Skillnaden på olika "skritter"

L

Lonely

Jag har funderat ett tag på detta...Vad gör man i följande "skritter"

Fri skritt

lång tygel? fritt tempo?

Mellan skritt

Ökad skritt

Ska man länga på tyglarna eller ska dom gå kvar i samma form men bara öka tempot? Eller vad?

Finns det någon annan skritt som jag missat? (typ samlad skritt?)

Tack för svar :bow:

Sv: Skillnaden på olika "skritter"

Fri skritt är som du säger på lång tygel och i fritt tempo. Gärna med långa vilande steg och ett gott övertramp.

Mellanskritt är "normal skritt" dvs på vanlig tygellängd och i form.

Ökad skritt är med lite längre tygel dvs mittemellan normal längd och fri tygel. Tygeln ska vara längre men du ska fortfarande ha kontakt med munnen. Formen ska vara låg och den ska kliva på med långa avslappnade steg. Förr så hade man ju alltid fri skritt i dressyrprogramen men Bosse Tibblin införde istället ökad skritt pga att han tyckte att det gav fel signal till hästarna att mitt i programet ge långt tygel som signalerar att "nu är vi klara". (det handlar alltså inte om att man ska försöka länga hästens steg som man ju gör i ökad trav och galopp)

Samlad skritt är med normal tygellängd men du har som det låter samlat skritten lite mer dvs mer vikt bak, mer vinkling på baken och kortare steg. Man får däremot passa sig så att man inte bara kortar ihop skritten utan att hästen förlägger vikten bakåt för då skrittar de snart som "en äggsjuk höna" som Kyra säger :D
Är inte hästen avslappnade så kan även skritten bli passartad vid den samlade skritten. Samlad skritt är ganska mkt svårare att rida än vad man kan tro!

Ska bara tillägga att i ökad skritt ska hästen trampa över med bakbenen över frambenes spår.

I mellanskritt ska hästen trampa i samma spår.

(Det har jag fått kritik för många gånger, min ponny hade lite svårt för längning i skritt.. vilkt är väldigt svårt att träna upp!!)

I ökad skritt ska hästens steg bli längre men inte snabbare och formen ska bli lägre och övertrampet stort. I mellanskritt ska ta lite kortare steg än i ökad skritt och formen ska vara "normal". Fri skritt är skritt på lång tygel, gärna med mkt övertramp.

Haha, tycker den samlade skritten är lättast :D I ökad skritt t ex ska ju hästen pinna på ganska bra men ändå vara "kvar". Att få hästen gå utan passanlag är ganska enkelt om man rider med tillräckligt lätta hjälper och känner skrittakten. Bra att öva på att känna varje steg hästen tar och kunna kontrollera precis när den ska sätta ner ett ben, stanna osv.

När man däremot ska rida ökad skritt tycker jag det är lätt att hästen "faller ur" och får ful skritt.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 022
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 575
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 544
Senast: Hedinn
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 062
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar