Skenor till x-benta föl

Conversation Piece

Trådstartare
Om någon här vet var man kan köpa de där skenorna (Ortos-X eller av märket Kimzey) som man kan använda till x-benta föl, så vore jag mycket tacksam för ett PM om det. Jag har letat "överallt" känns det som, men hittar ingen återförsäljare. Inte ens på Helsingborgs djursjukhus...

Sv: Skenor till x-benta föl

jag har för mig att det fanns skenor för utlåning på ATG-kliniken här förut, man behöver ju sällan använda dem särskilt mkt så köp kan vara onödigt.

Jag har frågat både på Helsingborg och Jägersro, men de har ingen aning om var man kan få tag på sådana.

Jag har länge tänkt skaffa skenor eftersom vi får ganska många föl varje år och jag har flera gånger övervägt att använda skenor, men så har det inte blivit av.

Absolut.

Nu är det nog bara en tidsfråga innan det kommer föreläsningar om att sånt där ska man inte hålla på med på egen hand. :D

*väntar*

Får man fråga vart du hittade dom?

Priset har i alla fall inte stigit.
Första gången vi hyrde sådana var för många år sedan. Och då sa dom att skenorna kostade 5000 paret.

AM

Jag kan svara, hon hittade dom på en firma för veterinärgrejor. I Enköping, om det ger dig nån ledtråd.

Dom har kanske blivit lite vanligare nu för tiden så priset sjunkit. För några år sedan var ju metoden åtminstone allmänt sett relativt ny och tillgången på skenor mer begränsad.

På stuteriet nära mig säger man att man inte vill använda skenor längre. Jag antar att de inte tyckte metoden var bra. Är det någon här som har erfarenheter som ni vill dela med er av?

Vi har använt dom med bra resultat. Men skenan bör sätttas på före dag 15 men efter dag 10.
Är dom över 25 dagar så är det hopplöst att få dom helt rätt även om dom i alla fall blir något bättre.

Dom allra flesta fölen rätar sig. Men det finns undantag.

Kan samtidigt berätta att vid några tillfällen har vi fått in unghingstar som enbart skulle gå på bete.
Dom var så x-iga att det var skam.

Dom där ettåringarna som kom var undantag som knappast kunde överleva belastning då dom började tränas...:crazy:

Att hålla på med skenor är ett jäkla jobb. På en fölunge går det åt timmar med arbete varje dag.
Skenor på-skenor av. Kylning 20-30 minuter med isvatten. Skenor på - skenar av osv osv..

Men det är det värt.

AM

Senast ändrad:

När min hingstunge föddes x-bent så sa de på min lokala klinik att de hellre testade med stödskor först, att de rätade upp sig lika bra med det. Alltså en fölsko i plast med "utlägg" på insidan.

Min ansågs vara för x-ig för att vara hjälpt av det, så han ordinerades operation i stället. Och det blev ju bra i slutänden....
Skenor ville de helst inte använda de heller, minns inte varför faktiskt.

En av hovslagarna i trakten brättade förra året om att det har gjorts en studie av X-benta föl som han läst.
Det var lika många som blev bra oavsett hur de behandlades (korrigering, verkning, inte gjorde något).¨

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 716
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
1 045
Senast: Gulis
·
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
1 070
Senast: Kristall10
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 179
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka