skendräktighet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ranckan
  • Startdatum Startdatum
R

Ranckan

Finns det någon som har haft ett sto som varit skendräktig i 11 mån det är gjort ett ul 120 dgr två blodprov 98 dgr och 121 dgr som vissat negativt, det är ochså kollat rektalt två ggr där en vet sa dräktig till 90% en annan som inte hade så mycket erfarenhet trodde hon var dräktig till saken hör att jag inte talade om för den sistnämnde att hon redan var kollad hon brukar börja vissa brunst i slutet av feb men den uteblir, hon har länge haft som en gråvit vätska av och till i juvret hon har blivit tjockare allra helst den senaste veckan hon tycker inte om att jag rör för mycket på magen och hon gillar defenetift inte att man rör vid juvret i magen är det häftiga rörelser jag har behandlat henne som dräktig ringde en vet som skulle komma om han var i närheten har inte råd att ta hit en speciellt för jag har redan lagt ut många tusen på vet det är nämligen 15 mil till närmaste vet, är det någon som har samma erfarenhet som jag kan ni väl berätta eran erfarenhet av detta tack på förhand:confused: :confused: :confused:OBS! Hon är beräknad till 19 april

Senast ändrad av en moderator:
Sv: skendräktighet

Det var intressant med skendräktighet som varar i 11månader!!! :eek: TÄNK om mitt sto är det.....:crazy: Senast var hon kollad på 42 dygn.........Hon tog sig på 1a försök vad jag har fattat det som.

Hoppas att det finns några som kan svara på din fråga! Jag kommer att följa denna tråd.

Om blodproven visar negativt så är hon säkert inte dräktig. Man mäter nämligen dräktighetshormon i dessa blodprov. De kan vara falskt positiva, om stoet NYSS har kastat sitt foster, men falskt negativt har jag aldrig hört talas om.

Har du inte tangenterna punkt, caps lock och enter på ditt tangentbord?

Hej CK!

Jag har länge läst trådarna på Bukefalos innan jag blev medlem.Ibland har jag förundrats över en del svar på inlägg, i bland har man undrat varför folk svarar överhuvudtaget, det verkar som en del bara är ute för att jävlas jag trodde i min enfald att man skulle få svar på sina funderingar och inte nåt sarkastiskt svar. Min fråga gällde inte hur vida mitt tanggentbord fungerar utan om någon hade samma erfarenhet som jag. Jag kan berätta att jag har dysteleksi och gör så gott jag kan, men förväntar mig inte att någon är så okänslig att kommentera mitt sätt att skriva, det finns kanske många som skulle villa bli medlem men inte vågar pga såna som du.Nästa gång du ska svara på något inlägg så håll dig till sakfrågan. Mvh Ranckan

Men det är det att allt blir så svårt att läsa när det är i en stor klump utan tecken och större mellanrum.
Delar man upp det är det mycket enklare att läsa istället för att ev. behöva läsa om det typ fyra gånger för att förstå vad det står.

Har hon börjat fylla ljuvret? Vätska kan alla ston ha i ljuvret även icke dräktiga.
Om hon är dräktig så borde hon börja fylla ljuvret nu.
Ser hon dräktig ut?
Har du någon nytagen bild på henne?

Tja, vill du har svar så är det ju bra om man kan förstå frågan...
Du har inte stavfel, det står jag ut med, men att läsa nåt som är skrivet i ett enda andetag är hopplöst.

Om varken Sorbe eller CK har tid eller lust att ta sig igenom frågan trådskaparen undrar över , så behöver man inte ägna tid eller bete sig dumt med att komentera hur någon skriver .

Det finns säkert någon annan som vill hjälpa trådskaparen och ge lite råd .

Mia

Jag har tid att svara, jag har lust att svara, men vill kunna läsa frågan. Skriver hon om stycket så man kan förstå så gör jag ett nytt försök att svara....

Nej hon har inte börjat fylla juvret, men i morse var det ganska svält framför. Jag har övervakningskamera så jag ser hur hon beter sig på natten, när hon ligger ner brukar hon vrida huvudet mot flanken har ochså sett på sista tiden hur hon vispar med svansen och syns mycket irriterad hon har inte heller vissat intresse för andra hästar. När hon brunstar brukar hon vissa tydlig sexuel aktivitet vilket hon inte gjort efter betäckning. Jag ska försöka att sätta in bilder om jag klarar av det.CK göre sig inte besvär att besvara, dom inläggen kommer jag att ignorera är inte intresserad av något annat än att få höra andras erfarenheter och funderingar ang mina funderingar.

Det finns en här på buke vars sto var skendräktigt, hon till låg ner och krystade som om hon skulle föla.

Alla tecken var på plats, men hon var tom.

Bilder finns i galleriet:) tyvärr så blev det en dålig bild på juvret.Det finns inte utrymme för fler.

Mitt allra första sto (vbl travare) var konstaterad dräktig vid rektal koll, sen kollades hon inget mer. Hon gick tiden ut o lite till, blev rund om magen (som ditt sto i galleriet) och fyllde juvret helt de sista veckorna.

Sen grävde hon upp hela den fina fölbädden för att föla, jag var med henne hela natten och trodde att nu så... men inte! Framåt morgonen sa hon 'suck' och började sparka på boxdörren efter mat.

Vet. tillkallades och konstaterade att hon var en av få som var 'riktigt' skendräktig (som tikar ofta kan vara), hon droppade mjölk då, men det fanns inget föl i magen.. snopet var det!! Han sa att stoet antagligen resorberat sent och att kroppen (hormonerna) inte ställt om!?

Du får helt enkelt (eeh) vänta och se, eller ta ut en Vet. för en extra koll. Ingen här på Buke kan ju säga varken bu eller bä.. om du förstår hur jag menar! Hennes juver är ju som på en unghäst, och svullnaden du nämner kan bero på en kommande brunst. Men vissa ston (ej mina) har fölat utan att ha fyllt juver, så...???

Lycka till//Bia

Vilken märklig upplevelse förstår att det måste ha varit snopet:confused:
Nu är jag ju medveten att det kan vara så att hon är tom.Det måste vara högst ovanligt med ston som är skendräktiga i 11 mån, dom veterinärer jag haft kontakt med har inte varit med om det.Men man får visst vänta sig vad som helst när det gäller drägtiga ston.

Jag har hört om ston som är skickliga att dölja dräktigheten:crazy: dom kan vara kollade efter konstens alla regler och vissar tom för att senare ha fölat.Det är bara att behandla henne som dräktig och det som sker det sker.Jag undrar om du kände tydliga fosterröelser och hur kändes dom, kan nog vara svårt att förklara:p , men det vore roligt att höra hur du upplevde det.

Har inte upplevt det själv men ett sto i trakten var skendräktig - hade alla tecken - stor växande mage, mjölk...men inget föl.
Kanske är vanligare än man tror?
Lycka till med din! Håller tummarna för att det är ett föl i magen.

Barabia - hur bröt ni skendräktigheten? Sattes någon behandling in eller gick det över av sig själv?

Senast ändrad:

Jag vet två ston som var negativa på blodprov (ena inget utslag, andra litet utslag men inte över gränsvärdet). Båda fick föl året efter...

Så visst existerar det.

Jag har en vännina som blodprovade sitt sto neg:( Men eftersom hon blev rund om magen ul:ade hon i 7 mån:confused: stoet vissade tom men i juni kom ett hingsföl.Detta är bland det underligaste jag varit med om, om det inte varit för att magen var så livlig skulle jag inte ha misstankar om dräktighet.
Visst! hon har blivit betydligt rundare och har något i juvren men eftersom alla prov vissat neg så skulle det vara tänckbart att hon är skendräktig.
Om jag ska betäcka någon fler gång (det är första gången)både för henne och mig, så ska hon ul:as innan jag tar hem henne.:crazy:

Hej
Jo vi har haft ett sto som var skendräktigt. Kolla henne och hon var dräktid på hösten och sen till våren i mars så var hon rund och tung och fyllde juver. Vi hade fölvakt tiden gick. 2veckor över tiden kollade vi henne. Nehe inget föl i den stora magen och efter några veckor utan behandling kom brunsten och hon åkte till hingsten och nu i mars slutet av mars fick hon ett sto föl mamma uppidagen.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 949
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 437
Senast: Lyxzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur