Skicka iväg för inridning

linzan

Trådstartare
Har köpt mig en 3 åring som fortfarande är lite valpig, tanken är att han ska börja ridas in lite smått till våren. Men han är lite känslig och har lite sadeltvång vilket gör att jag helst överlåter grunderna till någon annan. Har fått problem med en kota i ryggen och känner inte riktigt att jag vill riskera det. Men man hör ju såna skräckhistorier och jag vet inte riktigt hur jag ska hitta någon som är seriös. Man vill ju att dom ska vara rädda om ens häst och jag kan tänka mig att det kan gå himla fel om man börjar stressa honom. Vad ska jag tänka på? Och var hittar man dom?

Sv: Skicka iväg för inridning

försökyte pm:a dig men du har fullt i inkorgen!! *PMa mig när du tömt...

Jag har tagit emot flertalet hästar på inridning och än så länge inte haft någon missnöjd kund :).
Gå på referenser. Diskutera upplägg, var delaktig och kom gärna med synpunkter om vad du vill. Se ryttaren på hästryggen.

Talar av egen erfarenhet:
Ta referenser. Inte bara av dem som har hästar hos tränaren just nu, utan även av de som har varit där.
Kräv att de för journal och dokumenterar med foto.
Gör oanmälda besök.
Om tränaren anlitar sin egen veterinär och hovslagare, se till att få telefonnummer till dessa.
Se till att få skriftligt avtal, tänk igenom allt du kan föreställa dig och försök reglera det i avtalet.
Detta för hästens skull. Sen ska du förstås kolla tillstånd och F-skattesedel.

Min ska iväg till en westerntränare som har ridit in hästar åt oss förut.

Hon har redan varit där en månad på "hanteringsträning".

Nästa höst blir det en månad till, då sadelvänjning och inridning. När hon kommer tillbaka så kan hon stopp, sida, fram, bak och växla mellan gångarterna. (Sen blir det vila...!)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 625
Senast: Mia_R
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 978
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 839
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar