Skjutdörr till boxen?

Sv: Skjutdörr till boxen?

Måhända har det blandats ihop med att tidga modeller av skjutdörrar med öppningbara galler hade en låsanorning som hästar kunde fastna i.

vi har skjutdörrar på våra 4 boxar hemma. Box dörrarna är 150 breda nu så det skulle bli väldigt tight med vanliga dörrar.

POSSITIVT: tar ingen plats i gången då vi har en väldigt smal stall gång

NEGATIVT: Finns ingenstans att hänga täckes hängare eftersom man ej får ha täckes hängaren under där hästen tar ut huvet eftersom den kan fastna med huvet i den.
Sen vet jag en som hade väldigt bråttom å öppna box dörren så *pip* slängde då upp box dörren utan att hästen han backa väck med huvet så den klämde huvet mellan ramen på skjutdärren och väggen som skjut därren förs över å fick rejäla sår över hela huvet. de kan ej hända med en slag dörr.

Då vi alltid har haft täckes hängare på box dörren å råkade ut för en inspektion å dom sa att stallet ej kommer bli godkännt om vi har kvar hängarna på box dörren där hästen tittar ut.

När vi renoverar stallet så kommer vi bygga om till 5 boxar i stället för 4 å då kommer jag vilja ha vanliga dörrar. känns smidigast å man kan ha täckes hängare på varje box....

Senast ändrad:

Det är länsstyrelsens rekommendationer(krav) att inte ha täckeshängare som hästarna kan nå.
Vid nybyggnad, tillbyggnad eller ombyggnad så söker man förprövning hos länsstyrelsen och de godkänner inte boxar med täckeshängare.
Hittar ingen länk, har hört det på en kurs som länsstyrelsen hade om att bygga för häst.

Är det någon skillnad på om täckeshängarna har brett emellan stången och väggen?
Det finns ju olika sorter. Har sett smalare varianter där jag kan tänka mig att de kan fastna. Själv har jag just införskaffat de med brett mellanrum, skulle tro det kanske är 25 cm ca emellan?

//Jezz

KL

Så här står det på Jordbruksverket...

23 § Föremål och ämnen som kan
skada hästarna ska förvaras så att de är
oåtkomliga för dessa.

Hästar har en naturlig nyfikenhet och vill gärna undersöka föremål. Saker och ämnen som kan skada dem måste därför förvaras
utom räckhåll. Detta gäller både i stallet och utomhus. Som exempel kan nämnas uppfällbara sadelhängare som ska fällas ner efter användning. Karbinhaken är en mycket vanlig utrustningsdetalj i samband med hästhållning. Bl.a. används karbinhakar för att hänga upp vattenhinkar och vid uppbindning av hästar. Om haken öppnas genom att man trycker in den ena delen kan hästar manipulera med haken och fastna, vilket kan leda till omfattande skador i munnen.

Täckeshängare placeras ofta på boxfronten. Dessa är åtkomliga för
hästen om boxen är försedd med halvdörr eller saknar galler. Utformningen måste då vara sådan att käke, hov eller huvud inte kan fastna. När hängaren utgörs av ett liggande rör som sitter en bit ner på väggen kan hästen haka i röret med underkäkständerna, kasta sig bakåt och skada sig.

Saltstenshållare, krubbor etc. kan
förändras genom korrosion och få vassa kanter som innebär en skaderisk.

Tack så mycket för upplysningen:bow:

Täckeshängare placeras ofta på boxfronten. Dessa är åtkomliga för
hästen om boxen är försedd med halvdörr eller saknar galler. Utformningen måste då vara sådan att käke, hov eller huvud inte kan fastna.

Och i texten står det inget om att man inte får ha täckeshängare på boxdörr med halvdörr/öppet galler, bara att utformingen måste vara säker för hästen - precis som med allt annat i ett stall.

Ja men precis.
Och därför undrar jag ju då om de kan fastna i dessa med större mellanrum?
Jag hade nämligen själv bestämt mig för att inte ha några täckeshängare ute i stalldelen, tills jag fick en inack. med många täcken, så det slutar med att jag inhandlar 4 st och hänger upp på varje dörr. Dessa har mkt brett mellan stång och dörr.
Flertalet hästfolk har sagt till mig att det inte är farligt när det är så brett emellan.

Men om det är farligt ändå, så tar jag givetvis bort dom.
Skulle uppskatta om ngn här vet vad det bör vara för mått mellan stång och dörr för att det inte ska anses som en säkerhetsrisk?

//Jezz

*KL*

I vår kommun har Miljö och Hälsa varit väldigt aktiva under förra året och hälsat på i de flesta stall här.

Alla stall har fått skruva ner sina täckeshängare eller stänga luckorna.
Det är går att ha det så sålänge inspektörerna håller sig borta, men när de har varit på besök är det bara att skruva ner.
Detta grundat på texten som Liselott bifogade.

Om man inte har en box som är 7 meter lång så är det svårt att få plats med både skjutdörr och täckeshängare bortanför dörren..

Om man inte har en box som är 7 meter lång så är det svårt att få plats med både skjutdörr och täckeshängare bortanför dörren..

Fast mina boxar är bara 3,5 meter långa och det går alldeles utmärkt att ha både skjutdörr och täckeshängare bortanför dörren och öppningsbara galler i skjutdörrarna.

Jag föredrar, som så många andra här, skjutdörr. Nya skjutdörrar väsnas inte och tar ingen plats.

Hej!

Nackdelen jag mest märkt är att när väggen bakom skjutdörren blir sämre och knuffas utåt mot dörren är det helt omöjligt att ta sej in till hästen.. Kan ju bli rätt jobbigt i nödsituation..

Annars har jag sett flera hästar som fått ut benet mellan vägg och dörr, en som fick senorna i/under hasen helt avskurna..

Jo, många hästar kan lära sej öppna skjutdörrarna och ta sig ut och massa folk har svårt att lära sej stänga dörrarna ordentligt- så hästarna kan ta sej ut.

Sen måste man smörja "hjulen" som får dörren att rulla rätt ofta, annars blir det toksegt att ta sej in i boxen.. Och har man mycket strö brukar det hamna under dörren, så den blir omöjlig att öppna..

Där är mina nackdelar, fördelarna är ju att dörren inte är ivägen när den är öppen.. Men sen kan jag inte komma på fler fördelar..

/ Lavinia, som jobbar på ridskola med en gång med skjutdörrar och resten av stallet med "vanliga" dörrar.

jag valde "vanliga" dörrar i mitt stall när vi byggde det för att de är så mycket tystare... tycker skjutdörrarna skrammlar så mycket... dock har jag rejäl stallgång så det finns bra utrymme

Måste vara ena riktiga skräpdörrar du är van vid. Våra har inga av dom problemen.

Oljud beror inte på dörrarna utan på den som stänger/öppnar dom!

LIA

Nackdelen jag mest märkt är att när väggen bakom skjutdörren blir sämre och knuffas utåt mot dörren är det helt omöjligt att ta sej in till hästen.. Kan ju bli rätt jobbigt i nödsituation..
Väggen ska bultas i betongen med expander eller motsvarande och med rätt montering kan det inte röra sig alls i den riktning som du beskriver. Tyvärr slarvar nog en del vid montering av boxar.

Annars har jag sett flera hästar som fått ut benet mellan vägg och dörr, en som fick senorna i/under hasen helt avskurna..
Omöjligt med en rätt monterad och använd dörr. Glipan är högst en centimeter och kan inte vidgas ens med våld.
Jo, många hästar kan lära sej öppna skjutdörrarna och ta sig ut och massa folk har svårt att lära sej stänga dörrarna ordentligt- så hästarna kan ta sej ut.
Låter som om det inte var en modern låsning.

Sen måste man smörja "hjulen" som får dörren att rulla rätt ofta, annars blir det toksegt att ta sej in i boxen..
Har man nylonrullar så behöver man inte detta

Och har man mycket strö brukar det hamna under dörren, så den blir omöjlig att öppna..
En vanlig dörr blir istället omöjlig att stänga om strö ligger ivägen...

Det har hänt mycket med kvalité på boxinredningar under senare år. Jag tror de flesta bristerna beror på slarv vid monteringen.

när vi fick en sån tant som kom ut och kollade vårat stall sa hon att ni får ej godkännt om ni inte tar ner täckes hängarna. hästen kan fastna med huvet i den eller liknande så vi fick stå å skruva ner dom när hon va där. sen vet jag en kompis ponny fastnade med käken i en täckes hängare och bröt käken så jag förstår vad dom menar

Min minsta box är 12,?? km2 Vi har väldigt stora därrar till våra boxar som e skjut dörrar. dörr hålet e nog ca 150 om inte mer så där kan omöjligt få plats 1 täckes hängare jämte box dörren. så jag valde att ha en lång där hästarna ej kommer åt å nu e där mkt mer plats i gången också

Senast ändrad:

kl.

angående täckeshängare på dörren.. Vi har löst det genom att ha "hål i gallret" på väggen och inte på dörren. Hästarna kommer då inte åt sinatäcken, fast vi han ju inte stänga in dom, för hålet är alltid där..

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 385
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 155
Senast: exotic
·
Anläggning Vi har köpt en gård på skånska slätten med gamla ko och gris-stallar som nu ska bli häststall. Eftersom takhöjden tangerar det tillåtna...
2
Svar
32
· Visningar
4 624
Hästmänniskan Moderator får flytta tråden om den hamnat snett.. Detta kommer bli en novell, förlåt för det. Tog hem min unghäst 16 Juli 2012, då...
2
Svar
28
· Visningar
5 752
Senast: Sleepwalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar