Skillnad mellan graviditeter

NeverEver

Trådstartare
Jag är alldeles nygravid med barn nr 2 ( v9-10).

Den här graviditeten skiljer sig nåt enormt från när jag väntade sonen!
Med honom mådde jag aldrig illa, var förstoppad från dag 1 och var lite småtrött tidigt.

Den här gången mår jag ständigt illa och kräks. Nu har jag fått lergigan comp så nu kräks jag inte lika mycket. Magen är orolig och jag är helt slutkörd och yr.

Hur kan kroppen reagera så olika på samma hormoner?!

Sv: Skillnad mellan graviditeter

Det vore intressant att veta sen vad det blir för kön då det sägs att man mår mer illa med flickor än med pojkar :) (Ska tydligen vara den enda "skrönan" som det finns underlag på.)

Ja du, jag har faktiskt ingen aning. Men jag tycker att det är väldigt konstigt.

Det ser ut som om vi får vänta minst 30 veckor till på frågan vilket kön det är ;)

Förresten.. har ens embryot nåt kön vid den här tiden?

Bra fråga.

Är också gravid med andra barnet, ganska precis lika långt gången som du :)
Med sonen spydde jag som besatt i 4 mån men kände annars inte av det så mycket.

Den här gången har jag kräkts en gång och mått illa kanske fem gånger totalt (känns som värsta lyxen haha) Men känner redan av höfterna ibland och har mer ont i ryggen än förra gången.

Funderade på samma sak, första gravidteten gick som på räls, inget illamående, ingen smärta eller övriga krämpor, var liksom bara en stor mage ochb inget mer.
Gick upp 5 kg som jag gick ner redan 1 vecka efter förlossningen.

Denna gången har jag mått illa, ont i fogar, ont i ryggen, ichias, gått upp mycket mer och är allmänt grinig och känslig (förra gången var jag som godheten själv) :crazy:

En studie gjord i USA gjord på kvinnor under första trimestern visar att kvinnor med så svårt graviditetsillamående att de måste läggas in på sjukhus har ca 50% större chans att föda en flicka än kvinnor som inte är lika illamående. Det verkar som att ju värre illamående detsto större chans att få en flicka eftersom kvinnor som var inlagda på sjukhus för sitt illamående tre dagar eller mer ökade på oddsen ytterligare jämfört med andra grupper i studien. En förklaring till detta kan vara att östrogennivåerna i livmodern är högre när man väntar en flicka.

Det var nog detta jag tänkte på. Men sen kan ju i princip alla studier styras så man får det svar man vill ha ;)

Ja det maste nog vara en myt! Jag var gravid med tvillingar (flickor) och madde knappt illa alls, kraktes definitivt inte.

NeverEver - sjalvklart har embryot redan ett kon, det ar spermien som avgor konet sa sa fort agget har befruktats ar konet "bestamt".

En kompis till mig spydde som en kalv i 15 veckor under sin första graviditet, under den andra hade hon lite lätt illamående i någon veckan. Resultatet blev två döttrar, varav den ena är blond och blåögd medan den andra är brunett och brunögd ;)
Så jag tror iaf inte att illamående har så mycket med könet att göra.

Ja embryot har så klart ett kön, vad trög jag är! Gegga-hjärna!

Det är drygt att börja dagen med huvudet i toastolen innan man fått i sig pillret. Jag tycker det bara blir värre. Jag mår sämre nu än för 1 v sen.

Ja antagligen är det väl en myt ;) Som allt annat när det gäller förutseende av kön :) Min kompis (tjej) mamma gick till läkaren i 7:e månaden och undrade om hon inte skulle sluta spy snart.... Stackarn.
Nu är kompisen gravid och har också spenderat en hel del tid med huvudet i toan. Det kan säkert vara lite genetiskt också hur man tar en graviditet?
Jag har spytt en gång och har bara mått såpass illa att jag haft dålig matlust imellanåt. Vi väntar båda vårat första barn.

Ja det maste nog vara en myt! Jag var gravid med tvillingar (flickor) och madde knappt illa alls, kraktes definitivt inte.

NeverEver - sjalvklart har embryot redan ett kon, det ar spermien som avgor konet sa sa fort agget har befruktats ar konet "bestamt".

Javisst - generna som kommer avgöra vilket kön som utvecklas finns där från och med befruktningen! Men det är inte samma sak som att embrot faktiskt har ett kön redan. Inte förrän de generna kommer att uttryckas (bilda proteiner) kommer bebisens kön att avgöras.

Det är alltså inte nog med generna i sig (gener kan beskrivas som recept för proteiner i form av en bit DNA) för DNA gör ingenting "av sig självt" utan det är de proteiner som bildas med utgångspunkt från generna som kommer att påverka könsutvecklingen.

Men spermier är ju haploida, dvs. bär bara på en uppsättning av kromosomer. och eftersom den föregående dipoloida cellen har en x- och en y-kromosom så innebär det att embryot redan från början får antingen en x- eller en y-kromosom. får den en x så blir det en tjej och om den får en y-så blir det en kille.

Men spermier är ju haploida, dvs. bär bara på en uppsättning av kromosomer. och eftersom den föregående dipoloida cellen har en x- och en y-kromosom så innebär det att embryot redan från början får antingen en x- eller en y-kromosom. får den en x så blir det en tjej och om den får en y-så blir det en kille.
Jo, om definitionen på "tjej" och "kille" är att ha könskromosomerna XX eller XY så är det ju så. Men som redan skrivits, för att könskaraktäristika ska uttryckas (könsorgan, bröst, hårväxt etc) krävs att generna också ska "sättas på" så att fostret producerar könshormoner.

Det är inte extremt ovanligt med barn som föds och ser ut som en flicka men har kromosomuppsättningen XY och tvärtom. Och, eftersom det förmodligen skulle hänga ihop med hormonutsöndringarna hur illa man mår (om det nu hänger ihop) så borde det inte vara någon skillnad innan könet börjar "uttryckas".

Hur som helst är jag gravid för fjärde gången, har barn av båda könen sen innan och jag mår exakt likadant varenda gång. Jobbigt att må illa men också skönt att veta att det med största sannolikhet går över igen ganska snabt.

Korrekt. Men som ävan Gandalf skriver så utvecklas alla embryon likadant till en början, oavsett om de har XX eller XY som genuppsättning. Det är först när könsspecifika gener uttrycks som det blir skillnad.

Det stämmer inte i mitt fall. När jag gick med min son mådde jag jätteilla och kräktes och kunde inte äta kött. Mot slutet var jättepigg och boade.
Med dottern mådde jag bara småilla bara i 8 veckor, men var jättetrött vid slutet. Trots bra järnvärde och kunde sova när sonen var på dagis eller sov lunch hemma.

Jag har mått ganska lika med mina två döttrar. Pyttelite illamående i början men lätt för att bli åksjuk under hela graviditeten, lite foglossning men överlag mått bra.

Andra graviditeten fick jag ont i kroppen lite tidigare och var väldigt mycket tröttare sista månaden (vilket nog mest berode på att jag hade en 1,5 åring att ta hand om också).

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 432
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 261
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Jag har två barn, den äldre blir 11 år i år och den yngre fyller alldeles snart 4 år. Båda mina graviditeter har varit jobbiga, den...
Svar
3
· Visningar
2 540
Senast: Bexzor
·
S
Gravid - 1år Finns säkert trådar sedan tidigar om detta men nu är jag desperat! Är gravid igen (har en som på nyss fyllda 1år), mår konstant illa...
Svar
16
· Visningar
2 556
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka