Skit också--

E

Egonson

Har varit och provridit en häst två gånger nu, 4,5 år gammal och westernriden.
Grundriden, gas, sväng, broms, back, gå åt sidan och en del tricktränad.
Jag är alltså engelskryttare men har aldrig fastnat riktigt och är väldigt inne på western nu (ska börja med blivande nya hästen har jag tänkt), har provat ett par ggr, vart med på tävlingar och läst i massor..

Red hästen lite i paddock första gången, det var något svårt men jag tyckte ändå att det kändes "OK". I går fick jag rida ut, på ett fält. Och då kändes det väl också "OK" i början MEN jag fick inte till det riktigt ändå och jag upplevde att han inte fattade alls vad jag ville honom och viceversa.
Man kan förklara det som om han pratade swahili och jag svenska i princip :crazy:
Vi förstod inte varandras språk och det var riktigt svårt bitvis. Sväng och broms funkade inte och gjorde jag en sak jag är van vid så gjorde han som han ville.. Jag använde mig till punkt och pricka av ägarens instruktioner om hur han var riden men ändå var det som att bli nybörjare igen.

För övrigt det som gör mig kluven, han hade/har underbar galopp och även om han var PIGG där ute på åkern så stack han inte iväg med mig något värre (han drog bitvis men jobbade jag tusan så höll han sig i skinnet), bockade inte eller visade tendens till det..

Han är liten, svart med stjärn :love: Han är SNÄLL att hantera, cool och orädd vilket är viktigt för mig. Men det är ju också väldigt viktigt att man kan kommunicera någorlunda redan från början.

Alltså, summa Positivt: Snäll, orädd, cool, stabil. Lagom stor. Påbörjad western, jag vill ju själv börja.

Negativt: Språksvårigheterna vid ridning. Jag svängde, då gasade han fullt typ. Det GICK men inte gick det bra.

Hjärtat tänker, han är ju så fin och snäll, det kanske går att lösa, om vi tränar och så vidare..

Sunda förnuftet tänker, det är bättre du väntar och provar fler hästar, viktigt att förstå varandra redan från början. Inte rätt att köpa en häst man inte känner riktigt 100 för.. Det KAN skapa problem att vi inte förstår varandra.

Just nu överväger förnuftet. Vad tycker ni?
Behövde bara skriva av mig lite, jag har alltså huvudvärk över detta :eek:

Sv: Skit också--

hur svänger du? när man ska svänga höger så trycker du med vänster skänkel, vid sadelgjorden då du (förmodligen ;) ) vill flytta bogen åt höger först. du ska ABSOLUT inte luta dig åt höger, för då blir hästen förvirrad.

ska du göra halt spänner du stortån (som gör att övre muskeln av låret spänns) för att få hästen att göra en "vanlig halt" vill du att hästen ska göra ett stop/backa så trampar du ner hälen. plus att du släpper drivningen (både halt/stop/back)

när du rider rakt fram så ska du hålla om med benen KONSTANT annars stannar hästen av sigsjälv.
tar du enbart i ena tygeln och släpper benen ska hästen tvärnita.

jag tycker att du ska åka dit en gång till. en riktigt ordentligt tränad westernhäst ligger INTE i handen, hur ung den än är..
och "min guru" säger att unghästar börjar bocka när man kräver för mkt psykiskt/fysiskt.

Jag rider så som du säger, satt rakt i sadlen och lutade mig inte åt något håll. Svänger (åt höger) med vänster skänkel samt neckrein. Inget sittben åt något håll utan jämnvikt.

Förutom att framåtdrivande på den här hästen inte är samma som jag är van då hästen faktiskt är riden helt utan skänklar/ben i det läget.. Ben kommer endast då man svänger eller backar.
Endast "tag handen framåt och lätta i sitsen" vilket var hur jag gjorde med.
Använde även röstkommandon som ägaren ridit honom mycket med.

Det var nog ändå jag som klantade till mig, eftersom jag inte är van vid detta ridsätt. Tänker då som så att jag kanske inte bör köpa en "färdig" häst, bättre då att köpa en engelskt riden och sedan skola om oss tillsammans? Funderar på om det är rätt mot hästen eftersom det är mest mig felet ligger hos, jag är utbildad på ett helt annat sätt än hästen. Jag är inte heller alls van vid att rida på stång vilket hästen rids på. Jag red ändå med tvåhandsfattning och mjuk, mjuk hand.
Han låg inte i handen men jag fick inte riktigt fatt på bromsknappen hur jag än satt och betedde mig.
Antar att han testade mig en liten aning också.

Något säger mig som du sa att jag borde prova en gång till och åka och prata med ägaren, men är ändå lite osäker då det inte kändes riktigt 100 i vilket fall.. :confused: Känns ju lite olustigt att rida ut då jag inte har riktig koll på hur hästen funkar, det är ju rida ut jag mest kommer göra i början.
Det var ju inte bästa förutsättningar igår heller då hästen inte var riden sedan jag var där sist och så red jag på en öppen äng (det var ju ROLIGT!) men han ska ju lyssna för det för så illa rider jag inte.
Han säljs just endast för att ägaren inte har tid och tycker han är värd att hållas igång.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle ha svårt att köpa en häst det inte känns super med i kommunikationen. Kommunikationen är ju A o O,

Förresten.
Ang att du är nybörjare med western - du kan inte ta med nån som kan westerngrunderna o stilen när du provrider?

Jag tycker att du ska åka och prova andra hästar...

Efter att ha läst dina två inlägg blir jag lite skeptisk till hur denna häst EGENTLIGEN är riden...:confused:
Dels efter vad du har skrivit här:

Förutom att framåtdrivande på den här hästen inte är samma som jag är van då hästen faktiskt är riden helt utan skänklar/ben i det läget.. Ben kommer endast då man svänger eller backar.
Endast "tag handen framåt och lätta i sitsen" vilket var hur jag gjorde med.
Använde även röstkommandon som ägaren ridit honom mycket med.

Ska man få en häst att jobba rätt MÅSTE man använda BEN!!! Spelar ingen roll om det är western eller någon annan ridstil. Man kan inte heller LÄRA en häst att trampa under sig och jobba enbart med hjälp av röstkomando...

Jag tror absolut inte att det är dig det är fel på för att du och hästen inte kan kommunisera... utan helt enkelt att hästen inte är riden rätt... och det har nog inget att göra med att hästen är riden western eller inte...

Fortsätt leta andra westernhästar och se om det går bättre att rida dessa. Om du har någon du känner som håller på med western och har en westernhäst så fråga denna om du får prova rida en hästen för att se om det blir samma sak som med hästen du provred eller inte.

Lycka Till nu med att hitta en häst som du trivs med redan för början! :banana:

Ja jag tycker det är mysko faktiskt, det var inga ben. Ändå hade ägaren ridit för några olika tränare (nämner ej namn) men h*n sa aldrig hur ofta eller hur länge sedan det var.
Det var även konstgt att han reds på stång, 4,5 år gammal och inte alls utbildad? Han var förvisso rätt pigg men ädnå.
Han förstod inte ben alls. Som sagt ridit en kompis lånehäst, mycket, mycket välutbildad tävlingshäst (Mulan), och visst använde jag ben på den!

Nu ska jag inte ha denna hästen, har pratat igenom det och bestämt mig att nej det får bli en annan, fick inte ta bort tråden så den fick va kvar :p Men jag ska prova vidare och ta mycket god tid på mig. Har ju gammel-pållan att åka på så länge :D :love:

Du kanske ska ta hjälp av en duktig tränare, av erfarenhet så vet jag att man inte lär sig rida western över en natt. Man tror att man gör så som man blir tillsagd men det krävs lite mer träning än så för att få en bra komunikation med sin häst. Det handlar om små detaljer och jag tror inte att någon lär sig det på en kafferast i så fall skulle jag vara fulllärd nu efter drygt 10 år men jag lär mig forfarande nya saker varje dag. Brukar säga att ju mer jag lär mig desto tydligare förstår jag hur lite jag egentligen kan. Det är bara att kämpa på så kommer du få en arbetskamrat för livet sedan men som sagt du måste förtjäna det också.

Ja det är klart jag vet att man inte lär sig över en natt :)

*host* jag borde bli författare.

vet du.. lite OT här men jag kan hojta till lite för att bidra med egna erfarenheter.. alla behöver ju inte begå samma misstag utan man kan ju försöka lära av varandras?

så här.
I oktober köpte jag min drömprins. Sjukt söt och gosig o mycket personlighet, jag var förälskad. Killen var inte riden ordentligt på två år eftersom den dåvarande ägaren va skraj för honom. Hon hade åkt av rätt rejält ett par gånger och hade inte vågat sitta upp igen, så han hade stått i ca två år. Men eftersom jag alltid vart rätt kaxig så skrämdes jag inte. Jag satt upp på volten och red lite smått. Ett jäkla rusande i traven men jag lyssnade tydligt på ägaren som berättade hur hon brukade rida och ptja jag kände att det fanns något att jobba med under allt det där rusandet.
Jag var helt döförälskad i personligheten så jag tog den.
Nu har jag fint kommit fram till två saker.
1. När jag köpte min häst så borde jag inte köpt häst alls, jag kunde/kan aldeless för lite för att ha häst.
2. Jag köpte HELT FEL häst.
Ang punkt nr 1 så ptja det är ju bara leva med det, jag försöker suga åt mig precis allt jag kan och frågar frågar frågar. Tror min starka sida som hästägare är att jag vet att jag inte vet :p
Däremot är ju punkt två lite hårdare. Jag är fortfarande helt galet förälskad i min häst, men om man tittar på vad vi gått igenom tillsammans, så kan jag helt ärlig säga att jag nog sålt min häst om det inte vart för en viss människa. Denna människa som jag pratar om som min Gud, det är _Eva_.
Utan henne så hade det inte vart roligt.
Det visade sig nämligen vara så att min häst inte var så engelskt skolad som jag trodde att han var. Jag satt och drog och slet på helt fel vis och han körde upp huvudet i vädret och vantrivdes verkligen med att ridas. Jag visste inte riktigt vad som var fel utan försökte ju så klart göra mitt bästa, tyvärr räckte inte det.
Han är westerninriden min häst och kan nog rätt mycket, hur mycket vet jag inte eftersom jag inte ligger på den nivån att testa honom. Jag har inte heller någon som vill sitta på honom och testa hans gränser... han e lite hoppig min häst :angel:
Men iaf, det jag ville säga är. Att även fast man är en grym engelskryttare, (absoluuuut inte för att jag är det, men OM) så säger det inget om hur det fungerar att rida western. Så klart man kan ha lättare för sig, men alltså allt är tvärt om, och man måste plocka isär alla hjälper och helt plötligt ska tygeln hit ist för dit och skänkeln ska dit istället. Helt snurrigt. Fel.. jösses vad många fel man gör. Det bara går inte att göra rätt hela tiden det är spritt språngande omöjligt. Och då behöver man bara tänka lite logiskt.. (logiskt gillar jag, logiskt är super bra). Och det säger ju sig självt att det är en riktigt dålig idé att köpa en häst som inte är riktigt ordentligt skolad och riden rätt när man själv ska sitta och göra massa fel. Att skola en häst är ju rena rama grekiskan för hästen att förstå. Då är det ju supersvårt för dig att lära hästen grekiska om inte ens du kan grekiska, eller hur? Det är mycket lättare att förstå varandra om antingen du lär dig hans språk eller han lär sig ditt språk och du har ju redan sagt att du vill lära dig det nya språket, alltså western.
Gör inte mitt misstag. Du vill lära dig något nytt, köp en häst som kan lära dig det där nya.. Annars riskerar du bara att det blir massa bråk och tjaffs mellan er, och tro mig, det vill du inte ha. Jag hade det och jag hade absolut inte roligt med min häst. Det var bara tråkigt och tjaffs och gnat och ingen fatta nått... o jag kan ju bara tacka Gud (om det nu finns någon i himelen) att jag stötte på min gud, för annars hade jag nog grävt ner mig vid det här laget.

Mitt tips som grön westernryttare är helt enkelt att leta rätt på en häst som är ordentligt utbildad och som är utbildad korrekt. Hur vet du då om den är rätt skolad? Ptja.. leta reda på någon som har koll lite bättre på det.. buke brukar vara rätt bra.... jag hittade ju min Gud här så din gud kanske cirkulerar här bara att du inte vet om det ;):p

Bra skrivet :bow: Jag förstår precis hur du menar. Jag är vääääldigt noga med alla punkter, hade med mig en jätteduktig hästmjag har haft egen häst i 8 år snart 9 så hästägandet eller haterandet från marken är inga problem.
Jag är extremt petig, hade den här hästen inte varit så gudasnäll i övrig hantering som han verkligen är så hade jag inte ens suttit upp och skrittat i paddocken :angel:
Jag är rädd att det hade gått åt pipan om jag tagit hem den här hästen, även om han var väldans snäll som sagt men ridningen klaffade inte. Därför valde jag bort honom tämligen snabbt, dagen efter jag skrivit denna tråden.

Jag ska leta efter en engelskt riden häst och lära känna den, innan jag börjar helf från början i westernvärlden tillsammans med en duktig tränare och "guru" :D
En "engelsk" guru har jag iaf till att börja med :love: Världens bästa människa!!
Jag har några Haflinger jag ska prova, från ett mkt seriöst stuteri så man "vet vad man får" och inte handlar grisen i säcken.

Senast ändrad av en moderator:

Låter ju jättebra de! :) haflinger är ofta också en väldigt bra westernhäst så du verkar ha alla förutsättningar att lyckas nu! :banana:

Ni verkar så duktiga allihopa. Jag har precis fått en häst, som är väldigt snäll och trevlig. Jag är rädd för att rida. Är det inte urtöntigt??? Känner att jag precis börjar få en bra kontakt med henne från marken. Då jag är fruktansvärt ringrostig när det gäller häst, har inte ridit på 25 år, är det väl bara att ge sig på det.
Jag är ensam på gården nu, och har en massa djur att sköta om, är rädd för att skada mig.
Fy faen vad jag är mesig.:confused:

jag är också as skraj för att rida min häst ibland ska du veta.
jag åkte av honom och fick så ont i ryggen att jag knappt kom upp ur sängen på mornarna. men det gick över. tiden gick och jag blev säkrare och modigare. jag hade helt enkelt inget val annat än att hoppa upp. det händer fortfarande att jag är skraj, speciellt nu när jag ska sätta igång honom efter en lång vila pga skada. det blir säkerhetsväst och hela köret vill jag lova.
ta hjälp av någon om du är osäker!

Tack det värmde väldigt mycket. Har säkerhetsväst

Hmm.......oj..hej och hå.
Nu känner jag mig helt borta och "kaningenting".

Du skriver att man inte ska lägga vikten åt det håll hästen ska svänga åt för då kan de bli förvirrad....utveckla är du snäll.

Det gör jag :o

Hmm.......oj..hej och hå.
Nu känner jag mig helt borta och "kaningenting".

Du skriver att man inte ska lägga vikten åt det håll hästen ska svänga åt för då kan de bli förvirrad....utveckla är du snäll.

Det gör jag :o

Har du någon gång åkt slalom (skidor alltdå ;)) För att svänga där måste du trampa ner "ytterskidan" den skida som är uppåt i backen så att säga, för att du ska få sätt balans och kunna svänga bra... (om de ens går att svänga med trycket på innerskidan...?)
Samma sak gäller det när man rider en häst... visst kan man svänga sin häst med hjälp av att lägga vikten innåt och "dra" i innertygeln, men hästen hamnar i mycket bättre balans och kan svänga mycket bättre om man lägger vikten på yttersidan och använder "neckreiningen" (men självklart MÅSTE man ge hästen stöd och använda mycket ben för att hästen ska årka genom svängen på ett bra och balanserat sätt, om den inte är tillräckligt utbildad)

Hoppas att jag kunnde göra detta lite tydligare för dig :banana:

Haha...nädu...slalom är livsfarligt så det är inget jag utövar:D

Så..får se om jag förstått rätt:

Om jag ska svänga till vänster så sitter jag rakt över hästen, trampar ner i höger och lägger till högertygel?
Inte lägga min vikt åt vänster det håll jag ska?

Är det likadant vid sidepass och sånt med...om man använder sig av neckreining?

Jag har hela tiden trott, som man fått lära sig i engelsk ridning, att man lägger vikten mer på den sidan som ska åt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 320
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 498
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar