Skicka hästen med transportfirma, hur funkar det?

Suskiv

Trådstartare
I oktober ska vår ponny skickas med transportfirma till oss, men hur fungerar det rent praktiskt. Jag har aldrig anlitat nått sånt tidigare.

Kör de honom ända fram till stallet, eller ska jag möta upp dem på utvald plats och sen lasta om honom i transport för vidare färd?
Hur fungerar det med kostnader om han skadas eller blir sjuk under transporten? Vems är ansvaret om hästen skadas så illa att den måste avlivas. (tänker tex om lastbilen kör av vägen eller är med i en trafikolycka).
Har det utrymmen anpassade till småponnier?
Vad kan det tänkas kosta att skicka ponnyn 45 mil?

Det här är ju kontraktsförutsättningar med respektive avtalspart. Det kan inte någon annan sitta och bestämma. Själv hade jag aldrig i livet fraktat häst från utlandet utan att jag försäkrat den innan. Dock inte alla bolag som försäkrar en häst innan den är i Sverige.

Vem anlitar transportören? Du eller säljaren?

I oktober ska vår ponny skickas med transportfirma till oss, men hur fungerar det rent praktiskt. Jag har aldrig anlitat nått sånt tidigare.

Kör de honom ända fram till stallet, eller ska jag möta upp dem på utvald plats och sen lasta om honom i transport för vidare färd?
Hur fungerar det med kostnader om han skadas eller blir sjuk under transporten? Vems är ansvaret om hästen skadas så illa att den måste avlivas. (tänker tex om lastbilen kör av vägen eller är med i en trafikolycka).
Har det utrymmen anpassade till småponnier?
Vad kan det tänkas kosta att skicka ponnyn 45 mil?

Jag har använt mig av hästtransportörer flertalet gånger. Precis som du skriver brukar det vara en av transportören utvald plats (de har sådana platser i närheten av varje stad, ofta en travbana eller ridklubb etc), där hästen hämtas samt lämnas. När jag skickade senast åkte en am miniatyrhäst med samma lastbil som min C-ponny, så visst borde de klara av att ta små ponnyer. Det har kostat mig ca 4500 kr för en resa på drygt 100 mil. Hör av dig till transportören med prisförfrågning. Te.x. "Vad kostar det att transportera A-ponny från Stockholm till Malmö?" Jag får alltid supersnabbt svar på mina frågor även via mail, lastbilschaffisar är inte alltid så lätta att nå via telefon. :)

Det här är ju kontraktsförutsättningar med respektive avtalspart. Det kan inte någon annan sitta och bestämma. Själv hade jag aldrig i livet fraktat häst från utlandet utan att jag försäkrat den innan. Dock inte alla bolag som försäkrar en häst innan den är i Sverige.

Vem anlitar transportören? Du eller säljaren?

Fraktas inom Sverige.

Jag förstår ju att det säkert skiljer sig åt från de olika bolagen, men jag tänkte att folk som hade erfarenhet kunde berätta hur det gått till.

Jag har haft olika dealar beroende på avsändarort och mottagare. Ibland har jag fått hämta vid bana, ibland kört ända till dörren. Vissa gånger har avsändaren fått möta upp.

Men en viktig fråga är vem som anlitar transportören.

Jag har alltid fått hästen direkt till stallet alt att den hämtats vid stallet. Men mycket beror på var man bor för även om jag har fått det på min "sida" så har inte alltid den på andra sidan fått den servicen.
Man brukar säga att om det handlar om köp av häst så övergår risken till köparen när hästen är på transporten. Om det händer något under transporten som en trafikolycka så bör det ligga på transportören att ha en försäkring för det om inte hästen har en egen försäkring. Men det är inga regler som är huggna i sten så att säga, så vill du vara säker fråga när du beställer transporten.

Kostnad är olika från transportör till transportör och från sträcka till sträcka. 45 mil inom Sveriges gränser kostar troligen mindre än om det är en transport som går mellan olika länder. För då kan tillkomma avgifter för broar och färjor ev tull.

Har använt transportör några gånger. Antingen har de hämtat/lämnat hemma eller på närmaste bana. Det senare kan vara en fördel ur prissynpunkt om ni har den möjligheten.
En del transportörer har fasta turer mellan olika delar av landet, inte sällan kopplat till hur trav-/galopphästarna åker. Ibland kan det även finnas andra stora evenemang (t ex avelsarrangemang, auktioner) som hästar transporteras till/från. Detta har transportörerna kolla på och tar med i beräkningen när de lämnar pris och tid för transporten.

Jag har haft olika dealar beroende på avsändarort och mottagare. Ibland har jag fått hämta vid bana, ibland kört ända till dörren. Vissa gånger har avsändaren fått möta upp.

Men en viktig fråga är vem som anlitar transportören.

Säljaren anlitar transporten. Hon har fler ponnier som ska åka så hon ska försöka skicka dem samtidigt för att hålla priset nere.

Då verkar det i alla fall på vad du skriver, att det är säljarens risk. När går köpet igenom? När betalar du hästen? Kan du försäkra den innan avfärd?

Då verkar det i alla fall på vad du skriver, att det är säljarens risk. När går köpet igenom? När betalar du hästen? Kan du försäkra den innan avfärd?
Hästen betalas innan den skickas. Jag utgår från att jag kan försäkra den innan. Hade faktiskt inte tänkt på det. Förhoppningsvis har ju hästen en försäkring redan så det bara är att ta över den som jag gjorde med storhästen.

Hästen betalas innan den skickas. Jag utgår från att jag kan försäkra den innan. Hade faktiskt inte tänkt på det. Förhoppningsvis har ju hästen en försäkring redan så det bara är att ta över den som jag gjorde med storhästen.

Du måste kolla upp det där noga helst i morgon om inte igår. Om det gäller en nyförsäkring är ju läget i regel annorlunda. bland annat. Kolla noga att försäkringen gäller från dags dato inklusive transport.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 206
Senast: D&D
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 939
Senast: Tennessee
·
S
Hästmänniskan Jag kommer att behöva flytta min häst 50 mil. Problemet är hur han ska transporteras. "Hästbuss" hade med tanke på åkkomforten varit det...
Svar
4
· Visningar
1 498
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Någon som har gjort det? Fungerade det bra? Mådde hästen bra under resan och vid slutmålet? Vad kostar det ungefär? Vi ska skicka en...
Svar
14
· Visningar
11 656
Senast: Bella_Bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka