Skillnad Phalene och Papillon?

tanten

Trådstartare
Jag bara måste fråga bukepedia.
Jag har i många år varit väldigt förtjust i phalener. Har träffat ett par uppfödare och verkligen gillat hundarna även om jag aldrig fördjupat mig i rasen. Det har varit flat som varit "min" hund.

En jag blir ju äldre... och har ju tänkt att om jag är frisk när jag en gång blir pensionär ska jag ha hund igen. En flat är nog lite för mycket för en skröppeltant.
Så - då tänker jag på phalener igen. Men - så läser jag att det är samma ras som papillon? Att det föds bägge delar i kullar och de rasindelas efter sina öron?? Jag, som uppfattat papparna som skvättigare och phalenerna mer som storhund i mindre format.

Är jag full av fördomar? Hur ser aveln ut numera (mina erfarenheter är något tiotal år gamla)

Jag bara måste fråga bukepedia.
Jag har i många år varit väldigt förtjust i phalener. Har träffat ett par uppfödare och verkligen gillat hundarna även om jag aldrig fördjupat mig i rasen. Det har varit flat som varit "min" hund.

En jag blir ju äldre... och har ju tänkt att om jag är frisk när jag en gång blir pensionär ska jag ha hund igen. En flat är nog lite för mycket för en skröppeltant.
Så - då tänker jag på phalener igen. Men - så läser jag att det är samma ras som papillon? Att det föds bägge delar i kullar och de rasindelas efter sina öron?? Jag, som uppfattat papparna som skvättigare och phalenerna mer som storhund i mindre format.

Är jag full av fördomar? Hur ser aveln ut numera (mina erfarenheter är något tiotal år gamla)

Man har delat upp raserna. Men fortfarande kan det födas såna med stående och hängande öron inom båda raser.
Det ska inte skilja i psyke på ngt vis.

Men det finns ju uppfödare som avlar på bara utställning och tyvärr inte så mkt alls på mentalitet och inte socialicerar valparna väl.
Det kan ge sämre mentalitet.

Jag har pappisar sen lite mer än 25 år nu. Det är ingen skvättig ras. Däremot är de mycket intelligenta och blir vad man gör dem till.
Har de ägare som är såna som främjar skvättighet eller bjäbb kommer de snabbt "lyckas" träna dem så IOM att de är så lättränade.

Mina pappskallar är med på allt, tysta och skoj hundar. De har fått ganska många inbitna storhundsfolk /bruksfolk fundera på pappi som nästa hund.
En trevlig Phalene skulle säkert funkat likaledes dock. :)

Ska man köpa pappi och är noga med mentalitet kan man kolla runt vilka som sålt till mkt agility tex. Och fråga runt lite bland kennelfolk.

Jag ville ha mer fokus på mentalitet och god hundvård med nuvarande hundar än de första jag hade.
Jag fick tips om en kennel och de i sin tur tipsade vidare om den kennel det sen blev.
Jag åkte dit och träffade uppfödaren och alla hundarna. De var mkt bra hela högen.
Man märkte att de var stabila, sociala och väl grundfostrade.

Mina är inte skotträdda alls, flyger m mig utan prob etc utöver normalt, aktivt liv.

Det enda som ska skilja är öronen :)
Tack, också till @tuaphua.

Pappisar ser i mina ögon lite larviga ut.... :o Jag är ju väldigt förtjust i spaniels också - även om det mycket är utseendet som lockar. Och spaniels har inte upprätta öron.
Jag är storhundsmänniska och lockas inte det bittersta av terriermentaliteten och dito päls. Upplevde mina phalenebekanta som just stora hundar i litet format.

Nåväl. Jag har gott om tid att fundera vidare. Det är ett gäng år kvar. :)

Pappisar ser i mina ögon lite larviga ut.... :o Jag är ju väldigt förtjust i spaniels också - även om det mycket är utseendet som lockar. Och spaniels har inte upprätta öron.
Jag är storhundsmänniska och lockas inte det bittersta av terriermentaliteten och dito päls. Upplevde mina phalenebekanta som just stora hundar i litet format.

Haha.. Just larvighetslok vet jag fler sagt något om. Så du är inte ensam i det. ;)

Både pappi och Phalene brukar omnämnas som stora hundar i litet format, även av storhundsmänniskor.
Så Phalene kan nog absolut vara något för dig.

Pappisar och phalene är trevliga hundar. Jag växte upp med en tuff pappisdonna.
Det finns ju någon här som jagar med sina småttingar och någon p som har gjorde ett björnprov.

Det finns iofs många små hundar som är" stora i litet format"
Dvärgschnauzer till exempel....

@tuaphua Måste bara fråga, har du med hundarna i stallet något? Och hur funkar det?
Ska jag någonsin ha hund ska det vara en med öron som fjärilar :o :love:

@tuaphua Måste bara fråga, har du med hundarna i stallet något? Och hur funkar det?
Ska jag någonsin ha hund ska det vara en med öron som fjärilar :o :love:

Mina är med i stallet mycket. Jag jobbar ju med hästar. De är alltså med heldagar.
Det funkar fint både med hästarna, andra hundar, andra djur och människorna.
Alla mina utom en, som inte är rastypisk, har varit perfekta att ha med på ridturer i alla gångarter.
Hon är inte som någon annan mitt lilla ufo. ;)

Mina är med i stallet mycket. Jag jobbar ju med hästar. De är alltså med heldagar.
Det funkar fint både med hästarna, andra hundar, andra djur och människorna.
Alla mina utom en, som inte är rastypisk, har varit perfekta att ha med på ridturer i alla gångarter.
Hon är inte som någon annan mitt lilla ufo. ;)

Hur väl håller de värmen? Fryser de så att de behöver täcke/overall när det är kallt?

Hur väl håller de värmen? Fryser de så att de behöver täcke/overall när det är kallt?

Både mina (utom en som inte varit mkt i stallet) och min tränares 2 har utvecklat päls som inte alls ska eller bör finnas hos pappisar. De är mer långhåriga och har tätare hår.
De fryser sällan.
När vi skulle jobba i Boden vintertid tog jag dock med overall.

Pappisar finns ju i lite olika strl. Mina är väldigt små. Mina tränares betydligt större. De klarar nog kylan bättre IOM det också.

Jag har en som är klenare pälsad och mycket liten i strl. Hon får ha overall vintertid. Ibland också skor.
Hon är inte rastypisk i strl eller något öht. :)

Jag tror att iom att pappisarna är vanligare så kan det väl vara så att man lättare lägger märke till de skvättiga kanske? Har också lite den uppfattningen att det är mer attityd i pappis-linjerna än Phaléne-linjerna men det är säkert bara min egna erfarenhet som talar. Är dessutom betydligt mer förtjust i vackra lockiga hängande öron än pappisarnas UFO-öron ;) Haha!

Älskar i vilket fall som helst rasen, har fött upp en kull phaléner och har nu mor och dotter hemma. Blev sjuk så avelsarbetet fick läggas på is tyvärr. Men visst är det så att man kan regga dem i bägge rasregistren beroende på hur öronen ligger, det drar mer och mer åt "rena" linjer och iaf inom phalénerna så vill man helst inte använda hundar med lätta öron för att minska risken för att de ska lyfta öronen.

Mina två är ganska olika i temperament och lynne, mammahund Ella är en riktig liten arbetsmyra som älskar att hitta på nya saker. Vi har tävlat lydnad, ställt ut, gått viltspår, bruksspår, rapport, agility och hon hänger med på allt! Kan tillägga att hon spårar bättre än många av mina bekantas jakthundar :D Dottern Holly har inte riktigt samma arbetsvilja och är betydligt mer bestämd, mycket åsikter men å andra sidan betydligt mer energi än sin mor. Hon piper fortfarande när jag borstar ur trassel i öronen trots att hon är fem år nu :angel: Hon vill inte träna utan hon är mer typen som gillar att hitta på aktiviteter i skogen och är fortfarande pigg och glad efter att ha hängt med hästen på skogsrunda.

Bägge två hänger med ut i skogen när jag rider, går med mig lösa överallt och är allt som allt otroligt enkla och lätttränade men är lite fryslortar så de får ha täcke när de är ute längre stunder.

Nu blev jag nyfiken, det blir alltså lite halvhängande öron ibland, eller menar du att de lyfter öronen helt? Blir det aldrig mittemellan, alltså ett öra upp och ett ner?

Nu blev jag nyfiken, det blir alltså lite halvhängande öron ibland, eller menar du att de lyfter öronen helt? Blir det aldrig mittemellan, alltså ett öra upp och ett ner?

Vissa får lätta öron, vissa får ett upp och ett ner, vissa lägger dem lite bakåt i rosettveck, andra lägger dem precis som de ska :o:angel::D

På en korrekt phaléne så ska öronens veck vara vid basen och inte ute på "lappen" om du förstår ur jag menar? Kommer vecket för långt ut så blir öronen lätta och de lyfter dem helt eller delvis.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 156
Senast: Sedna
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 542
Senast: TinyWiny
·
G
Hundhälsa Jag har tänkt på det här rätt länge, och nu igen när jag läser tråden om vad en "bra" hund egentligen är. Det finns många åsikter om...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
16 463
Senast: Disen
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 528
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar