Skinnflådd under svansen...

pinky

Trådstartare
Elvira har kliat sig i svansroten till och från hela hösten, men nu ser det verkligen illa ut...:(

För ett tag sedan såg jag att hon lätt kletar ner i princip hela svansen med bajs, och även undersidan av svansroten.
Hur det går till är ett mysterium i sig, för hon är inte speciellt lös i magen, alla högar ser fasta och fina ut. Möjligen att det rinner lite, lite vatten ibland när hon bajsar, men det är inte ens varje gång jag "råkar" se henne bajsa som det gör det.

Nu har jag i alla fall kommit på att det är det bajs som torkar på undersidan av svansroten som gör att hon kliar sig, och hon verkar väldigt nöjd när jag svampar av och gör rent där. ;)

MEN, hon kliar sig fortfarande, och nu har hon börjat få sprickor/sår i huden längs med slidöppningen.:crazy: Inte så att det blöder, mera som skavsår, men hon visar att det nog svider lite när man tar på dem.
Det måste ju vara världens sämsta ställe för det, speciellt som att hon som sagt blir lite bajskletig där. Och jag kan ju inte torka rent henne varje gång hon bajsat...

Jag har tidigare använt bara vatten, men idag tog jag lite såpa och tvättade med (sköljde noga!) och smorde sedan in såren med Microcid, bakteriedödande salva.

Vad mer kan jag göra åt det?
Någon som haft liknande problem?

Får se imorgon hur det ser ut, blir det ännu värre än det var idag är det nog veterinärdags...

Sv: Skinnflådd under svansen...

Har inte varit med om något liknande men du kan ju alltid prova att smörja med en salva som heter inotyol (tror det stavas så). Den är bra för små röda bakar och blöjvecksexem. Den verkar bra mot det mesta. Veterinär är nog ingen dum ide, om inte annat för att utreda varför hon kliar sig.

Är du säker på att hon inte har mask..? Dom blir så kliiga då, min var det hade avmaskat å så men fanns lite kvar, så han klia...

Eh, hej, apropå ingenting... :)

(Om du nu är den jag tror att du är?:angel: )

Jag vet ju varför hon kliar sig, åtminstone är jag 90% säker. Är Inotyl receptfritt på apotek, eller kan man köpa det någon annanstans?

Senast ändrad:

Vad jag förstått så är springmask otroligt ovanligt på häst i Sverige, så det tror jag knappast.

Vet inte hur springmask syns på träckprov heller, men visst borde de göra det? Hon hade 0 på alla maskar i somras, men avmaskades ändå pga lite luddig hagsituation och massivt blodmaskangrepp i våras. (2000 EPG, även Stora blodmasken fanns där...:eek: )

Hej på dig också, jag vet inte vem du tror att jag är men jag vet vem du är.:angel: Fick sms av dig för någon dag sedan. Salvan är receptfri på apoteket. Med varför menade jag varför hon smetar in svansen inte kliar sig, blev lite fel. Det kan ju finnas någon medicinsk förklaring.

Senast ändrad av en moderator:

Hej på dig också, jag vet inte vem du tror att jag är men jag vet vem du är.
Men då är vi nog överens!:D
(Snabbkoll av innehåll i tidigare inlägg, samt födelsedag och intressen...:angel: )

Salvan är receptfri på apoteket.

Låter bra! (Fast om en eventuell veterinär kommer kanske det rekommenderas något annat iofs...)

Med varför menade jag varför hon smetar in svansen inte kliar sig, blev lite fel. Det kan ju finnas någon medicinsk förklaring.
Ja, nu hänger jag med.
Jag tror att det har att göra med vädret, en annan häst i stallet kletade också ner svansen ett tag. De går ju gärna och småplockar i leran...:crazy:
Men det vore ju trevligt om man kunde göra något åt det isf.

Det här med att hon kletar ner sig, kan det vara så att hon står tryckt mot en boxvägg när hon bajsar? Så gör min häst, och det kvittar om bajset är löst eller fast, svansen blir jätteäcklig ändå. Jag tvättade precis hela svansen, och snart är det dags igen...

Kollar man hur bajset ligger när man mockar så gör hon nog det vissa gånger, ja...

Och det är ju svårt att ändra på, då får man ju sätta räcke längs boxväggen eller något sådant...

Det verkar ge med sig nu!:)

Hon verkar inte ha ont av såren längre, och det är torrt och fint när man smörjer med Microcid. Dock lite svullt fortfarande, men jag hoppas att det också lägger sig vartefter.

Ska försöka komma till apoteket och köpa Inotyol. Vill inte använda bakteriedödande i onödan, och Microciden är inte speciellt fet och skyddande heller.

Tackar för svaren!

Det är mycket bättre nu!:)

Såren är läkta och jag smörjer med Inotyol som skydd bara.

Har även en liten idé om varför hon blir kladdig!:idea:
Vi köper fodermorötter varannan vecka och ger hästarna, men den senaste omgången frös och blev förstörda. Och den senaste veckan har hon inte varit riktigt lika kladdig under svansen, så jag misstänker faktiskt att hon inte tål morötterna.

Ska prova att inte ge morötter ett tag till, så får vi se hur det artar sig...

Liknande trådar

Hundhälsa Höll på att skriva detta i uppdateringstråden men det blev så långt att det hör nog bättre till en egen tråd: Lilla Pucken då :( inte...
Svar
10
· Visningar
2 699
Senast: Asko
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 840
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 168
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar