Skillnaden på gårdsbesiktning och klinikbesiktning?

Sv: Skillnaden på gårdsbesiktning och klinikbesiktning?

Jag har sett flertalet dåliga gårdsbesiktningar även med hästveterinärer. Det finns säkert de som är duktiga men jag chansar inte.

Vill du veta att hästen är frisk, då hade jag valt klinikbesiktning med möjlighet till fördjupad undersökning om det är motiverat.

Vill du bara ha ett intyg - gårdsbesiktning.

Jag har sett flertalet dåliga gårdsbesiktningar även med hästveterinärer. Det finns säkert de som är duktiga men jag chansar inte.

Märkligt men det är ju klart det kanske skiljer på var i landet man bor.

Här hos oss så finns det flera ambulerande hästveterinärer som dessutom kan röntga på plats och nej jag anser inte att de gjort några "dåliga" besiktningar bara för att det inte varit inne på en klinik

*kl*

Som säljare så beror bes helt på vilken typ av häst som säljs och hur mkt den kostar.

Märkligt men det är ju klart det kanske skiljer på var i landet man bor.

Här hos oss så finns det flera ambulerande hästveterinärer som dessutom kan röntga på plats och nej jag anser inte att de gjort några "dåliga" besiktningar bara för att det inte varit inne på en klinik

*kl*

Som säljare så beror bes helt på vilken typ av häst som säljs och hur mkt den kostar.

Så du tycker att säljaren ska kunna ha möjlighet att styra över vilken typ av besiktning köparen vill göra? Om jag fattat dig rätt.
Varför?

Så du tycker att säljaren ska kunna ha möjlighet att styra över vilken typ av besiktning köparen vill göra? Om jag fattat dig rätt.
Varför?

Ja jag bestämmer över hur mina hästar skall bes.

Jag går inte med på tex böjprov på yngre hästar och faktiskt inte ens röntgen på tex åringar orsaken är att det kan ge framtida skador. Röntgenstrålar är inte bra för skelettet och böjprov påverkar tillväxtzonerna.

En billig häst dvs häst som inte kostar mer än vad du får försäkra utan bes skulle jag inte köra till klinik för bes. Där kostar nästan bes mer än vad hästen gör.

Små ponny typ shettis etc skulle jag faktiskt inte heller gå med på en bes på klinik med tanke på att de oftast kostar mindre än vad bes gör

Häst upp till 40'kr bes vi hemma och då ingår den, vill man röntga etc på klinik så står köparen för detta oavsett om hästen går igenom eller inte.

Har aldrig haft några problem med någon affär när det gäller bes, de flesta köpare är sunda.

Jag har faktiskt aldrig träffat en veterinär som vill böja en 2 eller 3-åring ens. Du får väl diskutera saken med veterinären. Det är nog det bästa. Jag själv skulle inte böja en så ung häst.

Vi betalar rätt mycket mindre för en klinikbesiktning jfm en gårdsbesiktning av vettig veterinär.

Dessutom är det sällan man har så bra underlag och tillgång till vettiga lokaler för undersökning att jag alltid föredrar klinik. Gårdsbesiktning hoppar jag helt över, jag köper hellre obesiktigat i så fall. Som köpare är det ju bara en nackdel att ha en tveksamt god besiktning UA om det kommer till en senare tvist.

Vi betalar rätt mycket mindre för en klinikbesiktning jfm en gårdsbesiktning av vettig veterinär.

Dessutom är det sällan man har så bra underlag och tillgång till vettiga lokaler för undersökning att jag alltid föredrar klinik. Gårdsbesiktning hoppar jag helt över, jag köper hellre obesiktigat i så fall. Som köpare är det ju bara en nackdel att ha en tveksamt god besiktning UA om det kommer till en senare tvist.

Vi betalar ca 1500kr för en gårdsbes och 4500kr för klinikbes. En häst som kostar 15000kr så är valet lätt och vid böjprov så spelar det ingen roll vilket underlag hästen springer på för har de en reaktion så syns den oavsett.

En stallgång hemma är precis lika bra som en stallgång på klinik när det gäller palpering kolla ögon, lyssna etc

Har faktiskt aldrig varit med om att en bes hemma skulle vara någon b bes. Blir lite undrande till vilka veterinärer ni vänder er till faktiskt.

En gårdsbes är fullgod med tanke på att det man kan upptäcka utan röntgen går att se var som helst. Vi har bra väg att springa på och asfalt i närheten om det skulle behövas.

Du räknar kallt med att alla har bra förutsättningar. Så är det inte. Varken vad gäller utbud av veterinärer som kan häst, eller för den delen faciliteter som räcker till. Böjprov på mjukt underlag utan möjlighet att lyssna av isättningen kan jag lika gärna vara utan.

Det gör hon väl inte? Hon har ju koll på vad som krävs och då går det bra med gårdsbesiktning precis som hon skriver? Det blir ju lika galet att som du förutsätta att folk INTE har bra möjligheter.

kl

Jag har bestämt mig för en gårdsbesiktning av en hästveterinär och tiden är bokad.

Hästen har en bra försäkring i dagsläget och den tar jag över direkt när papperna är skrivna. Hästen kommer inte lämna boxen innan den är skriven på mig.
En klinikbesiktning här skulle gå på 6500 kr och det är 2/3 av hästens värde så det känns faktiskt inte aktuellt med det.
Skulle hästen ha allvarliga problem så skulle jag hellre välja att avliva i det fallet om rehabiliteringen skulle vara en väldigt lång period alt. att hästen inte kommer ha ett värdigt hästliv. En valack kan ju inte gå till avel.

En gårdsbesiktning kostar 1300 kr här.

Jag kommer inte låta böja hästen utan jag vill ha papper på att hästen är okej för dagen.
Skulle inte försäkringen täcka en allvarlig skada så förlorar jag inte en större summa pengar om det blir avlivning utan att få tillbaka livvärdet.

Rättar mitt fel, en klinkbesiktning går på 5000 kr och inte 6500 kr. Jag hade lagt till ett tillägg som jag inte skulle skulle lägga till.
Fortfarande för mycket för hästens värde.

Min nya häst besiktigades på en ATG-klinik (Tja, de heter ju Evidensia numera) för några veckor sedan.
Relativt noggrann besiktning med böj- och longerprov, tandkoll mm, man t o m tittade in i öronen :D. Ingen röntgen. Fakturan var på 2500 kronor inkl moms.

I mitten av mars var jag spekulant på en annan häst, som stod nästan 150 mil ifrån min bostadsort. Jag såg den på bild och film, och den tilltalade mig.
Hästen stod just då hos en fodervärd.
Vi bokade besiktning på en ATG-klinik och fodervärden åkte dit med hästen. Vad fodervärden inte berättade för mig innan hon åkte iväg var att hästen någon dag innan fått en broddspark (vid hasens glidled, nära griffelbenshuvudet) samt att man dragit av skorna (hästen var van att ha skor, och det var fruset och knaggligt i marken).
Resultatet av den besiktningen var anmärkningar på såret vid hasen (röntgen krävdes, menade veterinären), 3-gradig hälta vid böjprov på diagonala frambenet och 1-gradig hälta på andra frambenet.
Med ett sådant veterinärintyg skulle jag inte kunna A1-försäkra hästen så jag drog mig ur affären. Veterinären som utfört besiktningen menade att det var alltför många fel för att hästen skulle kunna fungera fullt ut.
Några veckor senare såg jag på ett annat forum att hästen var såld. Jag frågade om hon nu var besiktigad u a, och fick till svar att det var hon - en vecka efter den första besiktningen och en annan veterinär...
Då det är en relativt liten ort drar jag slutsatsen att den andra besiktningen var en gårdsvariant som utfördes av en mindre nogräknad veterinär.
Jag kan inte tänka mig att kliniken skulle ändra uppfattning på så kort tid!

Och jag har motsatt erfarenhet också. Häst bes på stor välkänd klinik var mer än lovligt halt trots att det gick igenom bes där. Där stod inga anmärkningar med och flera fanns på hästen.

Själv har jag råkat ut för detta två gånger och i vänkretsen har det häst betydligt fler ggr

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 453
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 717
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 467
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka