skillnad på sojaprotein vs potatisprotein för hästen

Moppa123

Trådstartare
Vad är den stora skillnaden är mellan sojaprotein och potatisprotein. Alltså hur hästen "tar hand om"/"påverkas" av dessa olika protein på olika sätt?

Är det inte samma protein i de båda fallen som vi räknar på ?

Jag fick höra att potatisprotein var mycket mildare än sojaprotein och att det var extra känsligt och viktigt att hästen fick sitt protein från potatisproteinet när hästen står på boxvila. (Rådet kom från någon som säljer potatisproteinprodukten.)

Men jag fick inget svar på hur skillnaden på de olika proteinerna påverkar hästen, om ni förstår min fråga :)

Sv: skillnad på sojaprotein vs potatisprotein för hästen

Puttar, vill oxå veta...
Samt följdfråga, Kan man köpa rent potatisprotein iså fall var? Pris?

Jag fick höra att potatisprotein var mycket mildare än sojaprotein och att det var extra känsligt och viktigt att hästen fick sitt protein från potatisproteinet när hästen står på boxvila. (Rådet kom från någon som säljer potatisproteinprodukten.)

Jag orkar inte med fler trådar om detta men kan ändå inte låta bli att kommentera diit inlägg.

Om man säljer Kraffts produkter så har man ju betalt för att sälja så mkt som möjligt. då kan man knappast ge rådet att ngt annat billigare alternativ går lika bra.
Varför skulle det vara annorlunda när hästen har boxvila????

Använd gärna sökfunktionen till äldre trådar.

Jag orkar inte med fler trådar om detta men kan ändå inte låta bli att kommentera diit inlägg.

Om man säljer Kraffts produkter så har man ju betalt för att sälja så mkt som möjligt. då kan man knappast ge rådet att ngt annat billigare alternativ går lika bra.
Varför skulle det vara annorlunda när hästen har boxvila????

Använd gärna sökfunktionen till äldre trådar.

sorry... jag ska tänka på det nästa gång.

Senast ändrad:

Den allra största skillnaden är att potatisproteinet har mycket högre värden än sojan. Vilket gör att det går åt mindre mängder vid utfodringen av det.

Värde på soja är 11,7 MJ, 390 smb.rp 2,8 Ca, 6,3 P
På potatisprotein är det 13,1 MJ, 685 smb.rp, 1,0 Ca, 4,0 P
vilket ger en kvot på 33,33 för soja och 52,29 för potatisproteinet
Vilket då som exempel innebär att man ger ungefär hälften så mycket av potatisproteinet som sojan för att få upp foderstaten lika mycket i protein.

Sedan får man också titta på förhållandet mellan Ca och P som är större åt fel håll för sojan är potatisen, så att det inte blir fel för hästen.

:bow: tack snälla du för ditt svar :banana:
Värdena på potatisproteinet har jag inte sett förut.
Därför anser "de" kanske att det är mildare än sojan, att man ger mindre mängd och slutprodukten är utblandat med annat så "överdoseringen" anses mindre riskabel? Men man räknar ju fortfarande på samma smrp-siffror antar jag? Men då är det som jag tänkte, själva smrp är detsamma och påverkar hästen på samma sätt.

Allt protein är ju uppbyggt av olika aminosyror, hästen äter proteinet och bryter ner det i aminosyror och sätter sedan ihop det till nytt protein. Vissa aminosyror är livsviktiga (essentiella) för de kan inte hästen tillverka själva. tex, lysin är en essentiell aminosyra för hästen.
Vet inte vilket som är bäst av soja lr potatis.

Flera sidor om aminosyror mm. :)

http://www.eaap.org/docs/ISEP/Files/Deutz.pdf

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=828439&highlight=aminosyror&page=2

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=736610&highlight=aminosyror&page=2

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=292&infogrp_id=31

Det är ju bättre med protein från grovfoder för ger man för mkt koncentrerat protein iform av kraftfoder, som är lättlösligt kan det börja växa en speciell bakterie som kan leda till Baron von gruff sjukan, en allvarlig tarmstörning.

Ja men det är en annan diskussion. Det var inte vad frågan gällde.

Det finns oerhörda mängder av forskning kring framför allt soyaprotein men även kring potatisprotein. Tyvärr måste man läsa resultaten med en stor nypa salt, det finns det mycket starka ekonomiska krafter bakom flera av studierna. På djurfronten debatteras inte så mycket, men soya i människans foderstat har både hyllats som ett mirakelmedel mot hjärt- och kärlsjukdomar och som matindustrins nästa stora miljöbomb eftersom soya påverkar östrogen och kanske kan vara en bidragande orsak till bröstcancer.

En sak är säker när det gäller soya jämfört med potatis: Ur ett rent miljöperspektiv så är potatisproteinet mycket bättre. Världens soyaskördar består till största delen av genmanipularade sorter. Soyaodlingen bidrar kraftigt till regnskogens avverkning i sydamerika. Lägger man sedan till de långa transporterna så är soja en riktig miljöbov.

Potatisproteinet är något bättre. Det är en restprodukt vid stärkelseproduktion. Potatis kräver mindre areal för samma mängd protein jämfört med soya. Huvuddelen av det potatisprotein vi fodrar med i Sverige kommer från Tyskland och Frankrike vilket innebär avsevärt mycket kortare transporter.

Några ord om proteinkvalité:
http://www.foodnavigator.com/Financial-Industry/Protein-quality-more-important-than-source-say-scientists

Hej!

Jag vill också veta om det finns att köpa rent nånstans. Misstänker att det inte kommer räcka med bara lucern i vinter medtanke på att vårt silage ser ut som halm..

/ Lavinia

Kvarnby har det står under grisfoder på deras hemsida.

Potatis kräver mindre areal för samma mängd protein jämfört med soya.

Det var nog inte alldeles riktigt. Potatisodling ger i snitt 45 kg protein per hektar. Om man räknar på en avkastning av ca 25 ton potatis/har. Sojaodling ger mer än 10 ggr så mkt protein eller 500-600 kg per hektar.

Det finns oerhörda mängder av forskning kring framför allt soyaprotein men även kring potatisprotein. Tyvärr måste man läsa resultaten med en stor nypa salt, det finns det mycket starka ekonomiska krafter bakom flera av studierna. På djurfronten debatteras inte så mycket, men soya i människans foderstat har både hyllats som ett mirakelmedel mot hjärt- och kärlsjukdomar och som matindustrins nästa stora miljöbomb eftersom soya påverkar östrogen och kanske kan vara en bidragande orsak till bröstcancer.

Ännu mer off topic: Orsaken till ökning av bröstcancer i Japan går hand i hand med en kraftig minskning av sojabaserad mat. HH

till er alla, tack snälla ni för all info och länkar :banana:.. nu har jag massor att läsa på :) att det fanns att köpa "lös" potatisprotein visste jag inte, då får man helt enkelt analysera KPs innehåll och se vad de tillsatt sina pelleterade tillsats.
Intressant detta, det är inte helt självklart direkt! Jag ska läsa på och se sedan om vilket proteintillskott det blir. Protein som protein iaf ...

.
Protein som protein iaf ...

Jag tror (utan att kolla upp det) att Kraffts protein inte bara består av potatisprotein men är ej säker.

Sedan är det inte så att man kan säga protein som protein. Det beror på vilken sammansättning det är av de essentiella aminosyrorna. Om det motsvarar hästens behov så är det mkt bättre än om ngn av dessa fattas för då är det inte säkert att proteinbehovet är uppfyllt trots att mängden smältbart protein är det. (men det är kanske överkurs)

just det :) Hehe, jag sitter och läser en länk jag fick ovan, ang grenade aminosyror. Mitt i den läsningen så tänkte jag att det är bäst att gå tillbaka och ta bort precis just det ... "protein som protein", jag förstår nu att det inte var så enkelt. Nu ska jag läsa vidare...

Det var nog inte alldeles riktigt. Potatisodling ger i snitt 45 kg protein per hektar. Om man räknar på en avkastning av ca 25 ton potatis/har. Sojaodling ger mer än 10 ggr så mkt protein eller 500-600 kg per hektar.
Den uppgift som en av tillverkarna av potatisprotein (Solanic i Nederländerna) ger är: "Per hectare, you get 500-1,000kg of potato protein, versus 164-500kg of soy protein, 98-300kg of wheat protein and just 33kg of milk protein".

Som vanligt så är säkert siffrorna vinklade...

Har gett krafft protein förut och tror faktiskt det innehöll potatis protein, men kan komma ihåg fel (vore inte första gången :p)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 502
Senast: Elendil
·
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 860
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka