"Skitsele"

Sv: "Skitsele"

Okej, vet ej vart hon hittar dem och vet ej vad för tävling hon vart med på, men nu har hon en "riktig" sele.

Hon har bara sagt te mig att det är en ganska bra första sele..

Vad konstigt att hon säger så, hon om någon birde ju veta bättre. Iallafall borde hon rekommendera en travsele, om man inte vill lägga ut flera tusen på en gång, å andra sidan kräver en travsele lite eget tänk o kunskap för att den ska fungera bra. Ingen sele är en nybörjarsele egentligen. Är man nybörjare ska man ta hjälp då det är farligt att köra häst utan kunskap.

Kan du inte uppdatera oss lite om vad som händer med dig o din häst nu, har ni kört något eller vad har du tänkt köpa för sele?

/jenny

Okej.. Ja det ska jag göra.. har inte börjat med det än, kanske köper en fast nu, så att jag kan provköra henne (sätter ingen vagn framför henne än), men sen så ska jag spara ihop till en "riktig sele"..

jag kan skicka bilder sen när jag börjar köra henne..

Kram Diana

Varför slösa bort pengar på en dålig sele, det är väl lika bra du köper "en riktig" sele på en gång!?
Bra att du tänker köpa en sådan iaf!! :bow: :) :banana: :D

/L

Jo det är sant, men just nu har jag ingar pengar och hon kanske inte ens går att köra så.. det är ju mest för att prova..

Kan du inte låna en sele då under tiden du testar om det går att köra??? Det måste vara bättre än att kasta bort på nåt man inte har nån använding för... Genvägar brukar betyda senvägar heter det... Vad jag menar med det är att det blir dyrare i slutändan om du skall köpa två selar... Eller hur...

jo det är sant, har tyvärr ingen som jag kan låna en sele av. =S får väl leta runt lite häromkring..

Jag har varit precis i din sits vill jag bara säga!
Var skötare på en ponny förrut (typ från då jag var 9-14 kanske..?) å då körde vi rockard med en sån där "skitsele". Märkte aldrig att det var några problem då, men antar att jag kanske inte tänkte på det eftersom jag var så ung å sånt..?
Nu har jag skaffat ett varmblod och fick en skitsele och en inte helt komplett travsele av en kompis. Frågade då här på buke vad som var fel med skitselen (eftersom det kändes lättare att använda den, hade preci som du inga pengar och till travsleen var jag ju tvungen köpa till nya grunkor..). D sa alla till mig vad dom säger till dig nu i princip. Men, envis som jag är, skulle ändå prova skitselen!
Provade den och märkte ganska snart att det helt enekelt inte kändes rätt att köra med den typ.. Vet inte om det var för att alla hade sagt att den va dålig eller nått men det kändes helt enkelt inte rätt. Så jag köpte till grejerna som var borta på travsleen och använder nu den :) Har dock ingen baksele eller draglinor ännu.
För då jag var i en hästaffär här i stan frågade jag lite om en svängel å då sa den i kassan att dom knappt säljer sånna längre för det är inga som köper det. Åsså börja han predika om att alla komplicerar upp saker så mkt osv. Så det har jag inte fixat än, men jag tycker ändå det går bra så..
Anatar att jag kommer få lite skäll för det men det får jag ta :D

Lycka till!

Okej, tack.=) Håller med om det där att alla komplicerar allting nu, inte bara inom körning (kan inte så mkt om körning men) utan inom allt som har med hästar att göra överhuvudtaget..=S

Mvh Diana

Ursäkta men om du kör med "travsele" utan draglinor/svängel o baksele är den nästan lika dålig som en skitsele!! :eek:
Med draglinor/svängel ligger selen stilla på hästen men om hästen drar i fasta skaklar sitter selen fast i dom medan hästen rör sig vilket kan ge skav med det blir i regel "bara" obekvämt för hästen. :crazy:

En travsele kan man dock göra om och en sådan blir riktigt bra med draglinor/svängel som drar vagnen, baksele som bromsar och däckeln har skakelögglor där skaklarna ligger löst o fungerar som styrning.
En tredelad sele kan man säga, lika som en riktig bröstsele, förutom den klena däckeln som måste kompletteras med dyna under vilket inte en bröstsele däckel behöver.

Men det är ju klart om man väljer mellan skitsele o travsele (eg är ju det bara en däckelgjord som hästen drar en lär speedcart/sulky med, kortbröstan håller i regel bara däckeln på plats), så är ju travselen lite bättre då man får upp skaklarna så hästen slipper få dom in i sidan när den svänger!

/L

Rebby skrev:
Jag har varit precis i din sits vill jag bara säga!
Var skötare på en ponny förrut (typ från då jag var 9-14 kanske..?) å då körde vi rockard med en sån där "skitsele". Märkte aldrig att det var några problem då, men antar att jag kanske inte tänkte på det eftersom jag var så ung å sånt..?
Nu har jag skaffat ett varmblod och fick en skitsele och en inte helt komplett travsele av en kompis. Frågade då här på buke vad som var fel med skitselen (eftersom det kändes lättare att använda den, hade preci som du inga pengar och till travsleen var jag ju tvungen köpa till nya grunkor..). D sa alla till mig vad dom säger till dig nu i princip. Men, envis som jag är, skulle ändå prova skitselen!
Provade den och märkte ganska snart att det helt enekelt inte kändes rätt att köra med den typ.. Vet inte om det var för att alla hade sagt att den va dålig eller nått men det kändes helt enkelt inte rätt. Så jag köpte till grejerna som var borta på travsleen och använder nu den :) Har dock ingen baksele eller draglinor ännu.
För då jag var i en hästaffär här i stan frågade jag lite om en svängel å då sa den i kassan att dom knappt säljer sånna längre för det är inga som köper det. Åsså börja han predika om att alla komplicerar upp saker så mkt osv. Så det har jag inte fixat än, men jag tycker ändå det går bra så..
Anatar att jag kommer få lite skäll för det men det får jag ta :D

Lycka till!

Se upp för nu skäller jag!! Du vet själv vad som är bäst för din häst, ta tag i det nu!! Peppar dig!!

snigelfarmor skrev:
Se upp för nu skäller jag!! Du vet själv vad som är bäst för din häst, ta tag i det nu!! Peppar dig!!

Jag tror det till och med var dig jag pratade med kanske..?
Men jag ska köpa en ny rockard snart, min är kass har jag märkt. Den drar jätte ojämt, så jag kör ingenting nu. Så jag har tänkt fixa det till nästa rockard, om det nu inte redan finns påbyggt.
Så det är på gång iaf :cool:

Sele med löst bröste, när man kör enbet. Sele med läderrem mellem däckel och de store spänder i bröstet, när man kör par.- Så enkelt är det !

Oj! Skummade bara igenom denna tråden. Blev lite orolig ett tag... :crazy: Trodde du pratade om mej, men antar de e V du menar.

///Malo

Skitsele fungerar bra att köra i hemma i mellan åt....Men jag tycker också att man ska satsa på en riktigt sele med lös brösta.
Min shettis fick såna skavsår när ja körde med min skitsele :(
men den var o andra sidan lite liten..:/ Men en skitsele som är lagon stor tycker jag är helt OK att köra i hemma. Men inte att ha ute på marathon/precisions banan ;)

Skitsele fungerar bra att köra i hemma i mellan åt...

Det är OK att plåga hästen hemma i mellan åt...

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Lär ni er aldrig?!!!!!!
(inte bara menat till linneaforss!)

En skitsele är vad den låter som - skit!!
Utan draglinor/svängel, selunderlägg och baksele är obehagligt för hästen!

Men om man nu är envis o snål så duger den om man kostar på ovan nämda saker + gör om den och använder en bättre rockard...

Så tycker jag! /L

linneaforss skrev:
Skitsele fungerar bra att köra i hemma i mellan åt....Men jag tycker också att man ska satsa på en riktigt sele med lös brösta.
Min shettis fick såna skavsår när ja körde med min skitsele :(
men den var o andra sidan lite liten..:/ Men en skitsele som är lagon stor tycker jag är helt OK att köra i hemma. Men inte att ha ute på marathon/precisions banan ;)

Nej det är inte okej, inte enligt mig i alla fall.
Tänk dig själv hur det fungerar! Fäster man skaklarna direkt i bröstan, vad händer då?
Stackars hästen blir direkt fastlåst mellan skaklarna, får tryck och skav samt tvingas bromsa i SVANSROTEN och med ARMBÅGARNA :crazy:
Det blir inte särskilt bekvämt för hästen att dra i det läget, med fastlåsta, stela skaklar och i en brösta som trycker och skaver.

Fäster man däremot skaklarna i däckeln, draglinor från svängeln till bröstan/draglädret, voila hästen kan RÖRA sig fritt också samtidigt som den drar :idea:

Om man TVUNGET ska ha en SKITsele så får man allt skaffa till en hel del prylar för att det ska bli lite bättre för hästen.

Okej.. =) Ne det är inte du och inte V det är en annan tjej, du vet nog inte vem det är.. :P

/Diana

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
620
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 572
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V