vara väldigt ovanligt. Medan det verkar vara snararst vanligt att hundarna är över 60 cm. Det verkar vara mer vanligt med indivder över 65 cm än under 55 cm.
Jag har dock inte varit aktiv i Pudelklubben, och kan inte säga något om de jobbar aktivt mot mindre hundar och mer undersökta hundar (både när det gäller mentalitet och hälsa).