Skjuter ut bogen - Tips på övningar mottages!

M

Mariika

Rider en 6 åring nu som gärna går utåtställd i höger varv. Och, tja jag skulle gärna vilja ha tips på bra övningar som jag kan göra för att träna honom i att bli mer rakställd. Själv har jag idétorka :crazy: (tränare på väg)

Bäst att jag tillägger att det inte är något fel på honom, inte mer än att höger råkar vara hans svaga sida som behöver byggas upp..

/Marika
 
Sv: Skjuter ut bogen - Tips på övningar mottages!

Har du möjlighet att jobba hästen från marken (på lång töm, för hand, eventuellt longering) så skulle jag rekommendera att du börjar med det. Då kan du hålla mycket bättre uppsikt över hur hästen använder sin kropp och reagerar på dina signaler. När du sen fått in känslan och hästen blivit lite jämnare blir det mycket lättare vid ridning.

Rid på en volt och försök få hästen spåra på volten och böja sin kropp efter spåret. Tänk inte så mycket på perfekt ställning, huvudets position osv, men tänk att nacken ska följa voltspåret. Använd gärna kramningar i innertygeln (särskilt i högervarvet) och eftergifter när hästen börjar slappna av, ta tydliga halvhalter på innertygeln och använd skänkeln (handen om du går bredvid) för att flytta ut bogen; tygel -skänkel, tygel-skänkel osv och tänk att du vrider dina axlar nästan utåt (högervarvet). I vänstervarvet tänker du att du ska "räta ut" hästens höfter (om du tänker lite tvärtom mot en sluta) och flytta in hästens framdel. Även där genom skänkel och halvhalter.

Om du tränar detta aktivt från början tills hästen börjat förstå hur skänkeln och halvhalterna flyttar bogar/höfter så kan du sedan bara lägga till halvhalterna som en påminnelse när du känner att hästen är på väg att bli felböjd.

Det hästen gör (har haft en som var ungefär likadan fast troligen ännu mer extrem :crazy: är att den trycker högerbogen åt sidan, böjer ryggen och lassar över vikten på höger bog/vänster bak, istället för att bära med högerbak. När man kommit så långt som till skolor kan man lägga fokus på öppna i höger varv och sluta i vänster varv. Men att få hästen "hyfsat jämn" är en bra början.
 
Sv: Skjuter ut bogen - Tips på övningar mottages!

Har du möjlighet att jobba hästen från marken (på lång töm, för hand, eventuellt longering) så skulle jag rekommendera att du börjar med det. Då kan du hålla mycket bättre uppsikt över hur hästen använder sin kropp och reagerar på dina signaler. När du sen fått in känslan och hästen blivit lite jämnare blir det mycket lättare vid ridning.

Rid på en volt och försök få hästen spåra på volten och böja sin kropp efter spåret. Tänk inte så mycket på perfekt ställning, huvudets position osv, men tänk att nacken ska följa voltspåret. Använd gärna kramningar i innertygeln (särskilt i högervarvet) och eftergifter när hästen börjar slappna av, ta tydliga halvhalter på innertygeln och använd skänkeln (handen om du går bredvid) för att flytta ut bogen; tygel -skänkel, tygel-skänkel osv och tänk att du vrider dina axlar nästan utåt (högervarvet). I vänstervarvet tänker du att du ska "räta ut" hästens höfter (om du tänker lite tvärtom mot en sluta) och flytta in hästens framdel. Även där genom skänkel och halvhalter.

Om du tränar detta aktivt från början tills hästen börjat förstå hur skänkeln och halvhalterna flyttar bogar/höfter så kan du sedan bara lägga till halvhalterna som en påminnelse när du känner att hästen är på väg att bli felböjd.

Det hästen gör (har haft en som var ungefär likadan fast troligen ännu mer extrem :crazy: är att den trycker högerbogen åt sidan, böjer ryggen och lassar över vikten på höger bog/vänster bak, istället för att bära med högerbak. När man kommit så långt som till skolor kan man lägga fokus på öppna i höger varv och sluta i vänster varv. Men att få hästen "hyfsat jämn" är en bra början.


Hej!
Tack så mycket för ditt svar. Jag tränar redan mycket på det du nämnde, sökte snarare någon övning utöver träning på volt. Fast volt kanske är den bästa övningen trots allt?

Jag brukar även träna mycket sidförande arbete för att försöka få bort "låsningen", vilket går stundvis, men det känns som om jag borde kunna göra fler olika övningar :crazy: .

Du verkar ha en del klokt att säga, så därför tänkte jag fråga ifall du vet någon mer bra övning som man kan träna på, som är mjukgörande i hans svaga sida? Själv har jag nämligen fastnat vid tempoväxlingar, bak -och framdelsvändningar, skänkelvikningar,serpentiner, ökningar/minskningar av volter och dyl. Kommer inte riktigt på vad jag mer kan göra :crazy:
 
Sv: Skjuter ut bogen - Tips på övningar mottages!

Hej!

Jag har samma problem med min unghäst. Jag har analyserat och tänkt en hel del och de övningar du gör är bra. Ett tips jag fick är att stärka överlinjen på olika sätt. Våra hästar orkar inte så de måste musklas mer. Longering eller tömkörning mha pessoasele och klättring. För min egen del har jag även analyserat min ridning och det är viktigt att du verkligen sitter på inre sitbenet och har skänkeln långt fram och formar runt inre skänkel. Min häst är fenomenal på att putta ut mig på yttre sitbenet i svåra varvet!
 
Sv: Skjuter ut bogen - Tips på övningar mottages!

När du rider honom rakt fram så rid honom öppen i höger sida emellanåt, dvs ställ halsen till vänster så att han kliver på lite extra med höger fram. Det gör det möjligt för honom att sträcka ut och stärka den sidan.
 
Sv: Skjuter ut bogen - Tips på övningar mottages!

Problem med ställning beror ofta på att man ställer för mycket. Man ska bara skönja ögonbågen, inte se själva ögat.
Övning som är bra är att först rida på rakt spår, bäst med ridning i "skog och mark" så får man gratis motor oxå, sen börjar man med 1-4 skänkelvikningssteg åt varje håll, med hästen så RAK som möjligt. Det är lätt hänt att hästen vill förböja sig och bara "rinna iväg" med den yttre bogen utskjuten en halv kilometer före resten av kroppen.
 
Sv: Skjuter ut bogen - Tips på övningar mottages!

Tack alla för era genomgående och framförallt bra och peppande svar! :bow:

--> Doris Day; klättring är påbörjad (har en jättefin "grop" att träna det i :D ).

Till alla; ska iväg nu snart och tänka mer på min egna sits och rakridning. :bump: så tack alla för era uppmuntrande svar! :bow:

'/Marika
 
Sv: Skjuter ut bogen - Tips på övningar mottages!

Tja, en grej som "min" Equiterapueft brukar förespråka är att man går uppför en lång backe (inte med ryttare utan för hand) helst ett fält som sluttar. Tanken är att man ska gå snett uppför backen och sen snett ner, dvs man går inte rakt upp mot det högsta utan man går först snett åt vänster tills man kommer uppför backen, och samma väg ner, sen går man snett åt höger och ner. Så repeterar man det ett par gånger i varje varv för att successivt öka på.
På så vis tränar hästen alla ben.

Det är väldigt bra att låta hästen behandlas samtidigt som man tränar, sen kan man såklart se till att variera träningen bara för att få så mycket lösgörande ridning som möjligt. "Låsningar" är svåra att rida bort, det som är allra bäst är att hästen får mjuka upp sitt stela bakben och ryggen. Skogsridning är alltså också bra, när man "dressyrar" är det viktigaste att hästen lär sig stretcha yttersidan av ryggen och det gör den om man får den bra böjd på en volt. Kommer man så långt att man kan träna det i galopp är det guld eftersom en häst som galopperar hyfsat samlat och avslappnat samtidigt som den är böjd både får styrketräning och lösgöring. Men skynda långsamt!

På en häst med låsningar kan det ibland vara bra att testa gränserna, dvs testa övningar som den egentligen inte är redo för (men väldigt lite i taget) för att just testa hästens gränser. Den vill knappast frivilligt jobba med det svagare bakbenet eller stretcha ryggen som gör ont, så kan man få den göra det "av misstag" eller av att man rider mycket i terräng är det jättebra.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 098
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 567
Senast: hastis1234
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 535
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp