Skjutdörr till boxen?

Araminta

Trådstartare
Hej!
Funderar lite.. Varför finns det inte fler boxar med skjutdörrar? Eller är det bara jag som missat alla? Eller är det någon uppenbar nackdel jag missat med dem, som gör att alla kör på den vanliga dörrtypen?
Jag ser bara en stor fördel: mer plats i stallgången! Börjar bli rejält less på att ständigt få slå igen boxdörrar som står vidöppna och blockerar, så fort man kommer med en häst. Dessutom är det mycket smidigare att mocka i en gång med skjutdörrar.

Sv: Skjutdörr till boxen?

Hästen kan sparka/knuffa ner en skjutdörr. Jag har sett det hända en gång, inte så roligt. Men annars tycker jag också de verkar bra! Om man har en hållbar modell som håller för en häst :smirk:

i stallet jag är i nu är det skjutdörrar. mycket smidigt enligt mej.
Och dem dörrarna vi har är av mycket hållbara..
Men däremot finns det en enda box i stallet som är "vanlig" och den har ponnyn lyckats sparka upp.. :S

Vi specialbeställde en skjut dörr innan jul till en öppning som var 1.50 bred. Den boxdörren som var innan tog upp nästan hela stallgången vid öppning. Nackdelar med skjutdörrar är om man har ett gammalt stall som har boxdörr på mitten av en box, dp blir det för lite utrymme för att skjuta en dörr åt sidan. man förlorar dessutom plats att hänga täcken på den vägg dit skjutdörren glider förbi.

Vi har precis installerat nytt och valde skjutdörrar. Om man inser att täckeshängare, krokar och annat inte ska finnas i en stallgång så fungerar det mycket bra. Det är lättare att passera med hästar och vagnar i mittgången. Rätt monterade (!) är de fabriksgjorda skjutdörrarna är väldigt stadiga och säkra.

En skjutdörr kräver mer underhåll än en "vanlig" slagdörr.
Det är mer som kan bli knas med en skjutdörr jämfört med slagdörrar helt enkelt.

Har man tummen mitt i handen och inte har tänkt att byta ut stallinredningen på de närmaste 30 åren så är slagdörrar bättre än skjutdörrar...

Faktiskt så står det i alla rekommenadtioner att man inte bör ha skjutdörrar i stallet pga den högre bullernivån.
Själv vet jag inte vad som är bäst...
I stallet där min häst står så är det så bred gång att hästarna kan passera även om det är öppet på båda sidorna med slagdörr.

I stallet där min häst står så är det så bred gång att hästarna kan passera även om det är öppet på båda sidorna med slagdörr.
Vår stallgång är bara 3,20 bred så för oss är skjutdörrar bättre än slagdörrar. De nya modellerna med nylonrullar bullrar mycket mindre än gamla tiders skjutdörrar.

Jag tycker det är jättevanligt med skjutdörrar och skulle nog aldrig ställa mig i ett stall som inte har det.
För länge sen hade vi inte heller det men stallet är renoverat ett par gånger sen dess, och det blev skjutdörrar i stället.
Nu när jag står inackorderad så har det varit skjutdörrar i alla stall jag kollat på, skulle nog inte ens bry mig om att kolla på ett stall som inte har det..

Vi specialbeställde en skjut dörr innan jul till en öppning som var 1.50 bred. Den boxdörren som var innan tog upp nästan hela stallgången vid öppning. Nackdelar med skjutdörrar är om man har ett gammalt stall som har boxdörr på mitten av en box, dp blir det för lite utrymme för att skjuta en dörr åt sidan. man förlorar dessutom plats att hänga täcken på den vägg dit skjutdörren glider förbi.
tycker inte alls att man förlorar space att hänga täcken på. Vi har täckeshängare på dörren och det fungerar fin fint.
I stallet hemma ville vi inte ha täckeshängare på dörren så då byggde pappa täckeshängare som sitter på väggen bredvid. Inget förlorat space alls, snarare mer!

Vi har skjutdörrar i vårt stall, fungerar jättebra. Nu är det bara fyra hästar, så bullrigt blir det inte. Täckeshängare har vi på boxväggen, så pass breda är våra boxar iaf. Ser bara fördelar med det.

Jasså?
Tycker det är mer ovanligt med slagdörrar om det inte rör sig om ett väldigt gammalt stall.

Där jag står har vi slagdörrar. Och det är ett väldigt gammalt stall ;) Bara tre doxar och ingen är likadant byggd som någon annan. Alla tre dörrarna är olika byggda :p Dock fungerar dessa dörrar mycket bra och man kan ju fälla upp dom så dom ligger platt mot boxväggen, dvs tar ingen plats. Man behöver ju inte ha dom rätt ut i gången om man inte vill

Hade inte tänkt på det här innan men i mitt stall har vi faktiskt både och. "Vanliga" dörrar i stora gången med 11 boxar och skjutdörrar i lilla gången med tre stora boxar. Till saken hör ju att jag har en av skjutdörrsboxarna till min häst :D Haha! Och det slog mig IDAG, efter 6 år..

Som du säger - mer plats i gången (det är nog anledningen till att det finns 3 boxar med skjutdörr i mitt stall, lilla gången skulle inte bli igenomkomlig annars) Varför de har valt vanliga dörrar i stora gången vet jag dock inte. Drygt på morgonen när alla hästarna ska ut och dörrarna står på vid gavel..

Vi har också slagdörrar, men de kan öppnas 180 grader, dvs helt mot väggen. Fungerar perfekt, är aldrig ivägen.

Immer

??? Verkar de inte lite trångsynt att inte kolla in ett stall utan skjutdörrar?!?!?

Det kan ju vara drömstallet ändå...

Det verkar ju bra- jag har inte sagt att det är rätt eller fel. Bara vad man blir rekommenderad till.
det är ju iofs inte skrivit igår- rekommendationen alltså.

Jag gillar bägge delarna. Fast jag har sett fler skjutdörrar trilla av än slagdörrar. Men sköter man de bara o satsar på kvalité så fungerar det säkert vilket som.

Förutom att skjutdörrar är smidiga ur den aspekten du nämner så är de bättre ur säkerhetssynpunkt. Svårt för hästen att fastna i och gör stallgången säkrare oavsett om den är bred eller smal.

??? Verkar de inte lite trångsynt att inte kolla in ett stall utan skjutdörrar?!?!?

Det kan ju vara drömstallet ändå...
Trånsynt? Nej. Jag vet ju vad jag vill ha och vad jag har för krav, jag letar ju stall efter mina krav. Och jag vill ha skjutdörrar.
Dessutom känns slagdörrar eller vad ni kallar det, så himla gammaldags.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 385
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 155
Senast: exotic
·
Anläggning Vi har köpt en gård på skånska slätten med gamla ko och gris-stallar som nu ska bli häststall. Eftersom takhöjden tangerar det tillåtna...
2
Svar
32
· Visningar
4 624
Hästmänniskan Moderator får flytta tråden om den hamnat snett.. Detta kommer bli en novell, förlåt för det. Tog hem min unghäst 16 Juli 2012, då...
2
Svar
28
· Visningar
5 752
Senast: Sleepwalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar