skitiga ston

Freja_

Trådstartare
Satt och läste i Dräktig med Valack-tråden, och tanken slog mig, Hur vanligt är det att ett sto blir sterilt pga att stoet blivit påhoppat av en valack och fått kronisk infektion i livmodern eller liknande? Äger nån här ett sådant sto?

En unghingst bröt sig in till mitt sto för några år sedan när jag hade henne inackorderad i ett stall, det är enda gången hon har gått med hanhäst, hon har aldrig gått med valack i min ägo. Nu har jag ingen aning om ifall hon blev påhoppad då och hon visar ingen tydlig brunst, men vi sprutade henne så hon inte skulle bli dräktig. Vad jag försöker komma fram till är hur stor chansen är att hon har en infektion som gör att hon inte kan bli dräktig, har nämligen tänkt betäcke henne iår.

Ska absolut göra ett bakterieprov innan hon semineras, men jag skulle gärna höra lite av era åsikter i detta ämne.
Mvh

Sv: skitiga ston

Men om stoet får en infektion efter att ha blivit påsatt av en valack så borde väl detta märkas ganska snart?
Och när man märker att stoet har fått en infektion så behandlar man.
Nu kan inte jag så mycket om dessa infektioner men min spontana reaktion är att det borde bli kronisk om man inte behandlar från början.??

/Line_N vars valack är alla stons älskling:p

Tror inte det är särskilt vanligt.
Verkar som det är lite trögt för många ston att komma i brunst nu. Har två som brunstade tydligt i våras, men har inte visat något alls på drygt 2,5 månad. Väntar också lite smått desperat för att få köra iväg till betäckning. Har även hört det från flera andra håll.

Tanken på att hon kan ha en infektion har inte slagit mig föns nu, när jag har tänkt betäcka henne. Finns ston som går med infektioner som dom inte har ont av och som inte märks, men som inte går att betäcka pga det. Självklart hade jag behandlat direkt om jag hade märkt att hon hade haft en infektion. Jag vet inte om hon har det, jag blev bara orolig och tänkte mest IFALL ATT, när jag läste tråden jag nämnde i första inlägget.

När detta skedde var jag 16 år gammal och hade inte en tanke då på att hon kunde få infektioner. Kunde (och kan) inte så mycket om detta område då. Jag vet inte om hon brunstade då heller, för dom kan väll bara få infektioner om livmodern är öppen?

Hur stor är risken för att mitt sto är infekterat?

Mitt sto visar aldrig tydlig brunst, pinkar aldrig, är aldrig fjantig när andra hästar är i närheten, aldrig grinig eller beter sig konstigare än vanligt så man kan aldrig vara säker på när hon brunstar. Jag lär ju få spruta igång henne både när vi ska ta bakterieprov och när hon ska betäckas. :cool:

Nu har jag läst i dräktig med valack tråden och måste nog ändra mig lite..
Som jag skrev tidigare så är jag ingen expert utan jag bara spekulerade lite, men det verkar ju som om det förekommer att stoet får infektion utan symptom..

Tror dock inte att det är så många som är medvetna om detta, min valack går med fem ston. har är mycket kärvänlig med dem alla, speciellt nu under brunst.
har även setts hoppa på en av dem.
Jag har sagt att det är upp till stoägarna att säga till om de vill att min häst ska ut ur hagen, annars får han gå där..
Ingen som har sagt något än..

Satt och läste i Dräktig med Valack-tråden, och tanken slog mig, Hur vanligt är det att ett sto blir sterilt pga att stoet blivit påhoppat av en valack och fått kronisk infektion i livmodern eller liknande? Äger nån här ett sådant sto?

En unghingst bröt sig in till mitt sto för några år sedan när jag hade henne inackorderad i ett stall, det är enda gången hon har gått med hanhäst, hon har aldrig gått med valack i min ägo. Nu har jag ingen aning om ifall hon blev påhoppad då och hon visar ingen tydlig brunst, men vi sprutade henne så hon inte skulle bli dräktig. Vad jag försöker komma fram till är hur stor chansen är att hon har en infektion som gör att hon inte kan bli dräktig, har nämligen tänkt betäcke henne iår.

Ska absolut göra ett bakterieprov innan hon semineras, men jag skulle gärna höra lite av era åsikter i detta ämne.
Mvh

Jag känner flera ston som fått infektion av "kärvänliga" valacker. Veterinären "tvättar" underliv och livmoder för att skölja bort bakterier och säkerställa att de inte går med dolda infektioner som faktiskt är vanligare än man tror. Har man som plan att ta föl på ett sto så ska man tänka på detta, då det kan ge sterilitet hos ston.

Att ta ett bakteriellt prov på livmodern kan man bara göra vid brunst. De första brunsterna på året är inte bra att betäcka på, man bör vänta till 3:e brunsten för att se att allt är regelbundet osv. Då kan man använda någon av de första brunsterna till att göra provet. Jag gjorde det när jag betäckte mitt sto för 10 år sedan, hon hade då gått tom några år. Vet tyckte då att man skulle prova om hon blev dräktig först, och sedan ta prov om det inte funkade efter några brunster, men jag ville inte köra iväg till betäckning en massa gånger i onödan, vilket kostar mig mycket mer än att ta ett prov. (Semester, hyra av släp, dubbel uppstallningskostnad mm)

Delvis KL. Det finns många ston som inte visar tydliga symptom vid livmoderinfektioner. På ridskolan jag red när jag var ung var det ett sto med diffusa symptom som de till slut tog ett livmoderprov på. Hon hade då litervis med var i livmodern som de fick spola ur. Hon hade gått länge med detta utan att man vetat orsaken. Om hon blev steril eller inte vet jag inte, men det var en ridskolehäst som ändå inte var lämplig för avel.

Vilka symptom är speciella för livmoderinfektioner då? Vad hade ridskolehästen för symptom?

Somsagt så vet jag inte när hon brunstar, hur många gånger hon har brunstat iår osv. Men jag vill inte betäcka henne föns i juni/juli ändå så då har hon ju förhoppningsvis brunstat ett par gånger utan att jag har sett det :p

Det är just det, att jag vill ju inte betala språngavgift och en massa seminavgifter som stationen tar osv ifall mitt sto inte ens kan bli dräktigt så därför ska jag ta ett bakterieprov först. Även om jag inte tror att hon har en infektion så känns det ganska självklart.

Jag skulle aldrig släppa ihop mitt sto med en kärvänlig valack. Det var planerat redan när jag köpte henne att hon skulle betäckas, förr eller senare.

Jag hade henne inackorderad i ett stall med ridhust då jag inte har något hemma, över vintern så att jag skulle kunna träna ordentligt. Efter en månad så kommer det en tjej med en unghingst som är under inridning, också hon för att kunna träna ordentligt. Hingsten får gå i en hage ihop med stallägarens valack i en hage längre bort, så han ser inte ens de andra hästarna som också är inackorderade i det stallet. Mitt sto gick ensam i hagen bredvid de andra. En dag när jag kommer till stallet så står alla hästarna lösa på gården utom min häst som står snällt i sin hage trots att staketet är nerrivet, med hingstfan i samma hage.
Jag har ingen aning om ifall han betäckte henne, men vi sprutade henne så hon inte skulle bli dräktig. Ung och dum och orefaren som jag var då hade jag inte en tanke på att hon kunde få infektioner, det har jag kommit på först nu. Är hon steril pga denna händelsen så vet jag inte vad jag gör...:cry:

Men det var alltså en hingst hon blev betäckt av i så fall? Det är skillnad, för hingstar renar sig betydligt bättre än vad valacker gör iom att de har mer eller mindre regelbundna utlösningar som liksom "spolar ur systemet".
(så som jag fattat saken - hingstar är renare än valacker i alla fall)

Det är nog ingen fara, generellt sett vill jag minnas (rätta mig någon om jag har fel) håller sig hingstar "renare" än valacker, dessutom hände detta vid ett tillfälle, inte som när en valack går hela brunsten ut i samma hage. Men kolla tycker jag du skall göra! :)

Hur vanligt är det att ett sto blir sterilt pga att stoet blivit påhoppat av en valack och fått kronisk infektion i livmodern eller liknande? Äger nån här ett sådant sto?

Mvh

Jag har ägt ett sto, som var steril pga av infektion i livmodern. Huruvida den infektionen kom av en hoppande valack eller ej, vet jag inte, då jag köpte stoet som 15 åring, och inte vat vad hon har gjort tidigare i livet. Hon köptes som avelssto, medn fick bli promenadhäst istället. Hon stod med varfylld livmoder, utan yttre symptom. Eller i allafall var det vad vi trodde. Hon var rätt bukig, och jobbade på väldigt oliksidigt. När hon kom hem från hingststationen, frisk, men inte dräktig, var bukigheten borta, och hästen gick rakt. Så hon hade ju ont av sin livmoderinflammation, men inte så att någon förstod att det var det som var problemet.
Efter det kan jag inte se ett bukigt sto, utan att undra om hon har livmoderinflammation..

Hej!

Mitt sto e lite bukig och vart inte dräktig i fjol,men hon är testad i livmodern och där ska inte vara ngn infektion. Men, man blir klart fundersam. Ska även ta träck prov på henne får väl svaret när som helst.

Baktprov taget på henne före de 2 sista semineringarna och ingen infektion och hon har inte gått med ngn valack under den tiden och gör inte det nu heller.

Får se om jag testar i år igen.

Tror dock inte att det är så många som är medvetna om detta, min valack går med fem ston. har är mycket kärvänlig med dem alla, speciellt nu under brunst.
har även setts hoppa på en av dem.
Jag har sagt att det är upp till stoägarna att säga till om de vill att min häst ska ut ur hagen, annars får han gå där..
Ingen som har sagt något än..

Det har inte slagit dig att din valack kan bli illa sparkad,framförallt när stona är i första dagarna av brunsten och på väg ur..:crazy:
oftast så sparkar de på undesidan av buken,fram på bringan eller framknäna..

/Mirre vars hingst gick på två penicillinkurer i fjol pga sparkskada från ett sto

Vårt avelssto hade baciller i livmodern när hon seminerades första gången och resorberade fostret. Då upptäcktes det.

Eftersom hon var ett äldre maidensto, 14 år, och jag misstänkte att valacken kunde ha hoppat på henne, (han var väldigt intresserad av henne när hon brunstade så vi tog isär dem), så borde det väl tagits baktprov och så kanske jag hade stått där med ett Maloubetföl istället för ett Qalleföl. (M hade ju väldigt dålig fertilitet första säsongen)

Det är lätt att vara efterklok.

Nu måste vi klargöra en del saker. Väldigt många ston går med bakterier i livmodern. De kan få det pga av många olika saker. Det kan vara avföring som kommer in, en oelastisk livmoder på ett äldre sto som inte renar sej lika väl som ett yngre sto, betäckning av valack, eller hingst! Men det kan oxå ha andra orsaker. Vissa infektioner är mera agressiva än andra självfallet. De flesta ston visar inga som helst symtom. En bakterieinfektion finns ofta där utan att det påverkar stoets allmäntillstånd över huvud taget. Om hon har en så grav intfektion att det finns var i livmodern, är det allvarligt och risken att hon aldrig kan få föl är relativt stor.
MEN, det är även många ston som har lättare infektioner i livmodern som ändå blir dräktiga. Om stoet går gall beror det sällan endast på infektion. Det kan ha många andra orsaker. Dock kan det vara en bra idé att baktprova alla (maiden)ston över 10-12 år, ston med kända problem, ston som man sett blivit betäckta av valacker.
Sedan ska man oxå komma ihåg att efter 10 års ålder minskar stoets fertilitet drastiskt för varje år som går. Så om man verkligen vill ha föl på sitt sto, betäck i tid!

Vidare är brunsterna i Skåne toppen just nu. Vi seminerar för fullt här!:)

Nu måste vi klargöra en del saker. Väldigt många ston går med bakterier i livmodern. De kan få det pga av många olika saker. Det kan vara avföring som kommer in, en oelastisk livmoder på ett äldre sto som inte renar sej lika väl som ett yngre sto, betäckning av valack, eller hingst!

:idea:

Nu kom jag att tänka på att när vårt sto seminerades sista gången så sydde veterinären igen den övre delen av slidöppningen. Han sade att hennes bäcken var lite frammåttippat, (lite typiskt fullblod har jag för mig att han sade), och det kunde göra att bakterier från avföring kunde komma in igenom slidöppningen.

Det kan ju ha varit något sådant som spökat första gången med. Vi såg ju aldrig om vallacken besteg henne, bara att han jagade henne och betedde sig väldigt hingstigt. Sedan hade ju som jag skrev tidigare, den första hingsten vi provade extremt dålig spermakvalitet första säsongen.

Men det var alltså en hingst hon blev betäckt av i så fall? Det är skillnad, för hingstar renar sig betydligt bättre än vad valacker gör iom att de har mer eller mindre regelbundna utlösningar som liksom "spolar ur systemet".
(så som jag fattat saken - hingstar är renare än valacker i alla fall)

Ja, han var hingst då och kastrerades kort därefter då han inte blev godkänd. Okej, det hade jag ingen aning om, att hingstar skulle vara renare än valacker.. Men det kändes ju bra att höra iallafall. Tack så mycket :bow:

Säger samma sak. Det har varit en kort men intensiv romans mellan ettårshingsten och vårt gammelsto.:o Och känns ju bättre om det skulle vara så att hingstar är renare.

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 488
Senast: em-pirre
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 319
Senast: ginnies
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 993
Senast: Tussinussen
·
Ekonomi & Juridik Ca 10+ min promenad från var mina hästar står finns ett stall med 4 hästar, ägaren har nu lånat ett bete som ligger över 300 m bort från...
2
Svar
24
· Visningar
3 714
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025