skjuta eller spruta?

Sv: skjuta eller spruta?

jag rekomederar bult det är det minst smärtsamma för hästen, kan vara otäckt att se men det går fort.
som någon annan skrev det att det har varit minst problem med bult.
har varit med om hästar som har kämpat i mot med spruta! :crazy:

Nej men herregud vad är det för ett resonemang:cry:
Det är ju så att du bara är 15år och då har han ju fakiskt också ansvar, och vem köpte hästen alt. lät dig köpa häst, nej det där var uselt sagt.

Jag håller med dom som röstar för bultpistol.
Jag har avlivat en ponny och en hel massa kor på detta vis och dom bara faller ihop! Det läskiga om man inte är van är att djuret måste avblodas inom en minut (kan vara lite längre, är osäker där) dvs. man gör ett snitt i halspulsådern så blodet rinner ut. Djuret känner inte av detta då det redan är borta men det ser lite dramatiskt ut!

Det är väl inget fel i att bli lejonmat!? Dom måste ju också äta! Hästen märker ju ingen skillnad. Jag har själv lämnat till Lejonmat, inget fel i det!

:confused:Var hästen redan skadad när du fick den? eller varför säger din pappa att det var ju du som ville ha den? Har han hjälpt dig så att du har kunnat behandla och anlitat veterinär under dom här åren? Är hästen försäkrad?

om han kan tänka sig att skjutsa dig eller m nån annan kan göra det så rekomenderar jag kolmården!

de bultar hästen gratis och sen går köttet till deras djur, jag peronligen struntar i vad som händer när djuret är dött (bara jag slipper se det :D)

jag tror att man kan be nån annan hålla i hästen där och bara gå därifrån... så man själv slipper se...

Det är gaaaanska långt från Falkenberg (där TS bor) och Kolmården, tror knappast det lönar sig att köra dit!

det är lantbrukstjänst sm sköter även den slakten (även hemslakt). sist jag kollade på deras sida så körde dom upp till falkenberg eller om det va varberg för att slakta till tex. lejon eller björnmat. till skillnad från om man vill att det går till destruktion så kostar det inget om dom får ta köttet till rovdjuren. kravet vadock att djuret skulle väga minst (har för mig) 300 kg

jag har själv övervägt det alternativet även om det för oss blir en bit att åka hur som helst (har ju själv en gamling som det börjar bli dax för) tycker personligen att det skulle kännas bra mkt. bättre att köttet "kom till användning" då vi bara har 1 av 5 som får bli människoföda pga. medicineringar tidigare i livet

www.svensklantbrukstjanst.se hopps, såg just att foderslakten upphört i årsskiftet

Senast ändrad av en moderator:

Jag själv har aldrig behövt ta det beslutet men skickar en massa tröstkramar til dig :(

Tycker det låter tråkigt med det där resonemanget som din pappa har. Du är bara 15 år och har det svårt som det är med att ta ett sådant stort och känslomässigt beslut och att du vet att du måste betala avlivningen gör inte saken bättre. :crazy::(

Hoppas verkligen det löser sig för dig och det du bestämer dig för känns bäst.

Om inget av förslagen du fått går att genomföra skulle jag köra hästen till närmaste slakteri - Personalen är både lugna och djurvana! Hästen behöver inte gå in i byggnaden utan kan avlivas utanför.

Sedan får man ju betalt för köttet - Väljer du lantbrukstjänst kräver de kontant betalning och det kan kosta 4-5,000 kr.

Hoppas ni finner en lösning! //Linda

lite kapning:

MEn varför är det så dyrt att avliva? någon som vet :crazy:

En kompis fick ta bort 2 hästar på ungefär ett år och hon sa att det dyra var inte vetrinär kostnaderna utan själv avlivningen.

För om det är dyrt blir det inte lättare att folk tar saken i egna händer och ber någon skjuta hästen...

Kostnaderna uppkommer för att kroppen skall tas om hand. Tar du ut lantbrukstjänst/ vet så är det resa/ inställelse, själva avlivningen (tiden) osv. Skall du begrava hemma tillkommer tillstånden för att gräva ner, kostnaden för grävmaskin etc. Det är väl inte konstigt att folk vill ha betalt för det jobb de utför?

Vi har avlivat en med bult, det blir samma tillvägagångssätt nästa gång. Kostnaden och att scenariot kan uppstå är sånt som fler köpare borde fundera på redan då.

Kostnaderna uppkommer för att kroppen skall tas om hand. Tar du ut lantbrukstjänst/ vet så är det resa/ inställelse, själva avlivningen (tiden) osv. Skall du begrava hemma tillkommer tillstånden för att gräva ner, kostnaden för grävmaskin etc. Det är väl inte konstigt att folk vill ha betalt för det jobb de utför?

Vi har avlivat en med bult, det blir samma tillvägagångssätt nästa gång. Kostnaden och att scenariot kan uppstå är sånt som fler köpare borde fundera på redan då.

Självklart att det inte är konstigt att dom tar betalt. men tänkte inte på att det är så mkt...

Men vet någon vad det kostar om man vill kremera?

Har ingen exakt siffra, men det ligger runt 10 000. Vet inte varför man vill kremera sin häst, det är inte direkt nån fin träurna man får tillbaka utan mer som en stor plasttunna.
Mitt råd är att ta en bit av manen/pannluggen och gräva ner på ett ställe om man nu absolut vill ha en grav att gå till. Minns hästen som den var när den levde istället. Det är inte kroppen/askan som du sörjer.

I övrigt: Visst det går att önska sättet hästen ska avlivas på, men i slutänden är det inte djurägarens beslut. Tar man ut veterinär, är det denne som bestämmer om bult eller spruta ska användas. Lantbrukstjänst får inte spruta och då blir det bultpistol med efterföljande avblodning som är alternativet. Likaså om du hittar ett slakteri som tar emot häst fortfarande, så är det bult.

Nää jag vara mera intresserad om du överhuvudtaget gick.

Skulle nog kunna tänka mig att göra det och ta lite av askan och behåll och resten strö ut över en äng tex:love:

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
495
Senast: Cattis_E
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 453
Senast: Zetly
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
735
Senast: Whoever
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 379
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka