K

Katana

Jag har missat att betala försäkringen pga av diverse slarv och glömska och nu är hästen halt. Vi har bokat kliniktid men jag vet inte vad det kan kosta?!

Misstänkt kotledsinflammation. Vad kostar det ungefär att spruta tuppkam i två leder? Och vad kostar undersäkningen?

Och nu kan jag ju inte få en ny försäkring i något bolag så länge som hästen är halt. Gråter.

Om prognosen är ok så är det ju idé att behandla annars så är det inte mycket att välja på...

Hur kan man bara missa att betala i tid :eek: ! :o :eek: :o

Sv: Skit!

Har det gått väldigt mkt över tiden? Du måste väl ändå fått åtminstone en påminnelse o har man ändå inte betalat så anser inte jag att det är slarv utan mer slapphet.

Som sagt, man får ju en påminnelse. Har du fått den så kan det ju inte vara att du glömt, utan snarare som ovan skrev, av slapphet... ;)

Hur mkt har färsäkringen gått över tiden? Är det bara några veckor så är det säkert ingen fara, då gäller den säkert ännu. Ring till bolaget och hör.

Ärligt talat, varför är det sån katastrof? Finns ju vissa av oss som inte får försäkra våra hästar fullt ut för veterinärundersökningar. Det är bara att betala och se glad ut. Vad det kostar beror ju på vilken typ av veterinär du åker till, men ett par tre tusen får du nog räkna med. Stigande beroende på om röntgen ska tas också. För mig är det ingen konstig summa eller konstig åtgärd, så jag skulle inte tveka, försäkring eller inte. Har du någon anledning att misstänka att progosen skulle vara sämre än normalt vid kotledsinflammationer?

Tror det är ganska bra gissning. För 7 år sedan betalade jag 2400:- för utredning på klinik samt sprutning av 3 leder..

Ja du, har du verkligen en försäkring som täcker sådant då?
Jag skulle aldrig få nåt sånt på min försäkring iaf....när jag varit in med alla inflammationer och så har jag glatt fått betala! :angel:

Damp ner en trevlig räkning nyss pga att jag tagit hem en "stjärna" som blivit fruktansvärt illa behandlad, och inte underhållen...

Jo men visst, halt på alla fyra...kortison i 6 leder....valde att avstå tuppkam tills nästa besök, för att se att det överhuvudtaget blivit bättre....men men det gick på 3300:- med sprutor, arvode och böjprov...
Var sedan in med min andra utan att göra böj, men spruta tupp+kortison i ett knä, det blev 1600:-, så just tuppkammen gör ju att det hela stiger makabert....
Går inte på min försäkring iaf....vad jag vet så finns det ingen sån för en aktiv travare... :cry:
(har en på en som ej travar, den täcker, sen har jag racing på ena travaren men den t'cker inte heller sånt......)

Det kostar ca 4000-5000kr första besöket och sen kanske det behövs fler sprutningarmen då behöver man ju inte utreda..
Fast det kan skilja från klinikerna

Hade vår häst inne i förra vecka behandlad i två leder och röntgen. Det kostade 5600 kr.

:confused: Jag har flyttat och haft eftersändning av min post. Tyvärr är det en massa brev som aldrig har kommit fram till mig, däribland breven från försäkringsbolaget med räkningen.

När nu hästen blev halt så kollade jag när jag senast hade betalat och då ser jag att jag har missat att adressändra till försäkringsbolaget och att jag har missat huvudförfallodagen.

Slarvigt, jag vet men det ÄR rörigt och jobbigt att flytta och det är lätt att missa en räkning som bara kommer en gång om året.

Tja, hästen är försäkrad (var) i A1 och förra gången hästen hade kotledsinflammation så täcktes det mesta av försäkringen, minus självrisken.

Nu är hästen gammal (13 år) så det är väl knepigt att ens få en nyförsäkrning utan reservationer på en så pass gammal häst.

Ser att det skiljer sig en hel del mellan klinikerna. Men det är "skönt" att få en ungefärlig nivå på hur mycket pengar som kan behövas...

Det beror kanske på hur många röntgenbilder som måste tas och hur länge man behöver hålla på med hästen?

Vilka hästar kan inte försäkras för ledproblem? Hade ingen aning om det? Är det för att ni har fått resevationer tidigare på lederna?

Eller vad kan det vara som gör att man inte får försäkra sin häst? Hade ingen aning om det. Trodde att man kunde försäkra hästarna bara de gick igenom en besiktning.

Exakt hur länge sedan var det sista dagen på försäkringen som du skulle betala?

Har man travare får man inte försäkra för den här typen av skador. Så vi som har såna hästar tycker inte det är något konstigt att betala dom här summorna för en behandling.

Sen hur mycket det kostar, det beror ju på var man åker, hur undersökningen går till och vilka ev preparat som används för behandling. Du är säker på att det blir tuppkam och inte kortison tex? Påslaget för att behandla två istället för en led till är inte så stor (sklijer i stort sett bara medicinkostnaden), men visst är tuppkam ett rätt så dyrt preparat. Det blir inte riktigt dyrt förrän man börjar med röntgen åt alla möjliga håll. Tiden är inte det västenliga, det är vilka åtgärder och utredningsmetoder som används som kostar.

Lilldamen inne på ÅB (dvs något billigare klinikavgift samt undersökning etc). Böjprov runt om (högt + lågt), longering i ridhuset, FJORTON röntgenbilder, lugnande inför röntgen samt tuppkam sprutad i blodet och recept på Pronaxen.

5586 kr.

anhe skrev:
Ärligt talat, varför är det sån katastrof? Finns ju vissa av oss som inte får försäkra våra hästar fullt ut för veterinärundersökningar. Det är bara att betala och se glad ut.

Fast jag kan se varför man 'gnäller' med. (inte för man klantat sig och inte betalt försäkringen dock). Jag har ju 'turen' att ha hästar som jag kan försäkra upp över öronen. Unghästen är så tvärförsäkrad som man kan få dem (fick idag senaste klinikräkningen, 5558 kronor, försäkringsbolaget ersätter rubbet, jag betalar NOLL kronor). Men jag HAR ju dem försäkrade så just FÖR ATT min ekonomi INTE riktigt fixar att ta en 4 - 5000 kronors räkning rakt upp och ner. Och JA, jag gnällde när Agria inte betalade Cartrophenet som jag kallt räknade med att de skulle betala, och när d einte gjorde det fick jag punga ut med 2500 kronor ur egen ficka. Det mådde inte min ekonomi bra av - alls.

Och jag betalar ju en dyrare premie just för att he sas 'helförsäkrat', och då räknar jag inte med att behöva betala ur egen ficka mer än självrisken. Och när jag då av någona nledning blir tvungen att göra det, då gnäller jag, just för jag försäkrat mig MOT just det..

(Däremot gnäller jag inte alls när/om valacken måste in. Han är ju T-märkt och har ju nu en försäkring motsvarande vad aktiva travare har, iom att han har reservationer för hältor alla ben. Men där är jag medveten om att jag får betala ur egen ficka. Ser du skillnaden?)

Ja då, jag förstår precis vad du menar och jag hade antagligen "gnällt" själv med om jag varit i samma situation, visst förstår jag att man fullförsäkrar för att slippa sånt här. Men det jag menade var att om det är en vanlig kotledsinflammation, så är det inget märkvärdigt i sig, inget som man inte borde klara av även utan försäkring. Det finns betydligt värre (och dyrare) problem man kan ha på en häst. Prognosen är ju oftast ganska god. Du har ju haft mer otur med dina hästar än vad som är normalt, minst sagt. Men om vi förutsätter att det är en ordinär kotledsinflammation (vilket man iofs inte kan vara säker på heller) då är det i mina ögon ingen katastrof att få åtgärda detta utan försäkring.

anhe skrev:
Har man travare får man inte försäkra för den här typen av skador. Så vi som har såna hästar tycker inte det är något konstigt att betala dom här summorna för en behandling.
.

Travare som används i travsporten får möjligen inte dessa försäkringar. Mina alla varmblodiga travare som använts i ridsport har haft full försäkring och jag fick ut fullt när min sista blev utdömd p.g.a. artroser.

Stämmer som du säger. Lite fånigt egentligen, det borde vara upp till försäkringstagaren om man vill betala premier för att få "allt" täckt, eller inte. Varför gäller regeln inte sk sporthästar inom andra områden än trav och galopp?

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 966
Senast: Starstedt
·
H
Hästvård Sedan ett år tillbaka har min 14-åriga häst varit halt i omgångar. Första vändan sprutades en framkota efter två graders hälta...
Svar
8
· Visningar
2 081
Senast: Johlin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama