V

vickis-pajala

ja ibland gör ni mig förvirrad kära bukare :crazy:

men nu så ska vi råda bot på denna sinnesförvirring om det går :angel:

så nu vill jag veta skillnaden för och nackdelar om

KALLSTALL: vid innebär detta
LÖSDRIFT :
VANLIGT stall
:

Sv: skillnad

KALLSTALL: Stall som inte är "tätt" där det på vintern blir minusgrader även inne i stallet = vanliga vattenkoppar funkar inte
LÖSDRIFT : Hästarna går ute dygnet runt med en stor ligghall
VANLIGT stall
: Stall som håller plusgrader på vintern, antingen uppvärmt av hästarna eller med andra värmekällor

Lite korta och kanske fördomsfulla? svar om hur jag ser på olika stall. Föredrar själv kallstall eller lösdrift för hästarnas skull, oftast bättre luft i kallstall än i vanliga stall. För en själv är det ju trevligare att vistas i ett stall där det är plusgrader!

KALLSTALL: Stall som inte är "tätt" där det på vintern blir minusgrader även inne i stallet = vanliga vattenkoppar funkar inte
LÖSDRIFT : Hästarna går ute dygnet runt med en stor ligghall
VANLIGT stall
: Stall som håller plusgrader på vintern, antingen uppvärmt av hästarna eller med andra värmekällor

Lite korta och kanske fördomsfulla? svar om hur jag ser på olika stall. Föredrar själv kallstall eller lösdrift för hästarnas skull, oftast bättre luft i kallstall än i vanliga stall. För en själv är det ju trevligare att vistas i ett stall där det är plusgrader!

tack för svaret
men är då alltså en kallstall igentligen ett vanligt stall utan isolering :confused:
och vad är det som är så bra med ett kallstall förutom dammet :confused:

tack för svaret
men är då alltså en kallstall igentligen ett vanligt stall utan isolering :confused:
och vad är det som är så bra med ett kallstall förutom dammet :confused:

Fördelen med kallstall är att det inte blir så stora temperaturskillnader för hästarna när de ska ut eller in. Har man dessutom riktigt högt i tak så blir det bra luftväxling också, vilket gör att det inte är lika stor risk för fuktig och varm luft som är direkt livsfarligt för hästar.

Vi har byggt stall i en loge = öppet upp till taknock 8 m. Svinkallt på vintern, men hästarna mår toppen och luften är hur bra som helst. Gäller dock att man har rejäl bädd så hästarna kan ligga ner utan att bli avkylda från golvet.

/Lizzie

Och vi har ett kallstall som är isolerat. Dvs ej uppvärmt och kan bli lika kallt dagtid som utomhustemp, alltså när hästarna inte är där. Ventilation genom självdrag, bäddar i boxarna.

Skulle kunna vara ett "vanligt" stall om man fixade exempelvis uppvärmning.

men är kallstallet billigare att ha än ett vanligt stall jag syftar ljust på uppvärmningskostnader och dylik:confused:

lösdrift för mig är smälla-upp -en lada _i hagen inga boxar och göra man boxar blir det uteboxar

ja som ni ser antagligen är jag pantad eller förvirrad

För lösdrift krävs ligghall. Är den avsedd för 5 hästar eller fler måste byggnaden förprövas hos Länsstyrelsen som godkänner ritningar samt slutbesiktigar så att djurskyddet kan upprätthållas. Även alla funktioner kring gödsel, dränering, ventilation, in/utgångar etc kollas av.

Inte riktigt "smälla upp lada i hagen".

Jag föredrar helt klart lösdrift framför kallstall framför "vanliga" stall.

Men egentligen tycker jag bara en bra lösdrift är bra hästhållning. Resten är mot hästens natur, att stänga in hästen ensam på en klaustrofobiskt liten yta.

För lösdrift krävs ligghall. Är den avsedd för 5 hästar eller fler måste byggnaden förprövas hos Länsstyrelsen som godkänner ritningar samt slutbesiktigar så att djurskyddet kan upprätthållas. Även alla funktioner kring gödsel, dränering, ventilation, in/utgångar etc kollas av.

Inte riktigt "smälla upp lada i hagen".

Jag föredrar helt klart lösdrift framför kallstall framför "vanliga" stall.

Men egentligen tycker jag bara en bra lösdrift är bra hästhållning. Resten är mot hästens natur, att stänga in hästen ensam på en klaustrofobiskt liten yta.

alla har vi olika syn på hästhållning och vad som är bäst för våra hästar, och det var ju något jag personligen efterlyste i denna tråd

det finns ju lika många stallvarianter som det finns bukare :idea:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 431
Senast: Shaggy
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 811
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar