Det låter som hon har ganska stora knutor ( upp till 4 cm) för sin rätt unga ålder (11år), men det är ju inte ovanligt att det är så och de klarar sig bra ändå länge. Det varierar ju väldigt mycket om och hur mycket problem det blir med knutorna. Vad jag har hört så finns det ingen fullständig metod, typ PET-scan som man gör på människa, som visar alla melanom som finns i kroppen. Främst buken är ju svår att undersöka, och där kan de finnas också.
Jag har hört om någon form av "vaccin" som används på skimlar med växande knölar, och de få anekdotiska fallen jag träffat så har det i alla fall gjort att knölarna inte vuxit mer. Hur detta går till och hur vanligt förekommande det är att använda detta vet jag inte. Däremot har djurägarna sagt att det är dyrt, och man måste prata med försäkringsbolaget om de tar det eller inte. Har hästen då reservation mot skimmelknutor så får man ju betala själv.
Själv hade jag ett sto med knutor i käkvinkeln vid halsen redan när hon var i din hästs ålder som lever fortfarande och används, en bra bit över 20 år gammal.