Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast värmen i stallet har väl egentligen inget med dålig luft att göra, då är det ju ventilationen som inte fungerar. Mina hästar har alltid stått i varmstall när dom varit uppstallade, och det var aldrig varit fukt och dålig luft. Däremot har jag ju varit in i stall med dålig luft, men endast på grund av ventilationsfel.Kan du inte höjja taket ist i de befintliga stallet?
Annars är de bara att slå upp boxar i ladan och de är för hästarna det bästa alternativet med bra luft och lika kallt ute som inne.
Varmstall är verkligen inte bra för hästar.. de är inte byggda för att stå inne i varmt stall om dagarna och oftast med dålig luft/fukt om natten så får man bara problem med luftvägarna till slut på hästarna.
Min häst fick hosta efter 1 år så jag fick lov att flytta när hon stod i ett varmstall.. så aldrig ett varmstall igen för min häst iaf.
Varje morgon när man kom till stallet vintertid var de fuktdroppar på tak och väggar och svartmöggel växte på tak och väggar.
Usch.
Så hade jag egen gård hade jag lätt byggt boxar ute i ladan och byggt till ett stort skötselrum som är isolerat med värme där man kan binda upp hästen och borsta.. Där är det dessutom en spolspilta och 1 boxar så kan hästen stå där och torka om man har duschat den vintertid.
Det skall då vara automatiska dörrar in till skötselrummet så man bara drar i ett snöre så öppnas dörrarna och stängs självmant=)
Min förra hästhållning hade ett stall som gick att värma upp.Vi har kallstall och de få gånger dropp har varit inblandat har vi värmt det i en tunna med varmvatten, s
Det är inga problem med att lösa.framförallt fruset vatten jag tänker på
Det duger inte.kanske grislampor?
Vart hittar man kravet på uppvärmd box? Kollat på jbv men vet inte riktigt vart jag ska leta..
Takhöjden kan vara lägre vid skötplatser etc, det är just stalldelen som regleras. I annat fall skulle knappast hästar kunna transporteras heller...Sära på hästarna hur då? De måste väl klara sig så länge de ser varandra?
Gör två "fack", tex en båge/plank i mitten så ryms ju båda där samtidigt. Eller så får man ju hålla häst nr 2 i grimskaft så att den är inom synhåll.
Dock är ju problemet att takhöjd måste vara godkänt ändå, så vad är din plan då om du ska göra det i bef stallbyggnad?
Hovis eller vet kommer i alla fall att kräva vettiga arbetsmiljöer. Det brukar inte vara uppskattat att sko utomhus eller där det är jättekallt, detsamma gäller för vets besök.
Takhöjden kan vara lägre vid skötplatser etc, det är just stalldelen som regleras. I annat fall skulle knappast hästar kunna transporteras heller...
Med "logen" tänker jag på övervåningen på en ladugård, fd. höloft tex. Är det den delen du menar?
Åtminstone i Skåne är logen en hel byggnad som man förvarar lite allt möjligt i, från traktorn till gammalt skräp som kanske kan vara bra att ha nån gång - men ursprungligen förvarade man foder och säd i dem.
Jag kallar höloftet för "gälle", vet inte om det är skånska eller göingska.