Skillnad på snopp & mulfläck ?

xaheena

Trådstartare
Hejsan,
Hade id-kontrollanten/chipmärkaren ute förra veckan, jag trodde min fölis hade stjärn & snopp då hon ser likadan ut som mor sin som enligt papprena har snopp och stjärn.

Dock fyllde kontrollanten bara i att hon hade snopp och sa att på mulen hade hon en mulfläck.

Vad sjutton är det ?

Tacksam för svar
Ylva

Sv: Skillnad på snopp & mulfläck ?

En fundering, för att ha snopp måste det finnas vitt på underläppen?

En fundering, för att ha snopp måste det finnas vitt på underläppen?

i min häst papper står det snopp, inget vitt på underläppen förutom mjölmulen då.. :p

Jag har ingen aning, blev också nyfiken nu...

Snopp är en vit fläck på mulen. Den ska inte komma i kontakt med läppen. Då är det ingen snopp längre. Hästen behöver heller inte ha vitt på underläppen för att ha snopp.

Snopp är ungefär som en stjärn fast placerad på mulen.

Vitt på läpparna kallas inte snopp, det betäcknas som vita läppar.

Incognito-id kontrollant!

Då måste jag komma med en nyfiken fråga till.... Vart går gränsen mellan snopp och nosbläs? Hur stort fält måste det vara för att klassas som nosbläs?

Jag skulle säga att det är när ett större område vitt sträcker sig från mulen och en liten bit upp över näsborrarna.

Ungefär som jag trott alltså, men med tanke på vad kontrollanterna skrivit om 2 av mina uppfödningar (bröder) så blev jag förvirrad. De han nästan likadana tecken på mulen, den ena har fått det beskrivet som snopp, den andra som nosbläs.(själv har jag tyckt att båda har nosbläs)

Snopp:
antesom2-ring012.jpg

Nosbläs:
Picture004.jpg

Jag skulle betäckna dessa två hästar som nosbläs. På kursen jag gick fick vi faktiskt ingen större genomgång av hästens tecken på huvudet. Kanske en anledning till att dina idkontrollanter skrivit olika?

Men betäckningen nosbläs eller snopp i ditt fall har ingen större betydelse när hästen ska avläsas. Värre vore det om den fått en strumpa på fel ben;)

Vad jag vet så existerar inte benämningen "nosfläck". Alla vita fläckar på mulen heter snopp. Så du har helt rätt i att ditt föl har stjärn och snopp.

Skulle hästen däremot haft vit mule med en svart fläck så skulle jag skrivit svart fläck på mulen. Svarta fläckar betäcknas inte på samma sätt som vita, då vita utgör tecken. Svarta är fläckar.

Senast ändrad av en moderator:

men tror ni inte att det är samma sak? mulfläck låter betydligt mer neutralt än snopp.
ungefär samma sak som som bä, bä vita lamm och bä, bä lilla lamm? fast den ena handlar om rasism och den andra om könsord?

Varför skulle bäbä vita lamm handla om rasism? De flesta får är vita, sen att barnvisan innehöll vitt och inte svart innebär inte för mig att det är rasistiskt. Det är lika långsökt som att inte få sjunga en sång om blomstertiden på skolavslutningen för att det råkar var en svensk psalm.:mad:

Visst kan det låta perverst med snopp på mulen, men tecknet heter så. Inget att göra något åt:) Jag tycker alla tecken ska benämnas lika oavsett om idkontrollanten hellre använder sig av ett icke könsrelaterat ord.

Jag skulle betäckna dessa två hästar som nosbläs. På kursen jag gick fick vi faktiskt ingen större genomgång av hästens tecken på huvudet. Kanske en anledning till att dina idkontrollanter skrivit olika?

Det var samma kontrollant till båda hästarna :angel:

Lustigt, hoppas hon skrev nosbläs den andra gången hon var ut...

Varför skulle bäbä vita lamm handla om rasism? De flesta får är vita, sen att barnvisan innehöll vitt och inte svart innebär inte för mig att det är rasistiskt.

har du aldrig hört om detta? :eek:
det är inte jag som har hittat på det...
jag tycker precis som dig, men tydligen fanns det någon som kom på att det kunde låta rasistiskt och tyckte att det var bättre att sjunga "lilla lamm".

nån mer än jag som har hört om detta?

det var bara en liknelse till varför utfärdaren skrev mulfläck och inte snopp.. :)
det finns säkert nån som stör sig helt fruktansvärt på att att det finns ett könsord som betecknar ett tecken i hästen ansikte och bara var tvungen att klaga lite för någon annan och tycka att det skulle heta mulfläck. det skulle inte förvåna mig om snopp helt är borta om 10-15 år!
samhället måste ju vara likställt och om det inte inte finns ett tecken som heter Mus ska det inte heller finnas något som heter Snopp.... :rofl:

Japp, nosbläsen skrev hon 8år efter snoppen (kan det vara så att nosbläs kommit mer på senare år??). Lite lustigt är det också med häst nr 1, i en gammal journal från djursjukhuset (försäljningsbesiktning) har veterinären beskrivit tecknen på huvudet som "sk.stj, nosbls, snp, vtul"... Visste inte att en häst kunde ha både snopp och nosbläs...:D

har du aldrig hört om detta? :eek:
det är inte jag som har hittat på det...
jag tycker precis som dig, men tydligen fanns det någon som kom på att det kunde låta rasistiskt och tyckte att det var bättre att sjunga "lilla lamm".

nån mer än jag som har hört om detta?

det var bara en liknelse till varför utfärdaren skrev mulfläck och inte snopp.. :)
det finns säkert nån som stör sig helt fruktansvärt på att att det finns ett könsord som betecknar ett tecken i hästen ansikte och bara var tvungen att klaga lite för någon annan och tycka att det skulle heta mulfläck. det skulle inte förvåna mig om snopp helt är borta om 10-15 år!
samhället måste ju vara likställt och om det inte inte finns ett tecken som heter Mus ska det inte heller finnas något som heter Snopp.... :rofl:

Helt OT, men när du skrev det så kom jag och tänka på vad min man alltid brukar säga om hästar: "Dom måste ju vara vanskapta på något sätt, inte nog med att de kan ha snopp i huvudet, alla har dessutom ballar i mängder, och de sitter dessutom nere vid fötterna" :angel::rofl:

Men hur gör jag då med registreringen ?

Kontrollanten har ju varken skrivit mulfläck eller snopp, känns som att det borde stå med på signalementsbeskrivningen.

Ringer man ASVH och frågar ?

Vid 3-års testet min ena unghäst gick tyckte kontrollanten att man skulle göra en ny signalementsbeskrivning pga att han hade fått mer vita hår på mulen. Vad ska då hända när denna tjej har snopp men det står inte med i signalementsbeskrivningen ?

hästens ansikte delas in i områden med hjälp av linjer, övre och undre närborrelinje (Ö & U nbl) samt övre och undre ögonlinje, sett framifrån går dessa linjer precis där dom låter, Ö nbl är en linje som går mellan övre delen på högra näsborren rakt övre nosen till övre delen på vänstra näsborren..

Nosbläs kallas det när ett vitt tecken på mulen finns både under och över Ö nbl men inte längre upp än halva nosryggen (mitt emellan Ö nbl och U ögonlinje) tecknet är till mer än 50% placerat över Ö nbl.

Snopp är det när mer än 50% av tecknet finns nedanför Ö nbl.

Genomgående snopp är ett vitt tecken som till mer än 50% finns nedanför Ö nbl men som också sträcker sig ner i överläppen.

Snopp övergående i vit överläpp är en snopp som smalnar av och sitter ihop med vit överläpp.

mycket krångligt, jag tycker att det är synd att man inte kan ha samma bestämda standard att hålla sig efter OCH teckna in tecknen i passet..
men det kommer väl det också.. :)

Då borde ju min tjej som sagt ha snopp, har provat att googla mulfläck oxå men hittar inget.

Liknande trådar

Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 476
Senast: Treo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 803
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 688
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar