"Skitsele"

Sv: "Skitsele"

Har någon här på bukefalos rekommenderat skitselen? Nej. Inte en endaste en har sagt att den är bra! Och om jag förstått saken rätt så är det EN tjej som du träffat personligen som rekommenderat den (och jag har svårt att tro att hon vet speciellt mycket om körning om hon verkligen gjort det), alltså är majoriteten mot den selen! Då tycker jag verkligen att du borde lyssna.

Jo det kan jag förstå, men det är många här som har skrivit VARFÖR du INTE skall använda denna sele, eller hur??? Som Fjunet funderade över VEM tränar personen i fråga för??? Och vad ägnar sig dessa personer som har sagt att det är en bra sele???

Det inte bara hon som sagt det, jag känner ganska många som håller på med körning..

Men vad håller de personerna på med då??? Tränar de för nån??? Tävlar de??? Och som mazarin skrev har nån här på buke rekomenderat selen??? Varför vill du köra med selen för???

det är inget man rekomenderar precis men det beror ju på vad du ska ha den till och vad för häst..har du en lugn och sansad ponny funkar de väl hyffsat men man ska se upp, de är inte alltid de håller så länge precis..

Åh vad ledsen jag blir.. Jag VILL inte att din häst skall behöva dra med en sån sele!! :(

Vad är det för "körkunnigt" folk du har omkring dej egentligen? :( Är de verkligen körkunniga, eller travkunniga? Det är nämligen en viss skillnad..

Senast ändrad:

Jag har inte sagt att jag ska använda en sån, har bara sagt att jag kollat på en, men jag vill kolla ifall dom verkligen va skit..

mazariin skrev:
Åh vad ledsen jag blir.. Jag VILL inte att din häst skall behöva dra med en sån sele!! :(

:bow: :bow: :love: :love:

Håller helt med, man blir ledsen över såna här inlägg där det är hästen som blir lidande.

Dessutom, om du är så okunnig som du själv säger, ta hjälp av en tränare i körning som kan hjälpa dig, Antagligen måste du börja om med tömkörning så du förstår de grundläggande principerna. Såsom yttertöm, röstkommando, gå i form, säkerhetstänket och att alla delar på din sele och vagn är korrekta så att hästen kan utföra det du kräver av den. Detta gäller även om du inte ska tävla, utan bara motionsköra. Jämför ridningen: bra sadel, korrekta hjälper, hjälm på huvudet, bra utrustning, bett, sits osv. Gäller även för hobbyryttaren som vill nåt med sin ridning.

Det är inte en rättighet att köra häst, det är en skyldighet jämte mot hästen att det blir rätt.
Hoppas du väljer rätt.
Jag väntar spänt på svaren ang din kompis som säger sig vara kunnig inom körningen. Vem tränar hon för, vad kör hon för häst, mm?
Hon är välkommen hit om hon har nåt att tillägga till alla diskussioner, även om det visar sig att hon har en skitsele :) När hon ser alla nackdelar med en sån sele kanske hon tänker till och skaffar sig en bra sele till sin häst? Då kan ju hon säga att du ska ha bra grejer, så kanske du blir mera säker? Vilken lösning på våra "problem"!!

ha det gott i snön!

Elma_vip skrev:
Jag har inte sagt att jag ska använda en sån, har bara sagt att jag kollat på en, men jag vill kolla ifall dom verkligen va skit..

Har vi inte bekräftat det då - att de ÄR skit? Det är nämligen därifrån namnet kommer..

Men efter allt vad vi förklarat och vädjat till dig så kan jag väl bara göra som snigelfarmor och hoppas att du väljer rätt.

Körkunniga??? Vad gör de för nåt då om de är körkunniga??? Tränar de för någon? Tävlar de??? Vet du, måste nog tacka dig för jag har snart sparat in 270 kr... Skulle klippa håret på fredag men det kommer jag att slippa... Tack för det... ::confused:

För att jag slipper klippa håret... Finns snart inget kvar på huvudet som jag sitter och sliter i håret i förtvivlan... Så det är rejält urtunnat nu... Och vintermössan på skallen är snart borta... Tack för det...:bow: :bow: :bow:

Nu vet jag att du inte har sagt att du ska annvända en "skitsele" på någon häst utan att du bara har funderat o nu frågar du för att du är osäker, jag tycker inte det är konstigt o folk behöver inte gå i taket för det.....

Men jag tänkte berätta om hur jag fick det hela med att det är en skit sele bevisat.

När jag var 15 år började jag köra min kompis medryttar häst(en fjording), hon kunde väl inte nått om körning o det kunde inte jag heller, jag visste ju att det var som att rida men man satt i vagn istället o derv med rösten istället för med skänklarna.

Vi brukade iaf vara ute i skogen o köra med honom(hästen). Hade ingen koll på om det var någon bra utrustning(visste nog inte ens att det fanns andra selar) utan rockarden hängde med o hästen sprang o stannade när vi ville i all terräng. Jag kommer ihåg att det var bättre för oss "kuskar" att galopera honom då vagnen dängde sådant i traven. Vi körde i värsta branta nedförsbackarna(utan baksele) över diken osv. Hästen var glad o sprang på.

När jag var 16 år började jag på gymnasiet(naturbrkusgymnasium) o körde då nordisarna på skolan, dom hade lösa bröstor, bakselar o ja allt som man ska ha när man "kör på riktigt". Efter första teorilektionen om selen o dess funktioner tyckte jag att det var onödigt mycket krångel till skillnad mot när vi körde kompisens medryttarhäst. Men när vi hade selat på allt krångel o kom ut o körde, fick uppleva hur allt funkade till en hästs byggnad, insåg jag att vi hade plågat stackars Viktor(som medryttarhästen hette).

Jag berättade det när jag kom tillbaka Viktor o hans medryttare, men det blev inte så stor affär av det hela då han inom kort såldes som körhäst på heltid till körkunnig människa. Hästen stog uppstallad på ridskolan o vi körde även vissa ridskolehästar ibland(med likadan typ av utrustning som viktor hade), jag berättade även för ridskolechefen vad jag fått lära mej, hon tog åt sej på en gång o bytte ut selen o fixa så att det kom till bakselar osv, för hon fattade när jag förklarade hur jag hade upplevt skillnaden mellan att ex bromsa med svansen eller bromsa med rumpan.

Åter till mej själv. Jag köppte i sommras en rockard o en "skitsele" till min häst men jag tänkte så här att det ska väl funka jag har ju baksele o svängel, men när jag hade kört några meter i trav slutade jag köra o tog av grejjerna på hästen o åkte hem o satte ut annons på "skitselen" på en gång då jag fick den hemska upplevelsen igen om hur vagnen dunkade mot hästens sidor.

När jag själv tänker tanken att jag skulle behöva gå o dra med en "skitsele" får jag lixom ont i axlar o revben, men när jag byter ut taken mot att dra med en sån sele jag nu har införskaffat till min häst så blir kännslan fri o rolig.

Så om du har möjlighet till att bara få åka med någon med skitsele o någon med "supersele" så gör det o känn skillnaden själv, då är det lättare o inse.

Lycka till.

Okej, Tack, äntligen en som inte låter förbannad på mig. :P

Förresten, hästen Viktor som du hade som medryttarhäst, hur gammal e han nu och vet du vart han e nu?

Mvh Diana

Ne det var inte han.. =( Red en fjording förut som hette Viktor, hans pappa var typ en av de bästa körhästarna (fjording) Viktor såldes till en tjej i närheten av Lidköping, hon sålde honom vidare ca 25 mil härifrån.. =( :( :cry:

Hej, Min kompis hade kört i ca 10-15 år... Hon har tävlat men vet ej om hon kör för någon tränare, hon har kört ett fullblod men har nu en Travare. Hon utbildar unghästar men också äldre hästar.

Hon har i alla fall läst litteratur, gått på många öppna clinics, tittat på körtävlingar m.m.

Mvh Diana

och ändå rekommenderar hon en skitsele.

Öppna clinics, i körning? Var hittar hon dem?

Jag tror inte hon har tävlat på riktig tävling, för där måste du ha draglinor och svängel, samt hjälp från nån tränare av nåt slag. och tränaren borde ha sagt till henne att hon inte kan tävla med kass utrustning-arma häst.

Ta med dig råden från oss här som har tränare, bra selar och tävlar, alla på olika nivå. Nora körde SM i höstas, henne kanske du kan lita på? Strunta i din kompis, kompisar vet inte allt. Omvänd henne istället, då kan ni beställa sele gemensamt!

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
620
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 572
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V