skillnad på equiterapeut & kiropraktor?

Sv: skillnad på equiterapeut & kiropraktor?

En equiterapeut använder fler behandlings metoder än bara kiropraktik. Vissa använder laser, akupunktur, massage mm

jag brukar säga "en equiterapeut kan lite om mycket men är ej specialicerad inom ett område"

Har haft ut både en kiropraktor och en ET, men vet inte om kiropraktorn jag hade ut höll på med lite annat oxå. Skillnaden mellan de två som jag har erfarenhet är iaf att ET har ett magnet täcke(?) lr nått sånt, och att hon använder laser. Annars så har båda utfört kiropraktik och använt akupunktur.

Föredrar själv min ET, eftersom hon säger vart man ska massera och hur man ska stretcha efteråt för att förebygga att hästen blir spänd igen. Hon är även väldigt snäll mot hästarna :)
Kiropraktorn sa att "du får väl massera om du vill" och han hade påpekat att min häst var spänd och sned...
Nu tkr jag det är kul att massera just för att jag märker skillnaden att de blir mkt mjukare när man masserat några veckor :)

Vet inte om det är olika om de är kiropraktor eller ET om de säger hur man ska göra efteråt för att förebygga, eller om det beror på person...

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 254
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar