svea
Trådstartare
Jag har en äldre häst med skimmeltumörer där tillväxten börjat ta fart. Han har tumörer både i anus och i skapet och en på ganaschen, och självklart undrar man ju hur mycket som finns inuti som inte syns, och hur det påverkar honom. Att veterinären kan stoppa in en hand och känna efter fattar jag ju. Men kan man t ex kolla med ultraljud om det finns en massa tumörer i buken, hur djupt in kan man se? Kan man röntga? Syns det på några blodprover? Är det mening att undersöka så länge hästen känns fräsch och ser fin ut i kroppen och kan langa ut snorren för att kissa?
Hästen har inga akuta problem, men om han skulle råka ut för något är ju tumörerna helt klart något jag skulle väga in i bedömningen om det t ex skulle vara meningsfullt att buköppna vid kolik, eller behandla en svårare skada med jobbig konvalescens. Så jag är lite intresserad av vad man kan ta reda på och hur.
Hästen har inga akuta problem, men om han skulle råka ut för något är ju tumörerna helt klart något jag skulle väga in i bedömningen om det t ex skulle vara meningsfullt att buköppna vid kolik, eller behandla en svårare skada med jobbig konvalescens. Så jag är lite intresserad av vad man kan ta reda på och hur.