Skicka häst med lastbil

_saga_

Trådstartare
Jag har ingen egen erfarenhet av att skicka iväg häst med lastbil, men det är det alternativet jag lutar åt just nu då jag inte vågar köra min häst själv i vinterväglag!

Jag funderar lite på några olika saker.

*Brukar turerna gå direkt? DVS blir hästarna avlastade och ställda i stall ibland längs vägen?
*och självklart vad en rimlig prisbild brukar ligga på?

Jag ska skicka mitt sto till en kompis då jag väntar barn i april, hon ska åka från Stockholm till Finspång, en sträcka på ganska ungefär 22 mil, tror Finspång ligger nära Norrköping?

Hur har ni gjort när ni skickat era hästar på lastbil, gått på rekommendation, ring runt till olika firmor?
Ni som ringt runt, har ni ringt till företag i erat närområde eller företag runt hela Sverige??
Finns det "privatchaufförer" som kör också, och är det mycket dyrare kanske?

Sv: Skicka häst med lastbil

Jag har ringt runt till olika firmor och frågat vilka som kör den aktuella sträckan och när de kan ta med en häst inom rimlig tid.

Har jag fått ett negativt svar så har de tipsat mig om någon kollega som kanske kör en annan väg, har ett annat schema eller inte lika fullt upp just då.

Många av firmorna som kör inom Sverige utgår från Norrland och kör söderut och sedan tillbaka någon eller ett par gånger i veckan, så man får nog rätta sig lite efter deras schema.

Just sydöstra delen av Sverige var ganska dåligt trafikerat när jag skulle ha min häst körd Kalmar-Storvik, det fanns ett företag som passerade Kalmar just då... ;) Hon fick dessutom först åka med hela vägen ner till Kristianstad och sedan tillbaka norrut, så det blev två övernattningar. Men hästarna åker så bra i bilarna och chaufförerna är duktiga, så det såg jag inte som något problem alls.

Nu hade jag tur, så hon fick åka från stall till stall, men det är inget man kan räkna med tror jag. Var beredd på att få åka in till närmaste travbana eller liknande för att hämta hästen.

Sv: Skicka häst med lastbil

Jag skulle tro att det går att ordna om det ska lämna i närheten kan de ta en extra sväng om det inte påverkar körschemat för mkt, annars lämnar de i närmaste storstall.JAg var väldigt nöjd med min transportör även om de klagade på att hon tog för mkt plats fast jag försökte förklara att det var en travare i storlek med en ardenner och en mankhöjd på 168 som också var högdräktig;)
Men hon kom fram med en övernattning:)

Liknande trådar

Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 911
Senast: Tennessee
·
D
Hundhälsa Jag har en blandras-hane på drygt 2.5 år som helt plötsligt börjat kissa inne. Han är en korsning mellan Hälleforshund/Gråhund/Jämthund...
Svar
12
· Visningar
14 962
Senast: vallhund
·
Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 517
Senast: skuggi
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 286
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst