Skillnad mellan storpudel och DSG?

giowanna

Trådstartare
Hej!

Just nu är mina favoriter storpudel och DSG. Vilka är de skillnaderna mellan dessa raser? (Förutom det givna: Storlek +päls)

Tack på förhand!:bow:

Sv: Skillnad mellan storpudel och DSG?

Nu är inte jag så insatt i pudeln, men jag undrar just om det finns någon likhet mellan dessa?!

Tror att en dsg är lite mer självsständig, egensinnigare o vaktigare. Tror även att den har starkare flockkänsla o mer behov av närhet än vad pudeln har.

Här i området finns 2 storpudlar o de är båda ganska skälliga. Vet inte om det beror på ägarna eller om det är rastypiskt. Men dessa 2 är snälla, glada mot folk men vill inte leka med andra hundar utan skäller hellre på dem.

Nu är inte jag så insatt i pudeln, men jag undrar just om det finns någon likhet mellan dessa?!

Tror att en dsg är lite mer självsständig, egensinnigare o vaktigare. Tror även att den har starkare flockkänsla o mer behov av närhet än vad pudeln har.

Här i området finns 2 storpudlar o de är båda ganska skälliga. Vet inte om det beror på ägarna eller om det är rastypiskt. Men dessa 2 är snälla, glada mot folk men vill inte leka med andra hundar utan skäller hellre på dem.

Tack för svar! Jag har inte trott att storpudel är så skälliga, kanske har jag fel? Att hunden är vaktig är sådär bra... Vår hund nu, skäller på minsta antydan till besök, eller om ngn går förbi trädgården när han är ute. Definitivt en skällig typ!

Labradoodle verkar ju fräcka annars :D

Jag vet som sagt inte om pudeln brukar vara det. Kan lika gärna vara pga av ägarna som är äldre o inte motionerar dem allt för mycket. Minst en av dem får noll mentalt ialla fall. Det är jag säker på :cool:

Tror nog att båda raserna är väldigt lättfostrade, men har olikheter i hur nära samarbete de har naturligt i utemiljö. Nu är ju dsg väldigt olika till sättet o min tillhör den typen som är väldigt självständig. Jag måste jobba för kontakt ute, medan pudlarna nog har det lite mer naturligt. Sen finns det de dsg med mindre jakt i o de är nog lite mer följsamma o mattebundna av sig själva.

Här är en länk till en blogg om en dsg-valp, livet o träningen med honom. De tränar väldigt aktivt o matte skriver o berättar om allt.
http://skogsstjrna.blogspot.com/

Kan inte hålla med om att storpudel är skälliga och inte vill leka med andra hundar. Alla de storpudlar jag känner och stött på ( en del då jag själv har pudel) har varit mycket lekfulla och gått bra med de flesta hundar. De har skäller mycket sällan och då oftast om någon inger på dörren. Skäller någon annan hund på dem så trippar de stolt förbi och tittar. Detta är bilden jag har av storpudel. Är oftast en snäll ras som är pigg och lekfull. Inte så vaktiga och mycket smarta.

Det lutar ändå åt pudel just nu. Kollar även in labradoodle, men uppfödaren i Danmark tar 2000 Euro!! Iofs ingår eu-pass och desexing, kastrering eller sterilisering, men ändå...
Labradoodles verkar allmäns assköna! Det är ju näst intill en ras i Australien, och är ju inte längre i första generationen, utan längre fram. Till o med stamtavlor o hela köret! :D

Docks ska man tänka på att labradoodle fortfarande är en blandras iom att man inte kommit så långt i aveln att man kan särskilja ett specifikt beteende som står för just den rasen. Hunden kan alltså bli mentalt lite hursomhelst, precis som att utseendet kan se hursomhelst ut. Jag citerar från en text jag hittade:

The Labradoodle as a dog breed is still developing, is not recognized officially, and does not yet breed true, i.e. the puppies do not have consistently predictable characteristics. While many Labradoodles display desired traits, their appearance and behavioral characteristics remain, from a breeding standpoint, unpredictable.

As such, Labradoodles' hair can be anywhere from wiry to soft, and may be straight, wavy, or curly. Some Labradoodles do shed, although the coat usually sheds less and has less dog odor than that of a Labrador Retriever. The color range includes white, cream, gold, apricot, red, brown and black, and most of the other colors seen in Poodles.

Ja, detta är jag medveten om, men den risken tar jag. Jag kommer hitta en uppfödare som är villiga att ta tillbaka hunden om den inte blir vad vi förväntat oss, som med alla valpar födda hos seriösa uppfödare.

Inga fler negativa inlägg om mina val nu tack, de kan ni väl hålla i den andra tråden jag startade??

Ja, detta är jag medveten om, men den risken tar jag. Jag kommer hitta en uppfödare som är villiga att ta tillbaka hunden om den inte blir vad vi förväntat oss, som med alla valpar födda hos seriösa uppfödare.

Inga fler negativa inlägg om mina val nu tack, de kan ni väl hålla i den andra tråden jag startade??

Men nu får du faktiskt ta och ge dig och sluta spela offer!:mad:
VAD i mitt inlägg var det som var minsta negativt?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: MML
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
789
Senast: cassina
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 384
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 689
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka