Skit också--

Sv: Skit också--

Ja...det här med att gå över från engelsk till western är inte lätt alla gånger. Jag trodde ju inte att det skiljde sig så mycket mer än ev. neckreiningen och den fria formen...typ :p .
Men där ser man vad fel man kan...

Det är ju ganska tydligt det här med tvärtom osv...se bara min fråga ovan det här inlägget...jag hade ju uppenbarligen missat nåt :D

De är inte alls farligt, snarare JÄTTESKOJ! :D

Det låter i alla fall som om du har fattat rätt... ;)
Från början när man lär hästen kan man visa med innertygeln (som ledande tygeltag) och med benet (rakt ut från kroppen, inte blockera bogen) åt vilket håll hästen ska åt. Sedan kan man göra dessa hjälper mer och mer osynliga ju mer hästen lyssnar på en.
Detta gör man alltid när man ska flytta hästen, men vart man lägger an benet mot hästen bestämmer hur hästen ska flytta sig, lite längre fram ska hästen flytta bogen, mitt på (eller en liten aning bak) för att flytta hela hästen (t.ex. en side pass) och lite längre bak för att flytta rumpan...
Innerbenet placerar man vid den del av hästen som inte ska flyttas (även om inte benet nuddar hästen blockerar vi delar av hästen...)

Japp.....jag är med på benets placering sedan tidigare men vikten ska alltså läggas på motsatt sida...ska jag åt vänster så ska vikten vara på höger? Eller mitt på hästen?

okej, vad bra!
ja, vikten ska vara något "utåt" absolut inte luta dig, utan bara trampa ner lite i yttre stigbygel.

Man kan väl tänka lite att man ska öppna upp den sida som man vill hästen ska vända sig åt. Fast inte lyfta upp benet, utan snarare vinkla i bäckenet då...

*svammel*

Har varit och provridit en häst två gånger nu, 4,5 år gammal och westernriden.
Grundriden, gas, sväng, broms, back, gå åt sidan och en del tricktränad.
Jag är alltså engelskryttare men har aldrig fastnat riktigt och är väldigt inne på western nu (ska börja med blivande nya hästen har jag tänkt), har provat ett par ggr, vart med på tävlingar och läst i massor..

Red hästen lite i paddock första gången, det var något svårt men jag tyckte ändå att det kändes "OK". I går fick jag rida ut, på ett fält. Och då kändes det väl också "OK" i början MEN jag fick inte till det riktigt ändå och jag upplevde att han inte fattade alls vad jag ville honom och viceversa.
Man kan förklara det som om han pratade swahili och jag svenska i princip :crazy:
Vi förstod inte varandras språk och det var riktigt svårt bitvis. Sväng och broms funkade inte och gjorde jag en sak jag är van vid så gjorde han som han ville.. Jag använde mig till punkt och pricka av ägarens instruktioner om hur han var riden men ändå var det som att bli nybörjare igen.

För övrigt det som gör mig kluven, han hade/har underbar galopp och även om han var PIGG där ute på åkern så stack han inte iväg med mig något värre (han drog bitvis men jobbade jag tusan så höll han sig i skinnet), bockade inte eller visade tendens till det..

Han är liten, svart med stjärn :love: Han är SNÄLL att hantera, cool och orädd vilket är viktigt för mig. Men det är ju också väldigt viktigt att man kan kommunicera någorlunda redan från början.

Alltså, summa Positivt: Snäll, orädd, cool, stabil. Lagom stor. Påbörjad western, jag vill ju själv börja.

Negativt: Språksvårigheterna vid ridning. Jag svängde, då gasade han fullt typ. Det GICK men inte gick det bra.

Hjärtat tänker, han är ju så fin och snäll, det kanske går att lösa, om vi tränar och så vidare..

Sunda förnuftet tänker, det är bättre du väntar och provar fler hästar, viktigt att förstå varandra redan från början. Inte rätt att köpa en häst man inte känner riktigt 100 för.. Det KAN skapa problem att vi inte förstår varandra.

Just nu överväger förnuftet. Vad tycker ni?
Behövde bara skriva av mig lite, jag har alltså huvudvärk över detta :eek:

Det låter som om du har fått tag i en hyffsat grundriden westernhäst, och det ÄR stor skillnad på engelskt och western, så det är nog du som ska träna lite western. Säkert finns det någon bra tränare du kan rida lite för med din häst, så ska du få se att en ny värld öppnar sig.
Var försiktig när du rider honom OM du köper honom, så du inte står på dig för mycket och kör på det engelska, han är ung och kan bli förvirrad... det är bättre att du tar tag i det fort och rider för någon som kan visa dig. Western är inte "bara till att" ,, som många tror,, det är lika mycket - om inte mer att tänka på än inom den engelska ridningen. Hästen är bra grundutbildad, lugn trygg och cool, det är värt ALLT! Om du tänker ha häst ett bra tag dvs...

Westernhästar har oftast fått en helt annan grundträning än engelskt skolade hästar, och ÄR tryggare och lugnar och sticker inte lika ofta osv... därför att detta är en av de viktigaste egenskaperna hos en westernhäst!

Lycka till!
;)

ja, de skulle man kunna säga... :idea:
det är alltid lika svårt att förklara något över internet utan att kunna visa en person direkt med en häst... :p

Ja, men det går nog bra. Tänk på att western inte bara är ett lite annat sätt att rida, det är ett helt annat sätt att tänka och hantera häst på, en helt annan grejj, helt andra människor osv...
Inte till det sämre, enligt min mening, -har själv ridit western och blandar nu med akademiskt,, men man kan gott VETA det, eftersom det lugnt sagt är två skilda världar...!

Du ska lita på din häst, din häst ska lita på dig, det ska vara lugnt, harmoniskt, enkelt och lätt... Avslappnat,,,

Riktigt så är ju inte den engelska ridningen,,, om man säger så.
Du måste vara motiverad och inställd på att byta ridsätt,, annars kan det säkert gå att ända på hästen, men då blir det säkert inte lika roligt,,, varken för dig eller för hästen,,!

Alltså, köp ingen westernhäst om det inte är western du ska rida!
;) :D

okej..
la westerntjej? :confused: är nog lite trött nu.... ;)

Ville bara säga att nu har jag hittat mina drömmars häst :love: Jag har nog aldrig suttit på en häst och det har känts så rätt som det gjorde på den här! Precis vad jag vill ha det kan inte bli mycket bättre.
Sto 12 år korsning nordsvensk/arab/paint :D Dögullig, brun med stjärna 148 cm hög..
Så det löste sig! Nu ska hon bara gå igenom besiktning och vidare. Hon är engelskt riden förresten men hon ska bli Trail-häst :angel:

HOPPAS detta går vägen nu.

GRATTIS!! :bump:
hoppas verkligen att det kommer gå superbra för er
du får se till att skriva mer sedan hur det går :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Ser ju riktigt fin ut! :love:
Önskar er Stort Lycka Till i framtiden :banana:

Man kan väl tänka lite att man ska öppna upp den sida som man vill hästen ska vända sig åt. Fast inte lyfta upp benet, utan snarare vinkla i bäckenet då...

*svammel*

Precis min tanke, jag lägger inte medvetet mer tyngd i ytterbenet för att svänga utan öppnar upp den sida åt svängens håll och därmed får den vikt som som blir hamna där den mest naturligt hamnar.

kl

Måste bara påpeka att en vän till mig har ett sto som fungerar helt tvärtom, hon har flera andra hästar som fungerar på "vanligt" westernvis men just detta sto är extremt speciell. Stoet är enbart westernridet och hon har haft henne hela hennes liv. Hon hade stoet ut på försäljning en gång men det är ju bara hon, jag och en till som klarat av att rida henne så det gick inte så bra :crazy: Hon bestämde sig för att behålla henne istället eftersom hon är så speciell i sitt sätt att ridas.

Bl.a. så måste man luta sig aningen framåt för att hon ska stoppa, man ska luta sig aningens bakåt för att öka farten och vid svängar så ja - då lägger man vikten i innre stigbygeln. "Öppnar man upp" som man normalt gör och kanske även trycker med yttre skänkel svänger hon extremt kraftigt, så vill man ha en normal sväng ska man lägga vikt inåt mot svängen.

Alla rider ju olika, dock är detta sto enbart westernriden, går i väldigt fin form och jobbar superfint! Har ett vackert steg, spinner, stoppar, byten, rollback mm, riktigt duktig är hon. Så det är väl lite olika för olika hästar hur hjälperna exakt är.

Å andra sidan är ju målet att alla hästar ska ha lika hjälper, det är ju en fördel så att träning och försäljning av alla tränare och uppfödare fungerar. Hur skulle det se ut om alla hästar reds olika och ingen klarade av att rida dom för de hade knepiga hjälper? :rofl: :D

Bara en realitet från en annan del av landet.

Nu är hon hemma! Tyvärr fick hon en amärkning på böjprov men jag ska ha henne på lån här i nån månad, så ska hon klinikbesiktigas om 6 veckor (lång väntetid). Ska ta't lugnt och skritta fram till dess.

Tuff liten dam, brakade rakt in bland dom stora kusarna utan att blinka, säger ifrån ordentligt med bakfötterna om de bossar runt med henne och det verkar inte bekomma henne att hon hamnat i en ny flock. Hon har bott på samma ställe i 11 år innan så det är en riktigt cool kuse! :D

HOPPAS det går bra med allt för jag gillar henne redan mycket!

Dom jagar inte henne, hon springer självmant och de andra tycker men.. hallå tjejen, vänta på oss!! :p
Min gamla häst mest skiter i henne :rofl: De bara stoskriker lite åt varandra ibland sådär för säkerhets skull.

Hm, god halm, men har du nåt annat ätbart?
http://www.mypix.se/usrimg/JNLNOOMSFMM/lrg/JNIMRPROHOIMF8.jpg

Stor o liten.
http://www.mypix.se/usrimg/JNLNOOMSFMM/lrg/JNIMRPRQFMRMG0.jpg

http://www.mypix.se/usrimg/JNLNOOMSFMM/lrg/JNIMRPRSCROMG4.jpg
http://www.mypix.se/usrimg/JNLNOOMSFMM/lrg/JNIMRQCNMQHMH0.jpg
http://www.mypix.se/usrimg/JNLNOOMSFMM/lrg/JNIMRQCPKOQMH8.jpg

Redan i flocken, efter 10 minuter.
http://www.mypix.se/usrimg/JNLNOOMSFMM/lrg/JNIMRQCRINJMI8.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 320
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 498
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar