Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

@Gunnar

Kommer det bli någon automatisk förminskning av bilderna som det var förut? Dvs att alla blir lika breda men går att trycka upp om man vill se dem som större? Just nu är många bilder så stora att jag med min lilla skärm (13") måste scrolla :angel:

@Gunnar

Kommer det bli någon automatisk förminskning av bilderna som det var förut? Dvs att alla blir lika breda men går att trycka upp om man vill se dem som större? Just nu är många bilder så stora att jag med min lilla skärm (13") måste scrolla :angel:
För mig förminskas de automatiskt. Låter du sidan ladda klart ordentligt?

För mig förminskas de automatiskt. Låter du sidan ladda klart ordentligt?

Såg nu att de förminskas, men vissa är fortfarande väldigt stora så antingen förminskas inte alla eller så är den tillåtna bredden helt enkelt bra mycket större än innan. När jag tryckte upp dem var de ännu större :angel:

Hur gör ni???
Jag får inte kläm på @-funktionen :(
Skriv @ och sen användarnamnet, utan mellanslag. Det kommer komma upp förslag på användare när du börjar skriva, klicka på den du vill tagga och fortsätt skriv det du vill skriva och posta. :)

De tillåtna bredden är ungefär inläggsbredden (så minskar man webbläsarbredden förminskas bilderna), jag får se om jag gör något åt det, om det går. Även om jag förminskar bilderna är de lika tunga att ladda ner och det kan kanske vara bra att visa hur stora bilderna verkligen är?

Jag har varit inne i max 15 minuter... och jag har REDAN huvudvärk! :( Gillar inte designen, typsnittet och färgsättningen... och varför står jag som ny medlem? Jag har ju hängt runt här sen stallet tiden? Och var är mina 100 PM? Åhh jippi!!! Medlem sedan 1 Jul 2002 står det i profilen...

Alla stod som Ny medlem när de kommit in, det kommer ordna upp sig :)

Angående PM:en bad ju Gunnar oss att spara våra omutifallatt? Mina finns kvar dock, i inkorgen precis som innan ändringen.

@Gunnar, det är inte att de är tunga som är problemet för min del, inte alls! Har både sprillans dator och ordentligt bredband, utan "problemet" (är väl inget problem egentligen) är att jag inte kan se hela bilden på en gång, åtminstone inte om det är stående bilder. För är de stående och lika breda som inläggen tillåter (trots förminskning) så är de så långa att jag inte kan se hela bilden på en gång, dvs får se halva bilden och sedan scrolla för att se resten. Om du förstår vad jag menar?

Det är inget problem egentligen, men är rätt trevligt att kunna se hela bilden på en gång.

@bollen__ Okej, nu har vi kikat och är inte mycket klokare. Det blir fel någonstans när den ska blocka reklamsnuttarna, fastän det ska fungera. Förstår om inte @Gunnar vill lägga energi på att ordna det så för min del kommer jag helt enkelt använda refreshknappen bara.
Aha, då förstår jag. Ja det fungerar ju med refreshknappen så det är ju inget stort problem :)

Kan det inte vara så att kungtulles inte syns eftersom hennes inlägg inte uppdaterats ännu, alltså att PM hänger ihop med att forumet knutit ens inlägg och gamla profil till det nya systemet? :)
Men se på smarta tjejen! :eek:

Yes, det är något där som stör. Återkommer om vi lyckas klura ut nåt smart!
Det är inte så att du skulle kunna tänka dig att tillåta annonser på enbart Bukefalos, om inte annat för att se om det löser problemet. Annars kanske för att det är annonserna som ser till att den här sidan kan fortsätta att finnas kvar. En del av annonserna är dessutom rätt intressanta.

Det är inte så att du skulle kunna tänka dig att tillåta annonser på enbart Bukefalos, om inte annat för att se om det löser problemet. Annars kanske för att det är annonserna som ser till att den här sidan kan fortsätta att finnas kvar. En del av annonserna är dessutom rätt intressanta.
Yes, vi testade och det funkar om man disconnectar AdBlock. Ska absolut köra utan i några dagar och se hur det känns :)

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 921
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V