Nej jag tycker det är inte alls fel att skydda dig själv om man känner att det är bäst att hoppa av. Men se till att du har rätt verktyg med dig. Om jag rider en häst som jag vet jag möjligtvis måste hoppa av så rider jag med en repgrimma under tränset med en längre grimmskaft som jag fastna till sadeln. Att hoppa av betyder inte att hästen kommer undan det den är rädd för. Då är det ansvar att ser att ni kan arbete genom det på marken som du skulle gör i sadeln.
Jag alltid gör markarbetet innan jag rider att ser vart hästen är i sin mental del. Och om det behövs så kan jag göra det mitt i ridturen. Det absolut inte hjälper nåt om du är skadad. Så rider när du har den själförtroende att du kan klara situationen på ryggen. Hoppa av när det beövs och när du ser hästen är i den rätt plats mentalt igen hoppa upp igen.
Men Av allt du hör det ända jag ber dig att höra är att det är helt OK att hoppa av om du är osäkert. Allt annat folk säger om att du måste sitter kvar är BS och förlite kunskap. Igen ser till då att du har rätt verktyg med dig så när du hoppa av du inte ha en risk att tappa hästen som i sin tur kan skada sig själv eller värre någon annan om den kommer lös.
Det att han var lugn vid sin fd hem kan vara att han var trygg och nu är han med någon som är osäkert själv. Det ta inte mycket för att lära en trygg häst för att vara osäkert. Men det är mycket mer till att visa han tryghet än att skriva i denna tråd. Och det är många små saker du kan göra för att ger du och han tryghet.
När han är "tittig" får han att gör nåt annat låt han att röra sina föter men att du försöker syra up det lita mer. Om det är en "Scary tree" t ex. han är rädd för, hitta eras gräns vart(hur långt bort) han är inte lika rädd och känna sig bekvämare att vara. börja zig zag fram och tillbaks med att alltid vända hästen mot det den är rädd för om hästen själv kommer bestämmer när han kan flytta närmare till trädet. dvs du är t ex 15 meter från trädet Om han måste gå fram och tillbaks 6 gånger vid 15 meters avstånd så får han göra det sen när han känner att han själv törs gå närmare så när du svänga nästan gång så är det ok att han går med 12meters avstånd till du kan komma förbi det med lugnhet och tryghet. Du kan göra detta båda från marken och från ryggen.
Om han stänger av, låt honom göra det låt han står tills du ser han börjar "vakna" igen. står still och rubba lugnt han utan att prata med han. det finns två olika typ av hästar som stänga av sig så där. en är en typ att den
kan inte lyssna till dig längre, det blir för stressig eller bara för mycket. Den andra typen väljer själv att inte lyssnar längre föra att den bara inte vill det. När in häst har draget sig in i sin egen lite värld och nån står utan för och tjatta, klicka, vifta så kan det när hästen väl komma till verkligenheten igen får hästen att explodera. Mest tiden kan du ser i deras ögon att "the lights are on but nobody is home" typ av grej.
när han är lugn så använder han sin vänster halva av hjärna den delen han tänker med när han med vad du beskrev
Han stressar upp sej, blir tittig, "stänger" nästan av eller vad man ska kalla det. Går inte att bromsa, svänga. Han lugnar ner sej för några sekunder och man kan få honom att jobba som man vill, för att han nästa stund ska "flyga i luften" igen, blåsa upp sej och bli "skuttig". Han blir även extremt känslig vid dom är tillfällena, men får inte nudda honom med skänklarna. Efter en stund lugnar han ner sej nästan helt och hållet och man kan rida vidare någrolunda lugnt(han kan titta till lite på nått bara).
Då använder han sin höger sidan vart alla instinkter att överleva är. Vad vi ser som ett vanlig träd (t ex) kan din häst ser det som döden. Själv klart testar hästar oss men när de göra det måste de använder sin vänster halva av hjärna och det är här vart folk ser inte skillnaden. Att han reager "i nästa stunden" som du sa, för mig säger det att han använder sin höger halva då. Om det är hastig/blixtsnabbt/med panik. (vänster sidan är mer saktare rörelse, du för det mesta får varning från din häst att nåt ska hända. OM du kan läser av det) En häst behöver inte ser rädd ut för att vara det.
Jag har en varmblod som när han är osäkert (en ny ryttare som är hård i handen eller med sina föter) så stänga han av sig, han står still och suga på tungen sin och det spela ingen roll vad jag än gör så fick jag inte hans föter att rör sig fram åt. sen i den nästa sekund var han okontolbar och hande sina föter överallt i panik.
när han gör så så ser Han helt lugn ut och inte ett dug rädd men han är livrädd inuti. Så pass att han klarade inte av världen och gick nånstans var han kännade sig säkert. Nu jag har haft han i 14 år och ja i början många även jag trodde det var för han var envis/dum/testar mm. Nu vet jag bättre och bara att jag stanna med han, sitter helt still och är lugn, vänta till han kommer ut själv så är det aldrig någon bråk. Han är hur lugnt som helst när han kommer ut och vi kan bara rider vidare. Förut tjattade jag, vill att han SKA gå och han SKA lyssna till mig. Nu är det sällan han gör det och nu när det händer lasta det en ½ till 1 minute så kan vi gå vidare men det är när det är stressig t ex när vi fössa kor i skogen eller nåt annars kommer det inte längre. Förut kunna det lasta för några minuter.
En häst kan gå från från vänsster halva till höger halv i en 10 del av en 1 sekund. Man måste kunna vara där och bemöter den sidan som dyker up.
Nu var det långt
men att bättre förstår hur/vad hästen tänker så är det lättare att hjälpa den med sin egen självförtrodende/räddslar/rang mm.