Skjutdörr till boxen?

Sv: Skjutdörr till boxen?

Vi har båda typerna och jag tycker skjutdörrarna är mer praktiska än slagdörren (som gärna står på trekvart när man ska in med hästen).
Skjutdörrarna har hållit i 18 år så här långt utan problem. Några droppar olja har vi kostat på men det är allt.
Dom är bullriga, om man inte tar det lugnt. Å andra sidan, är man lite försiktig hörs inte mycket mer än klicket när dörren går i lås.

LIA

Jag gjorde om mitt stall 04 med skjutdörrar, var jättenöjd. Men kände att jag ville ha tillbaka kontakten med hästen när jag är i stallgången och eftersom jag tycer att en sjkutdörr utan galler är farligt så gjorde jag om mitt stall i sommras igen och har nu vanliga engelska dörrar igen utav rör med mellanrum så att luften kan passera igenom.

Det finns fördelar med både slag- och skjutdörrar.
En sak som dock är viktig att tänka på är att det är direkt olämpligt att ha täckeshängare i stallgången!

Alldeles för många hästar har skadat sig allvarligt på dessa. Om hästen når dem innefrån boxen kan den fastna med underkäken mellan hängaren och boxdörren, vilket kan leda till brott på käkbenet. Om hästen stegrar sig i stallgången kan den fastna med en hov mellan hängaren och boxväggen. Inte heller trevligt. Det bästa är att ha ett speciellt rum där man hänger täcken, men det är ju inte alltid möjligt.

jag har nästan bara stått i stall med skjutörra, tycker det är helt suveränt. Ser inga nackdelar med dem. Våra är tysta o smidiga.

Senast ändrad:

Du missförstod mig nog iofs... Ni kanske har jättemånga jättebra stall där ni bor... Här vet jag inte... Vi har stall med båda delarna:)

Det finns fördelar med både slag- och skjutdörrar.
En sak som dock är viktig att tänka på är att det är direkt olämpligt att ha täckeshängare i stallgången!

Alldeles för många hästar har skadat sig allvarligt på dessa. Om hästen når dem innefrån boxen kan den fastna med underkäken mellan hängaren och boxdörren, vilket kan leda till brott på käkbenet. Om hästen stegrar sig i stallgången kan den fastna med en hov mellan hängaren och boxväggen. Inte heller trevligt. Det bästa är att ha ett speciellt rum där man hänger täcken, men det är ju inte alltid möjligt.
Om man inte har plats någonstans för täckena och har en bred gång kan man sätta i svagare skruvar som inte går rätt igenom boxväggen. Då släpper täckeshängaren om hästen skulle fastna i den.

*KL*

Skjutdörrar väsnas!!! Det är ett hemskt ljud som pågår hela tiden i ett stall med lite fler boxar!

Ett viktigare argument att inte ha skjutdörrar tycker jag är att man kan inte ha täckeshängare/eller låta hästen titta ut med skjutdörr.

Det är förbjudet att ha täckeshängare som hästarna kan nå ifrån boxen och med skjutdörrar finns då ingen plats att låta hästarna titta ut, vilket är hemskt tycker jag!!

Ett viktigare argument att inte ha skjutdörrar tycker jag är att man kan inte ha täckeshängare/eller låta hästen titta ut med skjutdörr.

Varför skulle inte det gå? Våra skjutdörrar har öppningsbar del på gallret. Varför kan man inte ha täckeshängare? Visserligen är jag av den bestämda åsikten att täcken överhuvudtaget inte ska vara i stallgången utan i ett separat utrymme.

Jag har varit i 2 stall, bägge med skjutdörrar. De är bra på så vis att de tar ingen plats i gången. Men ja de kan sparka ut dörren om man inte låser den ordentligt.
Det är mycket irriterande med svängdörrar när man är van vid skjutdörrar :D Särskilt om det är en SMAAL stallgång :crazy:

*KL*

Skjutdörrar väsnas!!! Det är ett hemskt ljud som pågår hela tiden i ett stall med lite fler boxar!

Det är förbjudet att ha täckeshängare som hästarna kan nå ifrån boxen och med skjutdörrar finns då ingen plats att låta hästarna titta ut, vilket är hemskt tycker jag!!
Har aldrig haft dörrar som man kunnat öppna, och vill inte ha det heller.
Men funderar vad du fått det där förbudet ifrån, jag tycker att jag sett många stall som har täckeshängare på dörren och som har öppningsbara galler.

Och jag förstår inte att alla tycker att det väsnas så mkt, jag märker då inte av det alls. Har aldrig gjort. Och då har jag ändå tinnitus och är känslig för skarpa ljud.

Jag har varit i 2 stall, bägge med skjutdörrar. De är bra på så vis att de tar ingen plats i gången. Men ja de kan sparka ut dörren om man inte låser den ordentligt.
Det är mycket irriterande med svängdörrar när man är van vid skjutdörrar :D Särskilt om det är en SMAAL stallgång :crazy:
Vadå sparka ut dörren om man inte låser den ordentligt?
Isåfall kan man väl sparka upp en vanlig dörr också lika lätt? Eller helt enkelt öppna låset? FÖrstår inte riktigt.

Apropå täckeshängare som hästar kommer åt så fick vi nerslag på det för något år sedan vid kontroll av stallet. INGA täckeshängare fick finnas på dörrar som hästarna kommer åt att fastna i. Vi har efter det inga täckeshängare på dörrarna men däremot brevid dörren (slagdörr) På dörrar som inte har luckan öppen (skjutdörrar) har vi kvar täckeshängaren på dörren.

Det hade med att hästar kan bita tag i stången och sedan fastna med underkäken.

Förbjudet?... Mitt stall är då godkänt med sina öppningbara galler (som hålls öppet) och täckeshängare utanför. Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte vilka akrobathästar det måste vara som lyckas få fast underkäken i hängaren alt. placeringen av dom. Har haft en häst i detta stall som lyckades bita i hängarna, men det var på den andra boxdörrens och det var så att hon precis kom åt med framtänderna.

Och här är dom så packade med täcken att man får ett smärre psykbryt varje gång man försöker klämma dit ett till, så hästarna väljer helldre att ha mulen i höhögen under natten än att försöka riva ner täcken och då blotta hängaren.

Men jag förnekar inte att det finns en viss risk att hästar kan få för sig att lyckas med något olyckligt. Men paragrafen som säger att det är förbjudet att ha täckeshängare + öppet galler har inte jag stött på, fast det var någon månad sen jag läste igenom hela djurskyddslagen om hästar/hästhållning.

*KL*

Men borde inte problemet lösas genom att man har en öppningsbar lucka i den delen av gallret som inte är dörr och hängaren på dörren? Okej du blir tvungen att stänga luckan när du ska öppna dörren men i övrigt är blir det väl precis som vid slagdörrar? Luckan på ena halvan av boxen och hängaren på den andra.

Men borde inte problemet lösas genom att man har en öppningsbar lucka i den delen av gallret som inte är dörr och hängaren på dörren? Okej du blir tvungen att stänga luckan när du ska öppna dörren men i övrigt är blir det väl precis som vid slagdörrar? Luckan på ena halvan av boxen och hängaren på den andra.
Våra skjutdörrar (helt nya) är av den här modellen:
7b.jpg

Det går alltså att ha en öppningsbar lucka, skjutdörr i skjutdörren, som inte behöver stängas för att öppna dörren.
Om man absolut vill ha täckeshängaren i stallgången så kan man sätta den på dörren.

Vilken dörr menar du nu? Boxdörren? För det var ju där man tydligen inte fick sätta den. Eller menar du ytterdörren?

problemet var väl att hästen inte fick komma åt täckeshängaren pga den kan fastna - alltså bör man inte ha hängaren på dörren. Men har man inte nån hängare så är ju din lösning den bästa.

men var står det att man inte får sätta dem där?
Vårt stall är godkännt o har hängare på dörren.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 385
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 155
Senast: exotic
·
Anläggning Vi har köpt en gård på skånska slätten med gamla ko och gris-stallar som nu ska bli häststall. Eftersom takhöjden tangerar det tillåtna...
2
Svar
32
· Visningar
4 624
Hästmänniskan Moderator får flytta tråden om den hamnat snett.. Detta kommer bli en novell, förlåt för det. Tog hem min unghäst 16 Juli 2012, då...
2
Svar
28
· Visningar
5 752
Senast: Sleepwalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar