Skillnad på hjälper Ar/vanlig dressyr

J

Jo_bo

Hej! Vill så gärna börja med akademisk ridkonst.
Tyvärr är det inte många i min stad som håller på med detta. Tränare kommer sällan, kurser hålls nästan aldrig, därför har jag ännu inte haft min första lektion .
Tänkte "mjukstarta" lite själv genom att rida efter AR:s principer, dvs INTE dra fram, sparka bak. INTE tvinga hästen till samling, stressa fram resultat osv.

Det jag inte fått kläm på är det här med hjälperna, jag läser konstant i alla inlägg här på barock att man inte använder sig av samma hjälper.
Vad (i huvudsak) skiljer vanlig dressyr från akademisk ridkonst när det kommer till hjälperna?
T.ex en öppna, på vilket sätt görs den annorlunda i AR än hur den görs i vanlig dressyr.

Tacksam för svar
 
Sv: Skillnad på hjälper Ar/vanlig dressyr

Försök hitta någon som själv ridit AR ett tag som kan hjälpa dig igång. Det blir inte bra om du ska få råd här för det kommer garanterat att bli ganska motstridigt. Det finns bra böcker att läsa också, men en instruktör behöver du.
 
Sv: Skillnad på hjälper Ar/vanlig dressyr

*knapplån*

När ni vill ge ett svar på inlägg, då får ni bekväma er med att förklara hur ni gör, eller vad nu frågan handlar om och inte bara hänvisa till en annan hästportal.

Det här ÄR en hästportal och då är det HÄR vi ska föra diskussionerna och inte länka bort användare till ANDRA portaler.

Detta är anledningen till att vi moderatorer tar bort inlägg, med ENBART länkar till andra sidor.

MVh

IngelaH
 
Sv: Skillnad på hjälper Ar/vanlig dressyr

Har gjort den sk resan från "håll emot och sparka på" via AR till Doma vaquera och även titta på det som idag börjar komma klassisk dressyr och har kommit fram till att god ridning är alltid god ridning och hjälperna och synsätten skiljer sig egentligen inte mycket åt.
Kan skriva lite av det jag märkt, finns andra mer renodlade som bättre kan svara tror jag.

Det som skiljer sig från vanlig dressyr är det trängande tygeltaget, men en hel del använder sig av det i den vanliga dressyren också.

Användandet av sittbenen skiljer sig också, vissa sitter på inre sittben i öppna rakt fram, andra sitter på ytter. Detta skiljer sig mellan alla inriktningar överlag, tom inom inriktningarna.

Användandet av bäckenet skiljer sig, vissa ökar genom att vinkla det framåt andra ökar genom att vinkla det bakåt.

Inom barock har jag sett många som tar handen över manken för att böja halsen på hästen. Detta har jag inte sett i vanlig dressyr, där gillar man att rida med händerna långt ner och brett isär. Detta har jag aldrig sett med AR/barockinriktning göra.

Vad gäller öppna så lärde jag mig från början att flytta framdelen in från spåret med ytterskänkeln en bit fram, hålla emot på ytter tygel, bak med inner skänkel som håller kvar bakdelen på spåret och böja hästen genom att ta i innertygel. Inom barocken så pratar man mycket om att ha sina egna axlar som man vill ha hästens bogar och sina egna höfter som man vill att hästens höfter ska vara.

Jag har ridit en del för en C-tränare och vi tränade aldrig håll emot och sparka på. Hennes träningsstil är i mina ögon god dressyr och jag hör och läser många som gjort samma resa som jag som kommer tillbaka till samma tänkande som denna C-tränare har och har haft i alla år och då i vanlig dressyr.

Så egentligen skillnaden är minimal i mina ögon om det är god ridning och en självbärig, smidig, lyhörd och arbetsglad häst man är ute efter.
 
Sv: Skillnad på hjälper Ar/vanlig dressyr

Inom barock har jag sett många som tar handen över manken för att böja halsen på hästen. Detta har jag inte sett i vanlig dressyr, där gillar man att rida med händerna långt ner och brett isär. Detta har jag aldrig sett med AR/barockinriktning göra.

Inom den vanliga dressyrridningen rider man med en buren hand och händerna ihop. Inte lågt ner och brett isär. Jag ser betydligt fler akademiska ryttare med flummig handställning än vanliga dressyrryttare. Inom den vanliga dressyren är det däremot vanligt att man tar ut handen i tex ett ledande tygeltag för att sedan återgå till utgångsläget med handen. Inom AR håller man oftast händerna samlade hela tiden.
Har själv gått från traditionell dressyr till akademisk ridning, men ser ofta när jag är ute och tittar på olika AR instruktörer att de inte lägger tillräckligt stor (som jag skulle vilja) vikt vid ryttarens sits, handställning osv. Det är givetvis inte lika för alla, men de verkar vara ganska många. För min del blir det att börja i fel ände.
 
Sv: Skillnad på hjälper Ar/vanlig dressyr

Angående handposition och erfarenheter.

Bigganl skrev "Inom den vanliga dressyrridningen rider man med en buren hand och händerna ihop. Inte lågt ner och brett isär."

Vi har olika erfarenheter i denna fråga.

Det finns inga självklara sanningar, alla som skriver här skriver utifrån egna erfarenheter. Du har dina jag har mina och alla andra har sina.

Mina erfarenheter är att många som rider vanlig dressyr rider med händerna långt ner och brett isär. Framförallt bland ryttare som ligger på grundnivå.

Är mina erfarenheter av vad jag sett fel och dina rätt?

Vi kanske båda har fel? Eller båda rätt?

Finns det rätt och fel vad gäller erfarenheter? Är det inte bara olika?
Erfarenheter är alltid erfarenheter, inte sanningar. Jag skrev om mina erfarenheter, inte mina sanningar. Mina sanningar finns inte ens då jag lär mig nya saker hela tiden och upplever nya saker hela tiden.
 
Sv: Skillnad på hjälper Ar/vanlig dressyr

Zora skrev:
Finns det rätt och fel vad gäller erfarenheter? Är det inte bara olika?
Erfarenheter är alltid erfarenheter, inte sanningar. Jag skrev om mina erfarenheter, inte mina sanningar. Mina sanningar finns inte ens då jag lär mig nya saker hela tiden och upplever nya saker hela tiden.

Visst är det så - och samtidigt som det är lite förvirrande är det helt underbart!

FÖ så tror jag fortfarande att handen över manken är ett fel - i 99% av fallen.
Och att enligt mig är jag själv den enda instruktör som lägger tillräckligt mycket tid på att jobba med sitsen :angel: - och ibland skulle jag vilja göra mer.../T_B
 
Sv: Skillnad på hjälper Ar/vanlig dressyr

Är själv ny inom AR, så jag är väl inte rätt man att svara på en fråga men...
När jag rider har jag fått lära mej att man tänker efter varför man gör en viss sak, har aldrig lärt mej öppna och sluta mm enl. engelsk ridning så jag kan inte direkt säja vad skillnaden är.
Men tanken är att hästen ska lära sig att balansera sig själv. När jag tränar min häst nu i början så ställer/böjer jag henne inåt med innertygeln, det är inte meningen att jag ska fortsätta med det sedan utan samtidigt öppnar jag upp för inner bakben att trampa in under tyngdpunkten genom att flytta inner sittben framåt (har kollat på min häst hur hon reagerar på den hjälpen genom att dottern har fått sitta på henne stillastående och då drar hon automatiskt in innersidan under sig). Det är så småningom meningen att enbart den hjälpen ska böja henne inåt, men i början behövs inner tygel för att få henne att förstå. Jag använder inte ytter tygel eftersom jag inte vill att hon ska ta den som ett stöd att hålla balansen, men meningen är att hon själv sedan ska gå på ytter tygel (alltså söka den själv).
Antagligen måste jag öppna upp för ytter bakben genom att flytta ytter sittben framåt när vi kommer till sluta (men det har vi inte lärt oss än)
Jag minskar volten med ytterhjälperna, alltså ytter tygel mot halsen, (inte genom att styra med bettet utan bara lägga tygeln mot halsen) och ytter skänkel och ökar tvärt om.
Tanken med AR ridningen är väl att man ska så småningom kunna rida med enhandsfattning och då är det väl inte så lämpligt att ta t.ex ledande tygeltag eller hålla händerna brett isär att däremot passera manken åt ena eller andra hållet så länge man gör det med båda händerna kanske inte är helt fel, det är ju en möjlig hjälp med enhandsfattning.
Eller är vi helt fel ute jag och min häst?
 
Sv: Skillnad på hjälper Ar/vanlig dressyr

Eftersom frågan ständigt dyker upp, beträffande skillnaden mellan AR och traditionell ridning, så kan vi väl fortsätta att spåna även lite stort i arbetet med hästarna inom AR.

Jag börjar spåna lite i grundläggande tänket, utifrån mina tidiga kursintryck, som repeteras vid teorin på varje kurs, något som är väldigt nyttigt.

Hästarna är precis som vi människor höger- eller vänstervridna :rofl: mer eller mindre. De går oftast av sig själva på tvären, på dubbla spår och vad det nu är.

Det alla ryttare oavsettt disciplin vill uppnå är en rak, liksidig häst.Vi inom AR är lite bakvända mot traditionella ridningen i och med att vi börjar med att vilja få hästen att samla sig och bära på bakdelen innan vi går över till påskjut och ökningar. Det ligger ju i AR's historia, då ridningen ännu var till för stridens hetta och hästen var tvungen att bära tung utrusning, samla sig och använda sig över skolsprången ovan mark.

För att då svamla lite om bärkraften... Tänk er det här med ergonomi, att lyfta och bära rätt. Man ser ofta ritningar där en gubbe som står med raka ben böjer sig framåt med ryggen i en båge för att lyfta något. Den bilden är oftast överkryssad med ett stort rött kryss. Bredvid finns en glad gubbe som böjer på knäna, har ryggen rak och lyfter med benen, med rätt tyngdpunkt och balans. Om vi nu för över detta tilll hästen, så betyder det att; Vi vill ha en häst som orkar bära oss på rätt sätt, med tyngdpunkten på bakdelen, där bakbenen bär hästen in under magen, framför höftbenen i stället för att "skjuta på" med benen bakom höftbenen.

Inom traditionell ridning, jobbar man mkt med rakställda hästar från grunden. Men om man då ser tll ovan nämnda grundfysiologi hos hästen så kan det ses lite bakvänt. Inom AR, jobbar vi inte med hästarna rakställda från början, utan jobbar med hästen böjd på olika sätt, för att muskla upp hästen, benpar för benpar, till att så småningom orka räta ut sig och komma till samling på ett skonsamt sätt.

Inom AR lärs rörelserna in från marken, för att sedan föras över till att bli under ryttare. Hästen får från marken lära sig böjning, flytta för sidförande skänkel och att följa den förande yttertygeln i de olika skolrörelserna. Rörelserna arbetas igenom gångart för gångart. Innan hästen förstår vad som bägers av rörelserna i den lägre gångarten byter man inte gångart. Tar det sen stopp i en högre gångart, ja då går man tillbaka till den lägre gångarten, där rörelsen sist fungerade.

Lite osammanhängande svammel, som sagt. Eftersom vi inte har något TR att följa, förutom de gamla ridläror som finns inom AR's historia. Men ändå en liten beskrivning på teori.

Är ni intresserade av mer teori, kan jag varmt rekommendera den teoretiska faq-en som är låst överst här i barockforumet, skriven av Jegra. Där finns även lite läsvärda länktips.

Mvh

IngelaH
 

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·
H
Ridning Hej allihopa, Jag undrar om någon här kombinerar klassisk dressyr med A.R Det är så att jag inte längre kan varken rida eller hålla på...
Svar
9
· Visningar
3 127
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp