Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Jag har lite problem med texterna. Eller vissa av dem. Texten i citatsvaren är för liten och måste den kursiveras så där? Det gör det svårare att läsa eftersom allt flyter ihop lite.

Texterna "övrigt", "senior" och liknande i det vita fältet är lite otydligt. Den vita lilla texten i det mörkgröna tas över av den gröna färgen. Texten i det ljusgröna försvinner ut i det ljusa. Kan man istället inte ha svart text? Det är bra att inläggstexten är större (tror jag, eller så SER den större ut) för mina ögon slipper ansträngas mer än nödvändigt.

Jag är visserligen synskadad, men vill gärna läsa här i alla fall.

Och så det här med att citatsvara flera, alltså, det har jag ALDRIG kunnat, kanske dags att lära sig det :D Men, hur gör man?
Och hur citatsvarar man bara vissa delar av inläggen? Det har jag heller aldrig kunnat!

Jag kan inte sätta in bilder. Efter att jag skrivit bildadressen i rutan så blir den gröna bakgrunden svart och sedan händer ingenting om jag inte trycker på "avbryt".

@Enya Nu klickar man bara på flera "citatsvar" för att citera flera. För att bara citera en viss del så redigerar du citatet i skrivrutan, tar helt enkelt bort den biten av texten du inte vill ha med. :)

@Oh_really Vilken bildikon använder du för att infoga? Det finns ju fler, kameran hade andra problem med förut, men med bildikonen intill smiley-ikonen fungerade det.

Och så det här med att citatsvara flera, alltså, det har jag ALDRIG kunnat, kanske dags att lära sig det :D Men, hur gör man?
Och hur citatsvarar man bara vissa delar av inläggen? Det har jag heller aldrig kunnat!

Du klickar där det står citatsvar på de inlägg du vill citera så enkelt är det. Jag brukar "sudda" i citaten om jag inte vil ha med allt men det finns kanske något annat smart sätt. :)

Tillägg: :eek: ser ut som vanligt för mig också nu.

Funderar på om jag skall ta bort, de två ikonerna längst till höger i editorn, tanken med dessa är att man laddat upp bilder till Bukefalos bildgalleri skall kunna länka in dessa i inlägg på ett smidigt sätt. Tror jag slår av den funktionaliteten till den fungerar smidigare och inte misstas för vanlig bildlänkning.

Tips för hur man hänvisar till inlägg om man inte vill citera. Man kan göra som på ifokus, dvs man skriver #120 helst skall den vara klickbar.

@Oh_really Vilken bildikon använder du för att infoga? Det finns ju fler, kameran hade andra problem med förut, men med bildikonen intill smiley-ikonen fungerade det.[/QUOTE]

Du! Det funkade helt plöstligt! :) vet inte varför det plötsligt fungerade! :) Nöjd hur som helst!

Du klickar där det står citatsvar på de inlägg du vill citera så enkelt är det. Jag brukar "sudda" i citaten om jag inte vil ha med allt men det finns kanske något annat smart sätt. :)

Tillägg: :eek: ser ut som vanligt för mig också nu.
Men kan man citatsvara flera? Eller jo, det kan man ju, vet jag, det har alla andra gjort under de 10 åren jag varit medlem, dum jag är :P Men trycker man på flera citatsvar i tråden samtidigt? Kunde man det förut, då kom man ju till en helt ny sida?

Och hur gör man när man plockar ut en viss mening man vill svara på längre ner i sin text?

Ja, jag är oteknisk, mitt Småfolk mobbar mig för att jagi nte fattar tekniska prylar, jag menar, hur många 7 åringar visar sin mamma hur kaffemaskinen funkar?! :D

Oh titta, nu hittade jag de där gubbarna också :rofl: De hittade jag inte förut!

@Gunnar
Sedär, nu lärde jag mig gör sånna där snabbelgrejer med namn också :D

Men en undran, kan inte ort och antal år man varit medlem stå unde ens profilbild, alltså i trådar, på alla som skriver? Jag ändrade ju i går eller när det nu var till en mycket bättre beskivning av var jag typ bor ju! :sneaky:

@Enya Förut klickade man på "-tecknet intill citat-länken för att få med fler citat i samma. :)

Vill man dela upp ett citat kan man infoga citatkod i texten. Nu finns det en smidig ikon i fältet ovanför skrivrutan, som ser ut som ett papper med text (till höger om film-ikonen). Klicka på den, välj "citera" så får du upp citatkoderna, infoga texten du vill ha som citat längre ner i texten emellan dem så blir det ett citat. :) Du kan även kopiera och klistra in de koderna från ursprungscitatet istället, om du vill ha med vem som skrev och länk till inlägget i fråga.

Jag saknar möjligheten att få en liten text med vad tråden handlar om när jag ställer muspekaren över en rubrik.
Med översikten så var det lättare att se om en tråd var av intresse att klicka in i eller inte, nu blir jag irriterad om jag klickat in mig på en tråd som visar sig vara dötråkig :p , och då blir det mindre läsande (vilket iofs är bra, om det finns andra viktigare saker att göra än att sitta med datorn framför sig :D ).

EDIT. Nu gick det ju!

Bara för buke har jag missat Blacklist kl 21..... :cautious::D

Hur ändrar man sitt inlägg när man redan postat det?

Förresten var det fnissvarning på när jag klickade på min ort, då kom en karta över USA upp på google och så stod det så trevligt att min ort (i själ och hjärta nån annanstans) inte gick att finna! :rofl:

jag får hela tiden upp nu att bukefalos.com svarar inte pga ett skript som körs och jag klickar på stoppa skript och klickar på ny länk eller nästa sida och då kommer det direkt tillbaka..

är felet hos mig eller här?

@Enya Förut klickade man på "-tecknet intill citat-länken för att få med fler citat i samma. :)

Vill man dela upp ett citat kan man infoga citatkod i texten. Nu finns det en smidig ikon i fältet ovanför skrivrutan, som ser ut som ett papper med text (till höger om film-ikonen). Klicka på den, välj "citera" så får du upp citatkoderna, infoga texten du vill ha som citat längre ner i texten emellan dem så blir det ett citat. :) Du kan även kopiera och klistra in de koderna från ursprungscitatet istället, om du vill ha med vem som skrev och länk till inlägget i fråga.
Oj ett sådant tecken har jag aldrig sett! :o

Du kan även kopiera och klistra in de koderna från ursprungscitatet istället, om du vill ha med vem som skrev och länk till inlägget i fråga

Funkade det?

Japp det gjorde det :D Tack!

Och tack för ändringen, hittade inte den förut, men var nog sen.

Men kan man citatsvara flera? Eller jo, det kan man ju, vet jag, det har alla andra gjort under de 10 åren jag varit medlem, dum jag är :P Men trycker man på flera citatsvar i tråden samtidigt? Kunde man det förut, då kom man ju till en helt ny sida?

Ja du trycker på citatsvar på alla de inlägg du vill citera, du kan citera ett inlägg flera gånger om du vill också som jag har gjort nu. Men jag tror hedinn sa något tidigare i tråden om att man var tvungen att spara om man skulle citera från flera olika sidor i tråden.

Förut tror jag det var en liten knapp man skulle trycka på när man skulle citera flera, krångligare än nu var det iallafall.

Ja, jag är oteknisk, mitt Småfolk mobbar mig för att jagi nte fattar tekniska prylar, jag menar, hur många 7 åringar visar sin mamma hur kaffemaskinen funkar?! :D

Jag är också oteknisk, kaffemaskin låter avancerat tycker jag:p

Tips för hur man hänvisar till inlägg om man inte vill citera. Man kan göra som på ifokus, dvs man skriver #120 helst skall den vara klickbar.

Är det inte klickbart är det ju värdelöst ... Inte skulle jag scrolla upp ett par sidor för att kolla om det möjligen var jag som skrev #228 så att svaret var till mig. Frågan är om jag ens skulle klicka på det.

Själv kommer jag nog att missbruka citatsvaret för att vara tydlig, är jag rädd. Ibland funkar det ju att tagga den man svarat - men hen kanske har skrivit 23 inlägg i tråden så det är ändå inte tydligt vad man svarat på.

Själv kommer jag nog att missbruka citatsvaret för att vara tydlig, är jag rädd. Ibland funkar det ju att tagga den man svarat - men hen kanske har skrivit 23 inlägg i tråden så det är ändå inte tydligt vad man svarat på.
Yes, håller med dig. Det blir faktiskt otydligt i en diskussion där mycket har skrivits av en och samma användare och i det läget behövs definitivt citatet (tycker jag då).

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 921
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30