Luna10
Trådstartare
Har funderat lite på det... Håller själv på och kör in min -08, blir alltså 3 nu på våren. Köpte honom för ett år sedan, då var han inte ens tömkörd, endast ledd i träns. Har gått väldigt långsamt framåt eftersom jag oftast är ensam och till många av momenten krävs flera personer. Men han körs in efter brukskörningsmetod, är på kurser emellanåt och så.
Alltså, momenten:
1. Tömkörning (ska funka klockrent att styra och bromsa och hästen ska vara så lugn att den nästan stannar)
2. Draglinor påkopplade, släpa i så hästen vänjer sig vid ljudet
3. Lösa skaklar, släpa i mark
4. Släpa/fasta skaklar, släpa i mark
5. Rockard
Hästen ska vara helt lugn vid varje moment och ha accepterat det helt och fullt innnan man går vidare. Den ska kunna stå stilla och vänta vid an- och frånspänning.
Jämfört då med travinkörning, där det är (lite förenklat)
1. sele + tömköra några gånger
2. rockard på med ledare
3. ut och köra i grupp
Travinkörningen går ju snabbare, och de hästarna blir ju också körbara, och många går ju sen vidare och vänjer hästen med tyngre redskap och tränar in mera precision.
Min fråga är väl mest: Kan man som "slutprodukt" få en lika säker och stabil körhäst oavsett med vilken metod man kör in?
Alltså, momenten:
1. Tömkörning (ska funka klockrent att styra och bromsa och hästen ska vara så lugn att den nästan stannar)
2. Draglinor påkopplade, släpa i så hästen vänjer sig vid ljudet
3. Lösa skaklar, släpa i mark
4. Släpa/fasta skaklar, släpa i mark
5. Rockard
Hästen ska vara helt lugn vid varje moment och ha accepterat det helt och fullt innnan man går vidare. Den ska kunna stå stilla och vänta vid an- och frånspänning.
Jämfört då med travinkörning, där det är (lite förenklat)
1. sele + tömköra några gånger
2. rockard på med ledare
3. ut och köra i grupp
Travinkörningen går ju snabbare, och de hästarna blir ju också körbara, och många går ju sen vidare och vänjer hästen med tyngre redskap och tränar in mera precision.
Min fråga är väl mest: Kan man som "slutprodukt" få en lika säker och stabil körhäst oavsett med vilken metod man kör in?