Skicka med dyra selen med foderhästen?

buschiq

Trådstartare
Jag överväger just nu att skicka min ena shettis på foder eftersom jag inte har ork att hålla igång honom som han behöver och mår bra av. (jag har fibromyalgi, vilket är speciellt jobbigt vintertid) Har fått tag i en bra familj - verkar det som - med en sexårig dotter som ska rida, vilket passar min 87 cm höga kille bra.

Men, jag köpte för inte länge sedan en ny sele, senator från equilex, för fem och ett halvt tusen, mycket pengar i min budget. Familjen vill förstås kunna köra honom och jag vill att han ska ha bra utrustning så att han mår så bra som möjligt. Det är bara det att jag är nojig med min sele, tänk om de inte sköter om den ordentligt trots att de lovar. Jag kan ju inte kolla det på distans. ( Eller hästen för den delen, men jag tror ändå att de kommer att ta god hand om honom)
Dessutom har jag en unghäst, också shettis, som ska köras in i vår.

Ska jag skicka med den gamla "skitselen", be dem att de bara låter dottern köra på plan mark om de nu kör alls och så köpa en hobbysele till honom när jag har råd i jan/feb. eller våga skicka den fina selen till dem och be att få tillbaka den när jag ska börja köra in? Det kostar ju en del att sända selen då den är hyfsat tung, men de får ju faktiskt låna en häst gratis... Och, de får med en rockard (som passar honom men inte unghästen eftersom hon är mycket större) Resonerar jag konstigt då?

Hur skulle du gjort?

Sv: Skicka med dyra selen med foderhästen?

Hm.

Eftersom de kommer att rida främst, som jag tolkar det, skulle jag ha skickad med "skitselen" och köpa hobbysele längre fram. Vill de själva köpa bättre hobbysele under tiden kan de ju göra det, och då kanske ev. sälja den till dig när hästen lämnas tillbaka? Så länge den funkar är det väl ingen fara?

Skulle jag låna ut fina selen ändå skulle jag göra det mot att de stod för frakten när du ska ha hem den. Jag skulle också fota selen noga innan och skriva kvitto på att de måste ersätta den om den går sönder/kommer till skada på något sätt.

Ja, verkar det inte bättre att göra så?

Jag vill ju inte att hästen ska gå och dra en massa med den gamla fasta selen, men samtidigt är jag inte så rik att jag har råd att avvara fina selen och bli tvungen att köpa en ny likadan. Jag ska förstås samråda med fodervärden, men det kan ju vara intressant att höra vad andra tycker också... ;)

Är du inte rädd för att släppa ut dem med vagn o ponny? Som jag alltid tjatar om så är det ju en helt annan grej att köra, säkerhetsmässigt.
De kanske kan köra häst, och då vill de ju inte ens använda skitselen? Be dem köpa en billig hobbysele om de har intresset, eller lägga ut pengar för din, så är de nog rädda om den. Deponipengar!
Vill du hellre stå för hobbyselen så skicka inte med något alls nu, utan gör det i februari. Det är ändå så sabla kallt att köra häst nu.:rofl:

Vet att min kompis lånade ut hennes minishettis till en underbar familj, ändå hände det en olycka för att lilltjejens kompis hade pressat på och ville köra fortare med mimmi, de gick omkull i ett dike efter lite sken på isväg! Flickan ljög och sa att hon halkat lite bara..skrapsår på vagn o häst o sele. Efter det fick de bara köra med vuxen i vagnen.
Jag vet att det ofta händer saker vid påselning när barn är inblandade. De har svårare att både sela på och hålla koll på häst o tömmar samtidigt.

Jag hade aldrig vågat lämna med min dyra fina sele, vad händer om den missköts?? eller om den går sönder. hemska tanke :crazy:

Jo, det är kanske bättre att de får lära känna hästen via ridningen till att börja med och så kan jag sända dem en billigare sele (som t.ex. Hobbyn) efter nyår någon gång. Eller kanske frammåt våren ;)
Klokt tänkt!
Annars är lillkillen ruskigt snäll i all hantering och rör sig i princip bara i snigelfart, så jag är inte så orolig för att de inte ska kunna hantera körningen. 6-åringen lär väl knappast få köra ensam, det kan jag inte tänka mig att man som förälder tillåter. Däremot vill jag inte ha vuxnas vikt i vagnen med dålig sele, deras plats är framme vid hästens huvud för kontrollen skull. Så gör vi när sonen som är 7år kör - fast då har vi ju riktiga selen förstås.

Jag törs inte låta dem skaffa sele själva eftersom jag då inte har någon koll alls på vad de använder, det är ju lätt för dem att säga en sak men göra en annan. Bättre då att jag står för den och vet vad som - förhoppningsvis - används. Dessutom ska ju selen passas in och på det vill jag helst vara med, så det får bli en tur upp till fodervärden och hälsa på när det blir så dags.

Nej, jag är ruskigt rädd om den, selen är verkligen jättefin med bred rejäl brösta och kraftig baksele. Den blir perfekt till unghästen som gränsar till B-ponny.
Nej, den får nog bestämt stanna hemma. ;)

Ehe... jag skulle väl vara mer rädd om pållen än selen och således skicka med selen samt en massa info om körning.
Selen går att laga om det behövs...
Det går att skriva kontrakt även på utrustningen samt att fotodokumentera hur den ser ut vid avhämtande/återlämnande.

Jo, jag vill ju inte heller att de ska köra med en dålig sele - det behöver bara inte vara med den jag spart så länge för att köpa. Det finns ju billigare som är fullt funktionsdugliga... Åtminstone verkar det så i trådar här på körforumet.
Kontrakt på utrustning och foton på både den och häst ska ändå ordnas innan han far, inkl. vet.besiktning, så den biten är jag inte orolig för. Sen kommer jag ju att hälsa på och kolla av hur det går för dem, jag kan ju inte släppa min älskling vind för våg :)

Men, spar jag Senatorn hemma har jag att köra in unghästen med och hon ska ju också ha bra saker. ;)

Självklart en god idé... men jag skulle inte välja att använda en så dyr sele till inkörnig.
Men så är jag ju inte riktigt klok heller! :D

men rejäl, och det är inte en hobby pfiff sele. Inkörningar kräver att saker håller för diverse påhitt :)

Jag tycker du ska låta dem stå för utrustningen, och du står för körutbildningen innan hon åker! Du kan ju köpa loss den billigare selen sen och ha till dina två hästar??

Jag hade varit mer rädd om ponnyn än om selen.
Selen går att byta ut om något skulle hända men ponnyn är svårare att ersätta.
Skriv bara ett vettigt kontrakt så behöver du inte bekymra dig.

men rejäl, och det är inte en hobby pfiff sele. Inkörningar kräver att saker håller för diverse påhitt :)

Jag tycker du ska låta dem stå för utrustningen, och du står för körutbildningen innan hon åker! Du kan ju köpa loss den billigare selen sen och ha till dina två hästar??

Ja, kanske det.
Jag ska ta och lyssna med fodervärden vad hon tycker, de kanske till och med väljer att ta honom för bara ridning så att säga. De sökte en ridponny till dottern, det var jag som frågade om de var intresserade av att köra honom också - för då vill jag ju att han ska ha bra saker så det vill jag veta innan han far.

Det känns lite rörigt alltihop just nu, men jag tror det reder sig när jag fått tag i fodervärden. De var iväg igår så vi skulle prata i kväll.

Jag hade varit mer rädd om ponnyn än om selen.
Jag är absolut mer rädd om min Buse, men min fråga gäller inte bara risken att fodervärden skulle ha sönder selen, jag måste också avväga vad som är bäst att de får med och vad jag ska ha kvar hemma för unghästen.
Två hästar som jag är rädd om, det gäller att välja rätt saker till rätt häst...
Inte lätt alla gånger när plånboken är den som styr. ;) Jag kommer ändå behöva köpa ny rockard till våren/sommaren då min nuvarande är alldeles för liten för unghästen, så pengar kommer att gå åt till det med och med mitt nya företag som inte lär gå med plus det närmsta året lever jag på sambon = inte poppis när jag vill ha mer pengar till hästarna då andra råkat ha sönder den utrustning jag har.

Men, det är bara pengar - naturligtvis går hästen först. Ingen bra utrustning - ingen körning, så enkelt är det. (eller ingen körning med tyngd och på annat än rakmark, men då kan de ju lika gärna låta bli...)

Jaha, då kan jag sluta fundera för den här gången - fodervärden drog sig ur då de hittade en annan shettis på närmre håll...:(

Kanske lika bra, jag har haft lite ångest för att lill-älsklingen skulle fara även om han verkligen behöver mer motion än vad jag kan ge just nu. Men, jag ska nog göra ett nytt försök att hitta medryttare istället, får sätta upp lappar i alla affärer, och så får jag själv sköta hans körning... ;) Att det ska vara så svårt att hitta småtjejer/killar som vill rida - är inte det konstigt?

Såg att det redan löst sig med foderfrågan men måste ändå säga mina tankar... en sele må va dyr det håller jag med om MEN jag skickar självklart med utrustningen med hästen om jag lånar ut på foder. Blir nått förstört får fodervärden ersätta o därmed basta. En sadel kostar runt 10 000 om man vill ha en i hyfsad kvalité o den skickar vi ju glatt med. Det jag snarare tänker på när man lånar ut en körhäst är KUNSKAPEN... rida kan de flesta men köra... det är en helt annan femma. Jag skulle nog förbjuda fodervärden att köra om jag lånade ut min häst o inte var 100% säker på att de verkligen kan sin grej... utrustningen är bara döda ting, en förstörd körhäst... det är värre det...

Pfiff selen är jag helt nöjd med och inget jag är rädd för att stoppa på ens den busigaste lilla ponny...

Ja, det är bra att veta, ska hålla det i minnet. :) Och kika närmre på den när det börjar bli dags att köra båda ponnyerna på en gång!
Så länge det bara är en av dem som körs i taget och de är kvar hemma får de dela på det ordinarie selet.

Nu kan jag inte skicka enkla gamla bröstselet med någon längre för det sålde jag som tömkörningssele till granntjejen igår kväll. Satte in en annons på blocket om selet och folk har hört av sig som tokiga... Som tur var hittade granntjejen annonsen och såg möjligheten till billig tömkörningsgjord, för sånt finns ju inte till minishettisar att få tag i. Inte som vi har sett i alla fall.
Annars är jag förvånad över intresset för dessa enkla selen, det verkar som om det behövs en upplysningskampanj om hur selar funkar av något slag - men hur vete sjutton.
( Man får väl dirigera alla hit som man stöter på :D Det var ju här jag fick upp ögonen i alla fall...)

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 628
Senast: Angel
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 352
Senast: cirkus
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 482
Körning När skattepengarna kommer ska det införskaffas en ny rockard till min lilla shettisfröken. Frågan är vilken jag ska köpa? Tidigare...
Svar
4
· Visningar
2 426
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Retrievertråden
  • Valp 2025