Skillnad på tävlingslydnad och brukslydnad?

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Har jag fattat det rätt om jag säger att brukslydnad är lite "slappare" ? Hur skiljer sig momenten i brukslydnad i appellklass mot startklass till exempel?

Ja, det kan man säga. Lydnadslydnaden är petigare än brukslydnaden, även om det börjar komma där också. Momenten i startklassen är ganska lika momenten i appellen även om inte alla stämmer överens, men i klass 1 och uppåt tillkommer moment som inte finns inom brukslydnaden alls, som att runda koner och springa till rutan. Sen bedömer ju lydnadslydnaden även det som sker mellan momenten i betyget helhet. Brukar inte vara nån hit när man har boxer har jag märkt. :o

Om du läser regelböckerna ser du vilka moment som skiljer i de olika klasserna och även hur ”samma” moment skiljer sig. Tex i läggande under gång har du i lydnaden en återgång med uppsättande innan momentet är slut medan i brukset är momentet slut när du vänt upp. I både lydnaden och brukset förekommer moment som bara återfinns i respektive gren.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 546
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 481
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
719
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka