"Skitsele"

Elma_vip

Trådstartare
Hej! Är det någon här som kör med en s.k skitsele? alltså där bröstan är fast. Tycker ni att det funkar eller är den verkligen så dålig som alla säger? :S

Mvh Diana

Sv: "Skitsele"

Jag började att äga en skitsele, gick kanon att tömköra med, dra pulka, dra en rockard med , dock utan någon person i!
Satte man sig i rockarden för att köra så blev det kattastrof, fungerade inte alls, vagnen ryckte och slog fram och tillbaka och hästen tyckte det var väldgit obehagligt och ville inte alls gå, kan tilläga att jag bara försökte något steg för jag insåg väldigt snabbt att dett inte skulle fungera.
Hade dock sedan länge i tankarna på att köpa en ordentlig sele, så jag fick hålla mig till att köra från marken med en tom rockard efter tills min nya sele kom.

Och vilken skillnad det blev att köra med den nya selen!

Svar på din fråga! Ja den är en skitsele och är skit att köra med!

Jag började med en skitsele. Den var även skit för den var så gammal/illa skött att den gick sönder varannan körtur. Ja det var tur att det inte hände nått allvarligt :o

Alltså du kan köra hur och med vad du vill, denna sele används av många och den fungerar men det är obekvämt för hästen!!

Tycker du om att springa runt med för trånga kläder? Har du haft skoskav? Visst visst men alla tycker inte om att gå runt så.

Men en häst klagar inte mkt o om den gör det är det inte säkert vi förstår. Om du tycker om den gör du även så att den trivs bra!.
Om du kan göra så att det blir funkonellt, snyggt och skönt varför inte välja det?

Vi har berättat så tydligt för dig nu och du tycks ändå inte vilja förstå detta med att inte köra med bara en skitsele?
Det är ingen som tvingar dig till något så gör som du vill. Men du har fått chansen att lära dig av andras misstag och veta att din häst hade trivits bättre i annan utrustning! Att du tvivlar på det är ju ditt promlem, att det sen drabbar hästen är ju bara beklagligt.

/Lisa

Senast ändrad:

Jag har kört med skitsele! Det gjorde ont i mig varje gång.

Jag köppte en skitsele, men sålde den på en gång, var inge bra alls. Dunkade fram o tillbaka på hästen, sen var den lite för kort, bröstan alltså.
Nu ska väl min måttbeställda sele vara klar snart, med lös börsta.

Jag köpte en skitsele när jag skaffade min häst, mest för att vi inte visste om det skulle funka alls med körningen. Så vi använde skitselen att dra däck med på platt underlag och gick sedan även över till rockard, men vi gav oss aldrig ut utanför paddocken med skitselen, det kändes alldeles för osäkert. Kan tillägga att när vi väl var övertygade om att det funkade med körningen köpte vi snabbt en bättre sele.

Mycket bra skrivet. Om folk som kan köra och har kört mycket säger (obs! nu gäller detta inte bara Elma_vip utan alla nybörjare) att den selen skall du akta dig för... Då borde det faktist finnas en anledning till VARFÖR man inte skall använda selen, eller inte skall göra på det sättet vad det än gäller...

Detta med att använda en skitsele eller inte har varit uppe SÅ HIMMLA många gånger nu... Varje gång blir svaren detsamma använd inte den men likt förbenat så måste man bara testa, det kanske går bra denna gång typ... GRRRRRRRRRRRRRRRRR Tänk om nån kunde lyssna nån gång.... :mad: :mad: :mad:

Okej. Jag tvivlar på det eftersom det är många som säger att det funkar bra att använda "skitselen", Att det inte har skavt när de har kört sina hästar med sånna..
Men sen så är det också många som säger att det är en skitsele och den ska man inte använda.

Hur ska man veta vilka man ska gå efter?

Kära nån... Det är ju erfarna mänskor som kört hästar i åratal som säger att man inte skall köra med skitselar, de som själv kör i skitselar vet knappast ens vad baksele & draglinor är till för!!

Har man lite fysik i ryggraden så ser man direkt att det inte funkar sä värst bra utan svängel och med skaklarna fastsatta i bröstan. Sen har du någon gång kört med en skitsele versus bröstsele så märker du skillnaden snabbt.

Är det inte dags att ge upp dina försök till rättfärdigande av skitselen? Är det priset du går efter eller din uppenbarlige okunniga kompis?

Jag har själv använt skitsele, och bytte snabbt ut den mot något bättre-en travsele, som jag sen snabbt bytte ut mot något ännu bättre-en bröstsele. varför ska du göra mina misstag?

Varför funderar du på att använda en skitsele då??? När folk som är erfarna med körning säger till dig att man inte skall använda en skitsele och VARFÖR???

Ja du måste väl göra som du själv tycker för du lär ju inte bli nöjd annars.
Att det betyder att du väljer en lång, kostsam väg som är obehaglig för hästen är ju lite trist.
Du ska inte använda en bröstsele med fast brösta - den är dålig!!!
MEN om du kör med draglinor, svängel, baksele och däckelunderlägg fungerar en sådan sele hyffsat och om du gör om den (gör bröstan lös o höjer skakelfästet) det funkar den ännu lite bättre.
MEN man ska vara händig och det är enklare och snyggare om du köper en komplett bröstsele, tex från equilex!!!!

/L

Har hon sysslat med hobby körning hemma eller tävlat?

Det behöver iofs inte betyda att personen i fråga är kunnig om saken... Men försök nu att lyssna på vad andra säger... Det är många här nu som har svarat dig vad som är bäst...;)

Jo jag vet det, alla har sagt att "skitslen" verkligen är skit, men om alla här tycker det och att det sen är många som säger att det funkar jätte bra att köra med en sån, jag som då är helt okunning gällande selar, hur ska jag då veta vilka jag ska lyssna på!?

Jag tror att den kanske inte är den bästa selen man kan köra med efter allt jag har hört här, men sen så vet jag ju inte riktigt pga att det finns andra personer som sagt att den går att köra med.. :S

Så man blir väldigt förrvirrad när det gäller sånt här.. :confused:

Mvh Diana

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
620
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 572
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V