Skillnad på rabies vaccin?

Smurfoff

Trådstartare
Vad är skillnaden mellan nobivac och rabisin? Min hund vaccinerades med nobivac, fick en spruta för 4 månader sen. Ska nu på måndag ta blodprov. Men har läst på nätet att det är mindre chans att dem klarar blodprovet med denna, att man ska vaccinera med rabisin??

Någon här som vaccinerat med nobivac första gången och fått godkännt blodprov? Min tik är snart 4 och är av liten ras (dvärgpinscher) Har aldrig varit sjuk.

Sen läste jag också att om man vaccinerar mot något annat samtidigt så minskar de att det blir bra resultat på blodprovet. Hon blev vaccinerad mot kennelhosta samtidigt.

Sv: Skillnad på rabies vaccin?

Varför ska du ta blodprov? I Sverige krävs inte det längre. Ska du till något annat land där det krävs?

Men kräver verkligen Turkiet antikroppskontroll?
Det är mig veterligen inget rabiesfritt land.
Vet att de vill ha ett hälsointyg utfärdat av veterinär men har inte läst något om antikroppskontroll.

När det gäller de olika vaccinen är det helt beroende på individen. Man brukar använda det andra vaccinet om hunden inte fått tillräckligt med antikroppar. Har man grundat med två sprutor (inget krav) är chansen också större för att hunden ska bilda tillräckligt.
Det finns även hundar som aldrig kommer upp i den nivån som krävs för resa, tyvärr.

Senast ändrad:

Vet flera hundar som fått Nobivac som klarat titerkontrollen, så jag tycker inte du ska oroa dig.
Nobivacs vacciner är kompatibla med varandra, dvs det är ingen fara att ge samtidigt, det ger inte sämre effekt.

Nobivac ges vart 3:e år och Rabisin varje år efter det att grundvaccinationerna är satta och titertest gjort. Även om man inte behöver titertest, rekommenderar jag att man gör det, för det är inte alltid vaccinationerna tar.

Jag vet att reglerna har ändrats men kolla jordbruksverkets listor noga, det finns ett antal länder som man kan besöka där det finns krav på titertest när hundarna ska resa in och ut. Kom även ihåg att även om du har alla papper i ordning så är du enligt svensk tullag, alltid skyldig att deklarera din hund. Du ska alltid välja röd gång när du passerar tullen. Det räknas som tullförseelse att inte deklarera sin hund och även om många tullare är trevliga och ger rapporteftergift så kan det kosta upp till 1500:- att gå på grönt/blått.

Min hund gavs Nobivac som första injektion när han var 7 månader och andra injektionen en månad senare var Rabisin. Halvåret senare fick han Rabisin igen och vid titertestet hade han inte tillräckligt med antikroppar. Veterinären sade att det inte var ovanligt att det blev så när man började med Nobivac på en växande hund.

Började om med Rabisin och då fanns det tillräckligt med antikroppar och nu underhålls vaccinationen med Nobivac vart tredje år. Har hört om andra som har gjort tvärtom och inte fått tillräckligt med antikroppar och även de som har fått det så det verkar variera efter individen.

Turkiet kräver väl inte titertest men hon ska väl tillbaka in i sverige igen och då behövs det (tukiet är inte EU land eller listat land)

Och det behöver bara gå 30 dagar innan man titer testar.(källa SJV)

Senast ändrad:

Men kräver verkligen Turkiet antikroppskontroll?
Det är mig veterligen inget rabiesfritt land.
Vet att de vill ha ett hälsointyg utfärdat av veterinär men har inte läst något om antikroppskontroll.

Nej Turkiet lär inte kräva titertest men de är inte med i EU och de ingår inte de länder som har ett EU-godkänt eller EU-liknande kontrollsystem på rabiesvaccinering och ska hunden in i EU igen så ska den uppvisa godkänd rabiesvaccination och titertest.

Hon behöver inte blodprov för att komma in i landet .. Men behövs när hon ska tillbaka

Vet att Turkiet inte är med i EU, tänkte inte på att titerkontrollen behövs för tillbaka resa bara.

Inom EU är reglerna fö alla länder numera lika när det gäller rabies (med undantag för rabiesfria öar som Storbritannien tex)

Jag har kollat upp allt, då jag har vänner som rest med sina hundar till och från Turkiet. Det är enkelt att föra in hunden ,men när man ska tillbaka så måste man verkligen ha alla papper, avmaskning och blodprov. Karantän finns inte i Sverige längre som tur är.

Kommer även regelbundet avmaska henne mot hjärtmask.

Sen undrar jag om man ska ha sånt parasit halsband man kan köpa här på apotkeket? Jag har köpt bärnstenshalsband, men funkar de verkligen?

Ja du ska använda Scaliborhalsbandet eller Exspot varannan vecka då det är de enda preparaten som har repellerande effekt mot sandmyggor. Dessutom har de effekt mot fästingar och loppor (som det flödar av i medelhavsländerna).
Dock är det inget som garanterar 100% skydd.

Har hört hundar kan få allergisk reaktion av det halsbandet ?? Min hund har väldigt tunn hud

Finns hundar som reagerar med övergående klåda eller rodnad i huden. Men ingen allergisk reaktion i form av anafylaktisk chock om du menar det.
Är du orolig får du använda Exspot, men det blir mycket dyrare eftersom det behövs sättas på varannan vecka för effekt mot sandmyggor.

Så nu har vi varit hos vetten och tagit blodprov, får svar nästa vecka. Ska även vaccinera henne mot leptos.. sen kommer jag få tabletter mot hjärtmask när jag åker.. samt något medel man tar mot sandmyggor som ja ska få med, men dem har starkare medel där nere mot deras sandmyggor som ja ska köpa..

dem har något vaccin i turkiet som är parasit vaccin som håller i ett år.. ska kolla upp de när ja kommer till turkiet också

Detta händer bara inte!!! Veterinären ringde och sa vi skulle ta om blodprovet... Att det var grumligt efter hon haft de i maskinen och hon provade ett annat rör. Tog blodprov idag igen och det blev likadant.. Det ska fördela sig med ett serum så man kan se hur mycket antikroppar men min hunds blod är bara en tjock röd massa. Veterinären har aldrig sett detta förut. OCh ska ringa imorgon och se om det finns något labb som kan fördela detta blodet... Annars är det hopplöst kan ej skicka in detta prov då dem inte kommer se något då det är rött och tjockt bara :( Vet någon om detta hänt fler??? Veterinären hade aldrig varit med om de innan!!!

Jag brukar skicka röret ocentrifugerat till SVA att göra det med en kommentar kan kanske vara värt ett försök.
Men visst låter det konstigt.
PL

Har bokat tid i veckan på klinik som ska ta blodprovet.. Hoppas på bättre resultat där!

Liknande trådar

Övr. Hund Vaccinerade min hund den 21 september 2011 Nobivac® Rabies. Är det 120 dagar efter provet man tar blodprov? Då jag ska åka med...
Svar
12
· Visningar
1 267
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 654
Senast: ISABEL
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 855
Senast: Fetaost
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 987
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg