Skendräktighet hos ras?

Sv: Skendräktighet hos ras?

Gnist skrev:
Inte vet jag vad du baserar det påståendet på, men i realiteten, så är det ca 40% av alla tikar, som blir skendräktiga....En skendräktighet beror ju på att folliklarna producerar progesteron, fastän tiken inte blivit parad.

Jag håller med Gaurdian Angel; alla tikar blir skendräktiga, men vi (och de!) märker av det mer eller mindre.

Saxat ur Valpningsboken, skriven av Anne-Sofie Lagerstedt som är veterinär på SLU med specialinriktning på avel och fortplantning: "Alla tikar genomgår en falsk dräktighetsperiod efter löpningen även om det inte alltid märks. Skendräktighet är ingen sjukdom, utan tikens hormonella beredskap för att ge di och vårda valpar. Orsaken till att hundar, liksom vargar, blir skendräktiga är att de efter löp har samma produktion av dräktighetshormonet progesteron oavsett om de är dräktiga eller inte."

I det vilda är detta en bra egenskap då synkroniserade löp gör att alfans valpar kan ammas av fler än bara alfatiken. Större chans för överlevnad alltså.

Mvh,
Duvan

Konstigt att det i mina hundböcker (bla: hunduppfödarens handbok, hunden som hobby, hundens sjukdomar) står annorlunda och att de flesta uppfödare som jag känner INTE anser att det är något alla tikar "drabbas" av...
Jag är mycket väl medveten om att skendräktighet INTE är en sjukdom...Det jag skrev var att: "En skendräktighet beror ju på att folliklarna producerar progesteron, fastän tiken inte blivit parad"

Et löp är ju uppdelat i olika faser
1: proöstrum (förlöpet)
2: östrus (höglöpet)
3: metöstrus (efterlöpet)
Mellan löpen finns ju dessutom anöstrus

Det är ju faktiskt en viss skillnad på metöstrum (som alla tikar har) och på skendräktighet..........:cool:

Senast ändrad:

Det jag skrev var ett rent citat, och inte någon antydan om att du ansåg skendräktighet sjukligt.

Vare sig man har problem eller inte med jobbiga skendräktigheter kvarstår faktum - alla tikar blir skendräktiga då de efter löp har samma produktion av dräktighetshormonet progesteron oavsett om de är dräktiga eller inte. Progestoronproduktionen är själva definitionen av skendräktighet.

Jag har inget problem med skendräktighet hos mina tikar, men det betyder inte att de inte är just skendräktiga, bara att jag aldrig märker av det.

Mvh,
Duvan

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
931
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 783
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 253
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar