Skicka med utstustning vid foder...

I

Indian

Hej! Skall ev lämna ut min häst på foder och undrar bara hur alla ni där ute har gjort när ni lämnat ut hästarna så, har ni skickat med sadel osv?
Skriv gärna ned vad ni skickat med och inte...

tycker det är en självklarhet att skicka med sadel,träns täcken osv som hästen kan behöva för att må bra, för som fodervärd ska man ju ex. inte behöva köpa en sadel åt en häst som inte ens är sin egen

Det är INTE självklart. för jag gjorde misstaget att skicka med sadel och träns till den förste hästen jag lånade ut. Sadlen har jag inte sett röken av efter det och tränset var inte det samma som jag lämnade med utan ett gammalt fult träns kom tillbaka. Sadlen hade nämligen gått sönder när de red omkull en gång. Och enligt sadelmakarenhade den inte gått att laga. (ska man tro på det?) Fick aldrig själv se sadlen utan den hade dom "slängt". OBS nu var detta ett lån av hästen på 2 år.

Det är lite skillnad om man bara ska ha hästen några månader och inte mer.

jadu, jag har varit med om att låna ut en häst på prov, köparna bestämde sig för att dom inte ville köpa hästen och lämnade tillbaka den när jag inte var hemma..
när jag väl kom hem så hade dom helt enkelt struntat i att lämna tillbaka sadlen, men tränset hade dom skicka med!

nåväl, till trådskrivaren!
det beror ju lite på hur länge dom ska ha hästen, är det så att det handlar om långtidsfoder, kanske två år eller längre, så hade jag nog valt att inte skicka med sadel. då kan dom gott få köpa en egen istället. men känner man personerna i fråga så kanske man kan skicka med den trots allt, det beror väl också kanske på hur pålitliga dom känns, men å andra sidan så skickar man ju inte iväg sin kära häst till någon man inte litar på.. öh, en herrans massa babbel, men det bästa är nog att känna av situationen och komma fram till hur man vill göra själv..

men om det handlar om lite kortare tid, säg ett par månader eller så, så hade jag helt klart skickat med all utrustning som kan tänkas behövas..

När jag lånade ut min ponny på foder så skickade jag med all utrustning. I kontraktet skrev vi att fodervärden skulle ersätta ev skador på utrustningen, om det hände nåt med den. Jag fick tillbaka alla saker i bra skick. En grimma hade dock gått i sönder, men då hade de köpt en ny..., så det gjorde ju inget... Skickar du med grejer, se till att vara noga med att skriva det i kontraktet!

Man KAN ju skriva kontrakt på det, lägga till i kontraktet om att låna ut hästen. Det gjorde vi. Och skickade med all utrustning. Två sadlar, träns, täcken, och även borstar, benskydd, lindor, transportskydd osv.

skriv i kontraktet. har alltid vi gjort när vi haft på foder. skriv öven om tex sadeln redan har skador innan du lämnar över den osv.

jag hade skickat med för då vet jag att sakerna som används passar. Men hade skrivit ett tydligt kontrakt också.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 430
Senast: QueenLilith
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar