Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilken intressant ras! Den har jag inte hört om förut, men den lät ju lite rolig med sitt hundlika beteendeEdit: Det finns tydligen en ras som heter Pixie-bob där ett av målen har tyckt vara att katten ska ha fler tår. http://sv.wikipedia.org/wiki/Pixie-bob
Jag fick just samma fundering... Om det är annonsen hoppas jag att uppfödaren helt blandat ihop begreppen och att hon menar bondkatt.
Det innebär också ofta att katten har inre missbildningar som kan göra att katten lider mer eller mindre och har man otur så blir inte katten så gammal.
Är det verkligen såhär illa?! Jag har en skeppskatt och det här sa inte veterinären något om.. borde kanske kolla upp henne noggrannare hos en annan vet.
Tack för svar @TinyWiny ! Jag ska nog boka in en koll direkt för säkerhets skull. Även om hon beter sig normalt så har jag alltid haft en lite orolig magkänsla kring henne och exteriört är hon inte direkt vacker. Hon är redan kastrerad och ska absolut inte avlas på, men tyvärr tror jag hennes mamma också är skeppskatt..
Tänker definitivt använda mig av en annan veterinär, den vi pratat med sa att det inte var någon fara alls med en skeppskatt så länge dom kan använda tån och klon normalt.
En skeppskatt är en bondkatt som har en missbildning som innebär att katten har fler tår/klor på en eller flera tassar. Om det händer inom rasrena katter så brukar det bara kallas för missbildning rätt och slätt. Det innebär också ofta att katten har inre missbildningar som kan göra att katten lider mer eller mindre och har man otur så blir inte katten så gammal. Emellanåt ser man annonser från folk som avlar på dessa katter och framställer dem som en ras för att de tycker att det är häftigt med för många tår/klor och dessa vill jag bara kräkas på. Man avlar inte på missbildade eller sjuka djur.
Hur vanligt är det att dessa "skeppskatter" får andra problem? Vilka andra problem är vanligast, är det något specifikt man borde hålla utkik efter?
Ah okej, då hänger jag med. Good to know, tack! Visste att extra tår kunde innebära andra problem men har inte haft närmare koll än så. Göte har extra tår tyvärr, något jag fick veta först vid hämtning, och vid googling har jag inte hittat så mycket om det. Bara tillräckligt för att vara noga med att katt nummer två skulle ha normalt antalHur vanligt det är procentuellt vet jag inte men enligt vad jag har läst och hört så är det tyvärr ganska vanligt att om en katt har yttre missbildningar så kan den också ha inre missbildningar. Det kan vara allt ifrån att de inre könsorganen inte är som de ska till att njurar, lever, tarmar och hjärta har något fel eller att katten inte kan jama eller att katten föds med gomspalt och en hel massa annat. Vanligtvis är det alltså inget som man kan se själv med blotta ögat utan det krävs veterinärundersökningar med röntgen och/eller ultraljud för att de ska märkas så det är svårt att hålla utkik efter det själv. Vissa saker som gomspalt ser man ju och man märker ju om katten inte kan jama men kanske först när den har blivit äldre.