Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Kanske dags att börja träna igång den då:idea:

Japp, bara jag känner mej tillräckligt trygg för att ta längre turer.;) Och att jag kan fixa en ny transport så jag kan ta mej till ridhus. Kanske ska tillägga också att första månaderna fick jag inte rida för en lite udda tränare.;)

Rid tillsammans med ngn o rid först. då blir den trygg o du kan styra vilken fart o inte bara "åka med", som det gärna blir när man rider efter ngn.
Sen i vår har du inga problem med att rida själv.
Glöm inte att vara :cool:
om du är säker på att ni inte kommer att bli överfallna eller ramla ner i ett djupt hål- så var bestämd o tålmodig.

Hoppa inte av varje gång. Du bekräftar att det är ngt farligt o att du inte går att lita på- uppsuttet- osäker ledare.

Okej, ska försöka sitta kvar. Under ridturen idag var det faktiskt första gången jag satt kvar både när vi skulle igenom den "läskiga träd-dungen" och när han blev rädd för nånting i diket och studdsade ut på gärdet på andra sidan....

Det är ju en unghäst! Dom kan bete sig lite tossigt i perioder.
Ibland är jag helt övertygad om att min häst inte fattar att jag sitter på ryggen på honom utan att han är ensam i hela välden:angel: När jag då börjar prata med honom verkar han helt förvånad och ser ut att undra hur jag hamnat där.
Se till att rasta hästen innan du rider ut så att den inte har för mycket energi att lägga på tokerier.
Det kommer att bli bättre.:)

Nej jag tycker det är inte alls fel att skydda dig själv om man känner att det är bäst att hoppa av. Men se till att du har rätt verktyg med dig. Om jag rider en häst som jag vet jag möjligtvis måste hoppa av så rider jag med en repgrimma under tränset med en längre grimmskaft som jag fastna till sadeln. Att hoppa av betyder inte att hästen kommer undan det den är rädd för. Då är det ansvar att ser att ni kan arbete genom det på marken som du skulle gör i sadeln.

Jag alltid gör markarbetet innan jag rider att ser vart hästen är i sin mental del. Och om det behövs så kan jag göra det mitt i ridturen. Det absolut inte hjälper nåt om du är skadad. Så rider när du har den själförtroende att du kan klara situationen på ryggen. Hoppa av när det beövs och när du ser hästen är i den rätt plats mentalt igen hoppa upp igen.

Men Av allt du hör det ända jag ber dig att höra är att det är helt OK att hoppa av om du är osäkert. Allt annat folk säger om att du måste sitter kvar är BS och förlite kunskap. Igen ser till då att du har rätt verktyg med dig så när du hoppa av du inte ha en risk att tappa hästen som i sin tur kan skada sig själv eller värre någon annan om den kommer lös.

Det att han var lugn vid sin fd hem kan vara att han var trygg och nu är han med någon som är osäkert själv. Det ta inte mycket för att lära en trygg häst för att vara osäkert. Men det är mycket mer till att visa han tryghet än att skriva i denna tråd. Och det är många små saker du kan göra för att ger du och han tryghet.

När han är "tittig" får han att gör nåt annat låt han att röra sina föter men att du försöker syra up det lita mer. Om det är en "Scary tree" t ex. han är rädd för, hitta eras gräns vart(hur långt bort) han är inte lika rädd och känna sig bekvämare att vara. börja zig zag fram och tillbaks med att alltid vända hästen mot det den är rädd för om hästen själv kommer bestämmer när han kan flytta närmare till trädet. dvs du är t ex 15 meter från trädet Om han måste gå fram och tillbaks 6 gånger vid 15 meters avstånd så får han göra det sen när han känner att han själv törs gå närmare så när du svänga nästan gång så är det ok att han går med 12meters avstånd till du kan komma förbi det med lugnhet och tryghet. Du kan göra detta båda från marken och från ryggen.

Om han stänger av, låt honom göra det låt han står tills du ser han börjar "vakna" igen. står still och rubba lugnt han utan att prata med han. det finns två olika typ av hästar som stänga av sig så där. en är en typ att den kan inte lyssna till dig längre, det blir för stressig eller bara för mycket. Den andra typen väljer själv att inte lyssnar längre föra att den bara inte vill det. När in häst har draget sig in i sin egen lite värld och nån står utan för och tjatta, klicka, vifta så kan det när hästen väl komma till verkligenheten igen får hästen att explodera. Mest tiden kan du ser i deras ögon att "the lights are on but nobody is home" typ av grej.

när han är lugn så använder han sin vänster halva av hjärna den delen han tänker med när han med vad du beskrev
Han stressar upp sej, blir tittig, "stänger" nästan av eller vad man ska kalla det. Går inte att bromsa, svänga. Han lugnar ner sej för några sekunder och man kan få honom att jobba som man vill, för att han nästa stund ska "flyga i luften" igen, blåsa upp sej och bli "skuttig". Han blir även extremt känslig vid dom är tillfällena, men får inte nudda honom med skänklarna. Efter en stund lugnar han ner sej nästan helt och hållet och man kan rida vidare någrolunda lugnt(han kan titta till lite på nått bara).
Då använder han sin höger sidan vart alla instinkter att överleva är. Vad vi ser som ett vanlig träd (t ex) kan din häst ser det som döden. Själv klart testar hästar oss men när de göra det måste de använder sin vänster halva av hjärna och det är här vart folk ser inte skillnaden. Att han reager "i nästa stunden" som du sa, för mig säger det att han använder sin höger halva då. Om det är hastig/blixtsnabbt/med panik. (vänster sidan är mer saktare rörelse, du för det mesta får varning från din häst att nåt ska hända. OM du kan läser av det) En häst behöver inte ser rädd ut för att vara det.

Jag har en varmblod som när han är osäkert (en ny ryttare som är hård i handen eller med sina föter) så stänga han av sig, han står still och suga på tungen sin och det spela ingen roll vad jag än gör så fick jag inte hans föter att rör sig fram åt. sen i den nästa sekund var han okontolbar och hande sina föter överallt i panik.:crazy: när han gör så så ser Han helt lugn ut och inte ett dug rädd men han är livrädd inuti. Så pass att han klarade inte av världen och gick nånstans var han kännade sig säkert. Nu jag har haft han i 14 år och ja i början många även jag trodde det var för han var envis/dum/testar mm. Nu vet jag bättre och bara att jag stanna med han, sitter helt still och är lugn, vänta till han kommer ut själv så är det aldrig någon bråk. Han är hur lugnt som helst när han kommer ut och vi kan bara rider vidare. Förut tjattade jag, vill att han SKA gå och han SKA lyssna till mig. Nu är det sällan han gör det och nu när det händer lasta det en ½ till 1 minute så kan vi gå vidare men det är när det är stressig t ex när vi fössa kor i skogen eller nåt annars kommer det inte längre. Förut kunna det lasta för några minuter.

En häst kan gå från från vänsster halva till höger halv i en 10 del av en 1 sekund. Man måste kunna vara där och bemöter den sidan som dyker up.

Nu var det långt :o men att bättre förstår hur/vad hästen tänker så är det lättare att hjälpa den med sin egen självförtrodende/räddslar/rang mm.

Kan inte hålla med för fem öre.

SKulel maqn hoppa av för minsta lilla hela tiden.
Då får man snart skaffa sig en pudel att promenera med istället.

Bra jobbat:bow:
Sätt på ett "skrajsnöre"= en rem runt halsen att hålla i dig i.
Beröm mkt. du kan gå flera ggr fram o tillbaka på läskiga ställen- OM den "dummar" sig. Går den trots att den är rädd- klappa!

10 då?:idea:

då är det ingen problem för dig. Du är så tuff och orädd sit kvar du. :smirk:

Man ska inte berömma en häst FÖR att den är rädd. Man ska berömma den när den gör som man säger TROTS att den är rädd.

TS: Rid ut med någon kompis!!! Då blir både du och häst lugnare. Rid ut korta stunder, tex. som fram-och avskrittning.
Även om du inte är rädd för hästen är det lätt att bli det och dra sig för att rida ut. Så känn inte att du behöver börja med tvåtimmars turer bara sådär. :)

Ang. ledarskapet tror jag också mycket handlar om ditt beteende. Man måste ju hela tiden förtjäna sitt ledarskap. Det handlar inte om att man har kontroll på hästen på diverse övningar från marken. Det handlar om att ha kontrollen och ta initiativet, vara den lugna personen man ser upp till - alltid!! Och om du inte är lugn och cool när du rider ut då är det inte så konstigt att hästen fortsätter vara tittig trots kompletterande arbete från marken.

Varför tror du det är beröm att man hoppa av? Det som den är rädd för är fortfarande kvar. Om man är avslängde är det en form av beröm också? Jag heller håller min egen självförtroende och arbete genom det hästen är skraj för på marken om det behövs. Om jag vet jag kan hantera det på ryggen så sitter jag kvar.

ni missa poängen med mina inlägg. Det är ok att hoppa av om man själv är osäkert, hur kan man visa hästen att du är en bra ledare om den som sitter på ryggen är rädd också. Varför skulle den lite på den som sitter och klämma sig fast till ryggen om den person är rädd själv? Om du var rädd för hoppa från en flygplan och du bestämmt dig för att göra det skulle du gå up med en som är lika/mer rädd än dig? Om man är inte nervous och kan hantera hästen sitt kvar. Men man ska inte ta chansen att skada sig själv genom att sitter kvar och ger hästen det energi att den har rätt att vara rädd. Om man är rädd/osäkert hoppa av ta tag i problemet och hoppa upp igen. Genom att göra så så styrka vi vår egen självförtroende och i sin tur hästens.

TS har redan sagt att hon var osäkert och har hoppat av. Att hon visa hästen att den KAN lita på henne från marken och sen rida vidare after hästen har lugnat sig är inte fel. och after en stund så får TS mer egen självförtroende och kan sitter kvar längre till den dagen hon aldrig behöver hoppa av. Det är aldrid fel att hoppa av. Det är bara okunskap som folk tror att hästen vinner när man göra så.

Det är ingen undring att så många folk sluta rida pga att de är rädd/skraj/osäkert mm för att folk säger att de får inte hoppa av, Då sluta de rider helt och hållet istället. På detta vis (att känna att det är ok att hoppa av) kan båda bygga på deras självförtroende.

Senast ändrad av en moderator:

Man kan göra som man vill att hästen ska göra. Sitta kvar trots att man är lite rädd o då FÅ självförtroende.

hur ska man annars få det:confused:

ibland kan det t o m gå illa vid själva avsittningen.

Ofta är "attack" det bästa försvaret- visa hästen att det inte är farligt- ta fart mot o förbi det farliga.

Bättre det än att bli avvaktande o riskera att hästen tvärvänder o drar.

Har t o m jagat älg, för att få bort älgfobin:banana:

Senast ändrad:
Man kan göra som man vill att hästen ska göra.
menar du tvinga hästen att inte vara rädd?:crazy:
Sitta kvar trots att man är lite rädd o då FÅ självförtroende.
k022.gif
Sitt kvar om ni vill. men om en känna att de skulle eller vill hoppa av så är det INTE FEL!!!

hur ska man annars få det
skaffa mer kunnskap i hur hästen tänkar och fungera så är det ganska enkelt.

ibland kan det t o m gå illa vid själva avsittningen.
självklart men det finns ett "emergency dismount" teknik man kan lära sig också för unvika att en olycka skulla hända.

Som älgen sa skaffa en puddle om man vill unvika allt risk för olykor eller skada. Eller skaffa lite mer kunskap för att minska risken.

Sitter man av vid MINSTA lilla och traksar hem med hästen är det stor risk, speciellt med en så ung häst att den kommer utveckla olater.

Börjar hitta på saker bara för att få gå hem och slippa jobba.

Re: Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Ofta är "attack" det bästa försvaret- visa hästen att det inte är farligt- ta fart mot o förbi det farliga.

Bättre det än att bli avvaktande o riskera att hästen tvärvänder o drar.

Har t o m jagat älg, för att få bort älgfobin:banana:

:eek:For the love of all that is mighty...what the????...

c065.gif

Jaga på du:rofl:

Vem sa nåt att "traksar" hem? Vem har sagt nåt att hoppa av för den minsta?

okunskap skaper olater inte pga av man sitter av...:idea:

Sv: Re: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

menar du tvinga hästen att inte vara rädd?:crazy:

.

Nej!
Att den ska lita på mig. Om jag säger att det är ofarligt, så går den FAST den är rädd. Vi med större hjärna o utan flyktinstinkt VET ju om det är en réell fara eller inte.

Man ska inte berömma en häst FÖR att den är rädd. Man ska berömma den när den gör som man säger TROTS att den är rädd.

Om man berömmer en häst som är rädd förstärker man bara det beteendet. När hästen gör rätt ger man omedelbart eftergift, då vet hästen att det är rätt. Berömmer gör man lämpligen när hästen är i den sinnesstämning man vill ha den i, dvs lugn och avslappnad. :)

Faktiskt inget dåligt förlag alls. Hästen ska i alla lgen tänka FRAMÅT.

Travarna fostras alltid enligt den principen. Skulel aldrig fungera med en tvärvädning med vagn bakom sig.

Liknande trådar

Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 394
Senast: Hedinn
·
Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 620
Senast: mollyphlox
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka