Skickas på tillridning?

M

minnisjasmin

Ber moderator flytta tråden om den är fel. :)

Nu är det så att jag har funderat på att skicka min 8åriga varmblodsvalack på tillridning, då han i stort sett bara kan framåt, trav, stanna, svänga, lite galopp på stora områden.

Men det jag undrar är om det skulle vara taskigt mot honom då han redan har haft över 10 ägare före mig? Jag har haft honom i ca 8 månader.

Vad tycker ni?

Sv: Skickas på tillridning?

Då är han ju van vid olika människor.;) Hi, hi!

Färdig skämtat.

Det beror väl lite på hur den är till sättet. Är han trygg och inte bryr sig speciellt i andra miljöer och med nya människor så är det säkert inga problem. Har han däremot blivit dåligt behandlad och är osäker, stirrig osv så kanske jag skulle fundera på att ta hjälp av en tränare i stället. Kanske kan tränaren rida hästen när du är med eller också rider du för den. Tar tid för en fd travare att bygga upp nya muskler och alla har olika förutsättningar för det.

Snälla,,, du ska inte lägga såna mänskliga känslor på din häst. En ridskolehäst klarar ju av massor med olika ryttare och folk som håller på med dom. Då är ju 10 st ingenting i jämförelse.

Jag tycker absolut att du ska lämna den på tillridning så du får glädje av din häst.

Lycka till/G

Svarar till båda: Han är världens snällaste häst i sättet och då menar jag det, var lite stressad första dagarna då han kom till mig.

Ska tala lite med stallägaren om vad hon tycker, stallet jag har sett på är ca 80 km härifrån och ett bra tillrindnings stall. Sen finns det ett ca 30 km härifrån som jag tror tar emot hästar på tillridning, eller så får man åka på träningar dit.

hej minnisjasmin, ja har med fundeat på att skicka mitt vbl stopå tillridning... vart bor du? och vad kostar dom tillridbningsstall du skulle vilja ha in han på?=)...

ja funderar även på att träna för en tränare;)..

Hejsan! Jag bor i finland och eftersom jag tror du bor i sverige så kanske inte det löns att säga några stall :D:D Lycka till i varje fall :)

Tycker du med gott samvete kan göra det, om du har pengarna, kostar ofta uppemot 10 000 kr i månaden. Annars kan du säkert köra hästen till någon utbildare några gånger i veckan om du inte vill lämna bort hästen.

Hejsan här i finland så det stall jag har settpå har det kostat 350€ (3500kr) men det finns billigare :) men ska fundera ännu :D

Jag tycker att för det första att du är vettig som ens tänker tanken att lägga din häst på tillridning. :bow: Det ska du ha credit för, många tror ju att de vet och kan bäst själv och rider sin häst bäst!

Och 3500 kr är nog inte så mycket!! Och om du är nöjd med stallet så är det väl fritt fram? ;)

3500 är väl rätt OK.
Men - för de pengarna hade du fått många privatlektioner med din häst.

Jag är av den uppfattningen att tillridning inte är någon större idé om inte ryttaren sedan kan "förvalta pundet". En väl tillriden häst som hamnar hos en ryttare som inte kan föra hästen vidare går snabbt tillbaks i gamla hjulspår.

Lägg istället pengarna på lektioner tillsammans med din häst!

Immer

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 046
Senast: Bowman
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 560
Senast: Liten
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: Elo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V