Sv: Skillnaden på gårdsbesiktning och klinikbesiktning?
I mitten av mars var jag spekulant på en annan häst, som stod nästan 150 mil ifrån min bostadsort. Jag såg den på bild och film, och den tilltalade mig.
Hästen stod just då hos en fodervärd.
Vi bokade besiktning på en ATG-klinik och fodervärden åkte dit med hästen. Vad fodervärden inte berättade för mig innan hon åkte iväg var att hästen någon dag innan fått en broddspark (vid hasens glidled, nära griffelbenshuvudet) samt att man dragit av skorna (hästen var van att ha skor, och det var fruset och knaggligt i marken).
Resultatet av den besiktningen var anmärkningar på såret vid hasen (röntgen krävdes, menade veterinären), 3-gradig hälta vid böjprov på diagonala frambenet och 1-gradig hälta på andra frambenet.
Med ett sådant veterinärintyg skulle jag inte kunna A1-försäkra hästen så jag drog mig ur affären. Veterinären som utfört besiktningen menade att det var alltför många fel för att hästen skulle kunna fungera fullt ut.
Några veckor senare såg jag på ett annat forum att hästen var såld. Jag frågade om hon nu var besiktigad u a, och fick till svar att det var hon - en vecka efter den första besiktningen och en annan veterinär...
Då det är en relativt liten ort drar jag slutsatsen att den andra besiktningen var en gårdsvariant som utfördes av en mindre nogräknad veterinär.
Jag kan inte tänka mig att kliniken skulle ändra uppfattning på så kort tid!