Skimmel på tävling - tvätta på plats?

Smulan75

Trådstartare
Så var vi anmälda till vår första Pay & Ride.

Nu till problemet, ponnyn är en "skimmel" (Gul/brun) och har en förmåga att trycka upp rumpan mot väggen när hon bajsar. Detta sker även inne i transporten när hon åker vilket gör att hon brukar vara helt nerbajsad på rumpan/bakben och svansen när man lastar ur henne.

Planen är att bada henne dagen innan, blir det några fläckar efter det så får de gnuggas på bäst det går på hemmaplan. Fläta svansen och linda in den innan transporten. Låta henne stå lite på transporten så att hon förhoppningsvis bajsar nån gång innan jag stänger och vi börjar åka. Sen får jag väl ta med hink+schampoo och vatten och bada bakdelen när vi kommer fram. så jag får väl var där i god tid.

Eller är det någon som har något annat tips?

Täcke känns inte som att det kommer att hjälpa då det är bakre bakdelen som blir "bajsig"

Förutom tipset m svanspåse höga skydd och täcke m svanslapp så är babywipes jätte bra att ta bort bajsfläckar med!
Lycka till!!

Hej!

Jag fick tipset av en skäckägare att använda ryktsten. Hon kör det på sin och han är verkligen VIT!! Jag testade på min beiga häst och nu har hon klart mindre beige färg och tom längst ner på svansen är vitare (jag ville bara se om det verkligen blev skillnad och det blev det verkligen!!)

/Lavinia, som kommer slösa mängder med ryktsten nu.

Det finns ett skydd som täcker rumpan. Bildgoogla på horse quarter guard. Kanske ett sånt kan minska tvättbehovet lite om det kombineras med svanspåse? Jag blir inte klok på om plattan under lyfts upp med svansen eller ej dock?

jag har green tea skimmel schampo spray :), bara att spraya på, vänta och torka av med handduk.
fungerar utmärkt på vita ben i alla fall, svanspåse är också bra att ha :)

Problemet är att svanskappa på täcket inte hjälper, det är bakdelen och låren under svansen och rumpan som blir nerbajsade eftersom hon trycker upp rumpan mot bakdelen av transporten och basjar däremot - just när hon åker brukar det bli lösare bajs än vanligt - stressbajs. så hon brukar var helt kletig från svansen ner till haserna. :p sådär lagom roligt och snyggt.

Problemet är att svanskappa på täcket inte hjälper, det är bakdelen och låren under svansen och rumpan som blir nerbajsade eftersom hon trycker upp rumpan mot bakdelen av transporten och basjar däremot - just när hon åker brukar det bli lösare bajs än vanligt - stressbajs. så hon brukar var helt kletig från svansen ner till haserna. :p sådär lagom roligt och snyggt.
ha svans påse och skydd + höga transportskydd eller lindor. tvätta hästen hemma dagen innan och dränk hästen i pälsglans (på rumpan bara ;)) då du är på tävlingen så är det bara att spraya med torrschampo torka av med ren handduk, upprepa och se till att alltid ha en ren handduk, avsluta med att gnugga in potatismjöl och borsta bort överflödet.

fast jag hade hellre haft en skitig häst än gjort allt det besväret på en p&r ;)

Tack det har jag inte provat :) - jag ska faktiskt raka henne i helgen oxå - för att slippa den enorma pälsfällningen som snart kommer. så då blir hon nog ännu lättare att göra ren. Tycker bara att det är så tråkigt att rida in på en häst som är helt brun/gul på rumpan :p även om publiken inte är så stor ;)

Tack det har jag inte provat :) - jag ska faktiskt raka henne i helgen oxå - för att slippa den enorma pälsfällningen som snart kommer. så då blir hon nog ännu lättare att göra ren. Tycker bara att det är så tråkigt att rida in på en häst som är helt brun/gul på rumpan :p även om publiken inte är så stor ;)
sitter du på hästen så ser du ju inte det åtminstone :up:

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 896
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka