W

wingil

Nu börjar jag få fnatt.. provat allt.. hästschampoo skimmelschampoo och grönsåpa men får inte bort gräs/pissfläcken på hästens rumpa.. fler tips? :p eller måste man ta fram klorinet? :D

Sv: Skimmlar!

haha, klorin!!! :rofl:
lägg in en bild sen :p

alternativ 2: köp en sån där helkroppspyamas till pållen :angel:
fast då kanske hästen får pissfläckar på öron å nos ;)

Barnshampoo. shamponera in rejält med lödder, skölj, gör om samma sak. Färdigt.

Pissfläckar och gräsfläckar tar jag för övrigt bort med ICA:s våtservetter för barnstjärtar. Gnugga in så du får lödder (det går men du får ta flera våtservetter på en gång), torka av (gnugga lätt) med vanlig, ren frottehandduk, gör om. Upprepa tills fläcken är nästan borta, då drar du av i hårremmens riktning med en ren våtservett och sen med ren handduk. Låt torka.

potatismjöl ska väl funka på kissfläckar? tillvägagångssätt är jag osäker på, men jag skulle tro att man gnuggar in mjölet på fläcken och låter det sitta i ett tag, och sen sköljer bort det.

Alltså... Jag köpte en grej på H**ks... Jag trodde egentligen inte på den men jag ville ändå prova.
Det är en slags trasa av juteväv, typ.. Sisalduk kallas den och kostar inte många kronor.

Döm om min förvåning när den faktiskt fungerade!!!!!!!!!

Jag fick bort gräs- kiss- och svettfläckar med hjälp av sisalduken..

:banana:

Väteperoxid som man tvättat sår med....
Det bleker...
Jag använde det i svansen på min arab innan utställningen för att svansen inte skulle vara "gul"....

mirjada skrev:
Väteperoxid som man tvättat sår med....
Det bleker...
Jag använde det i svansen på min arab innan utställningen för att svansen inte skulle vara "gul"....

men fräter inte det i princip? jag kanske blandar ihop det med nått annat :crazy:

jag skulle nog inte använda det på daglig basis...

En sån här "fällsten" som man drar bort hår med höst och vår, kan det vara nåt? Har för mig att jag testat det. Minns dock inte om det funkade :p

Messy skrev:
men fräter inte det i princip? jag kanske blandar ihop det med nått annat :crazy:

jag skulle nog inte använda det på daglig basis...

i 3%-ig lösning (som är den man har i sår) fräter det inte. Kan svida lite i sår men fräter inte alls. Bleker inget heller vad jag märkt dock. JODOPAX däremot ger ironisk nog gnistrande vita svansar. Skölj med jodopaxlösning i sista sköljvattnet. Låt sitta kvar! Scansen kommer se pissgul ut men få inte panik, när den torkar blir den vit.

Galltvål funkar! Min har jag köpt på Börjes! Tvättar min tinker, som har vita hovskägg med detta, och då blir det vitt! :)

ps finns även som flytande samt som trad fyrkants tvål ds

Potatismjöl funkar utmaärkt!! Gnid in det, låt sitta en stund, borsta av, en ryktsten då hjälper till ännu mer...
Svansar doppas i klorin en stund, spola ur moga och vips är svansen vit, och inte gul längre ....

tänkte nog mer på sånt man bleker hår i... det svider ju satan i hårbotten :crazy:

KLORIN... shit... hehe... tur att man har brun häst med svart svans så man slipper se skiten ;)

Kol har jag hört. Vet dock inte om det fungerar sen som någon säger potatismjöl. (Jodopax har jag också hört)

litet tips : om du inte har tid att tvätta hästen hela tiden...men ändå vill att den ska se bra ut..borsta först..pudra sen på lite potatismjöl... :smirk:

Tvättar fan han dagligen för han rullar sig dagligen.. eller nej nej.. inte rullar.. SLÄNGER sig! Hejvillt ner i första bästa fläck! *mutter*

Min skimmelpojke är hemsk! Han vill helt enkelt inte vara skimmel... :angel:

På pissfläckar och så brukar jagv ta varmt vatten och sen gnugga med massa potatismjöl. Funkar faktiskt, men kan vara lite dryg när det behövs över hela rumpan och så... :smirk: Men det funkar! :)

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Hjälp! Jag har stopp i båda öronen och får inte bort det. Hör knappt någonting och jag börjar universitet i morgon! Vad gör jag? Har...
Svar
5
· Visningar
606
Senast: Mirre
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama