skillnade på Championat& Breeders Trophy

Sv: skillnade på Championat& Breeders Trophy

Breeder's är en tävling I championatet, där bästa svenskfödda häst utses. Championatet kan däremot vinnas av en utländsk häst.

Så man kan säga att de svenskfödda hästarna (och anslutna till Breeders) tävlar i två klasser på samma gång och kan placera sig två gånger i samma klass.

Lite festligt tycker jag fyraårschampionatet får gångartshästar vanns av en häst med okänd stam ! Men det bevisar iallafall litegrann att man tittar på individ/kvalitet snarare än stam !

Festligt eller...pinsamt, för svensk dressyravel. Det var ju dessutom en dansk import och den slog två i Sverige godkända hingstar. :rofl:

Fast jag tycker inte att det är annat än sunt !

Det bevisar att man kan få bra poäng på en bra individ. Dessutom vet man ju inte - det kanske ligger värsta värsting dressyrstammen bakom den där !

Xeline skrev:
Fast jag tycker inte att det är annat än sunt !

Det bevisar att man kan få bra poäng på en bra individ. Dessutom vet man ju inte - det kanske ligger värsta värsting dressyrstammen bakom den där !

Jag håller med dig. Tycker det är skönt att se en individ bedömd efter det domaren ser utan invägning av stammen. Det är ju just det här många efterfrågar - att hästarna ska bedömas utan stammen officiell, även om det i den här frågan faktiskt inte verkar finnas någon stam att visa vare sig man vill eller inte så är ju principen den samma.

Tycker inte heller att man kan säga att det är pinsamt för svensk avel! I så fall är det väl minst lika pinsamt när importerna går bättre än de svenskfödda? Dessutom finns det ju inget som säger att hingstar ska gå bra just för att de är godkända hingstar...

Senast ändrad:

Bara en lite kommentar ang vinnarens stam - den finns med i nästa Ridsport, kommer till prenumeranterna imorgon och i affären på måndag... Om nån nu är nyfiken :).

Mvh Cissi (som letade upp stammen och skrev artikeln)

Jamen - skrit ut den här bums, genast ! Jag är faktiskt urnyfiken.

Jag har ju hållit på det i sisådär tio dagar... så jag vill inte säga nåt innan Ridsport kommer ut...

Men det är spännande stam i alla fall... Och nåt för inavel/linjeavelstråden... Milt uttryckt! :)

Ingen som vill gissa lite? :)

Mvh Cissi

Ridsport är ju på g, så jag skriver lite iaf :)

Bailey är resultatet av en tjuvbetäckning, med mycket välstammade föräldrar. Båda tävlar fälttävlan idag, 7 år gamla. Danskfödd men med holsteinerstam, samma farfar och morfar, föräldrarna kommer ur samma stostam (mkt stark) dessutom. Mycket Ladykiller xx (genom Landgraf I) och Corde (genom Calypso II och Caletto I eller II - minns inte utantill) och en smula Marlon xx.

Superintressant stam! :)

Mvh Cissi

Hej,

Jag måse nog säga efter att ha skrivit till åtskilliga domarpar under ca 10 års tid både på gångarter och exteriör under föl- och unghästbedömningar så tycker jag att domarna är mycket professionella och inte dömer hästen efter stam utan individen i sig. Kan inte påminna mig en endaste gång då jag upplevt det. Nästan varje gång är det ju också någon sk okänd eller med ej godkänd stam som får höga poäng och placerar sig i toppen. Jag tror snarare att de tycker att det är roligt då det dyker upp ett sk "wild card" och visar på hur svårt detta med avel är. Det är inte direkt bara att betäcka ett supersto med superhingsten och få en superfölis....

mvh
Tess

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det klart när och var årets Breeders Trophy i hoppning, dressyr och fälttävlan går.
Svar
0
· Visningar
234
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen arrangerades Breeders Trophy i fälttävlan i Össjö utanför Ängelholm. Årets tre vinnare har korats och dessutom har det ridits...
Svar
0
· Visningar
332
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter SWB Equestrian Weeks smyger igång med Breeders Trophy och unghästchampionat i fälttävlan till helgen, denna gång arrangeras tävlingarna...
Svar
0
· Visningar
466
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar