Skendräktighet hos ras?

T

Toftelyn

Jag har hittat en bra uppfödare, eller jag tror det.
När hon sedan berättade att alla tikar hon haft har blivit skendräktiga efter varje löp.. hon säger att det är så för rasen.
Kan det verkligen vara så att alla tikar i rasen blir skendräktiga med alla problem det kan innebära, tappa päls osv. efter varje löp?
Något jag ska oroa mig över eller kan detta vara helt normalt?
För som jag förstått det av att ha läst på det här forumet så ska man inte ens avla på tikar som alltid blir skendräktiga.
:confused:

Sv: Skendräktighet hos ras?

Om det är en liten ras och alla avlar på tikar som blir skendräktiga så kan man väl säga så... Inte roligt med skendräktiga tikat. Tråkigt...

Jag känner också till folk som säger att alla tikar blir skendräktiga men i varierande utsträckning.
Allt från så lite att det knappt märks till sprängfyllda ljuver och att de diar sig själva.
Själv har jag en i var ände av skalan ! :-)

Hmm... jo hon sa nog att de visade det ganska tydligt iaf. så uppfattade jag det.
Hon rekommenderade hellre en hane just därför.. och för att hon hade fler hanar till salu som är svårare att bli av med antar jag, men jag vill ha en tik.
Rasen är inte så jätteliten till antalet totalt sett, men kanske i Sverige att det blir så då.

Fast att hon säger det tillsamans med att hon har fler hanar till salu låter för mig lite misstänkt. Det är inget knep för att bli av med dem???

Jo det är det jag funderar på, men om det är så, så är det nog inte en uppfödare jag är intresserad av..

Det förstår jag.
Men det finns kanske mer att gå på så du kan göra en samlad bedömning så att säga?

Grattis till att ha hittat en uppfödare som föder upp fullt normala tikar!

Att inte avla på en tik som blir skendräktig låter fullkomligt vansinnig. Utan skendräktigheten hade vi knappt haft några hundar idag.

Men tycker du inte att det låter lite konstigt att hon anväder det argumentet till att föra fram alla hanhunds valpar hon har över?

Läste inte det inlägget där det stod.

Ja, det är lite konstigt. Låter som om hon hellre vill bli av med en hane.

Tycker jag med.
För övrigt;
Du menar alltså att alla tikar blir skendräktiga, eller att alla borde bli det? *Nyfiken*
Jag har hört det resonemanget innan, men det känns som om i folkmun är skendräktighet något som "drabbar" vissa tikar.

Skendräktighet är inget som är/ska vara normalt förekommande hos tikar....
Av mina hitintills 15 ägda tikar genom åren, så har ingen (tack och lov) varit skendräktig!!

Alla mina tikar blir skendräktiga... 2 av dem är steriliserade mkt pga det av den enkla anledningen att de mår dåligt. Den tredje kommer också steriliseras...

Vilken ras gäller det?

//E

Gnist skrev:
Skendräktighet är inget som är/ska vara normalt förekommande hos tikar....
Av mina hitintills 15 ägda tikar genom åren, så har ingen (tack och lov) varit skendräktig!!

Skämtar Du!? :crazy:

Skendräktighet är fullkomligt normalt och ALLA friska tikar, oavsett ras, bli skendräktiga. En del ser man det inte på, medans en del löper linan ut och föder och uppfostrar för att tillslut avvänja sina "valpar". Sedan finns det alla varanter däremellan.

Tycker man skendräktighet är jobbigt, så får man köpa en hane.

ChristinA skrev:
Du menar alltså att alla tikar blir skendräktiga, eller att alla borde bli det? *Nyfiken*
Jag har hört det resonemanget innan, men det känns som om i folkmun är skendräktighet något som "drabbar" vissa tikar.

Alla friska tikar blir det, oavsett om tikens ägare påstår annat. De tikägare vars tikar "inte" blir skendräktiga visar det bara inte.

Jag anser att alla tikar "ska få bli" skendräktiga, med undantag för de tikar (ej ägare) som mår dåligt av det.

Köper man en tik så får man löp och skendräktighet på köpet. Likväl köper Du en katt så får Du en med klor. Enkelt va!? :D

Men överdriven skendräktighet anser jag inte ska föras vidare. Det finns ingen mening med att ha en tik som prompt ska adoptera katten, producera mjölk och vara allmänt stönig i tre veckor.

Nej, överdriven skendräktighet, så att det blir jobbigt för tiken, är inget som varken tik eller ägare blir glad över. Där är jag helt överens om ifall någon vill kastrera tiken.

GaurdianAngel skrev:
Skämtar Du!? :crazy:

Skendräktighet är fullkomligt normalt och ALLA friska tikar, oavsett ras, bli skendräktiga.

Inte vet jag vad du baserar det påståendet på, men i realiteten, så är det ca 40% av alla tikar, som blir skendräktiga....En skendräktighet beror ju på att folliklarna producerar progesteron, fastän tiken inte blivit parad.

*Lånar knapp*

Jag blev fundersam eftersom jag inte haft någon tik förut, och uppfödaren sa att hon hade haft så väldiga problem med alla sina tikar.
Jag vill ändå ha tik ingen fråga om saken, mer att man kanske ska höra med lite andra uppfödare vad de anser om saken om de har lika stora problem, skulle ju vara intressant att veta så att det inte bara är henne det drabbar så "hårt".
Fast det kan ju vara så att just hon tycker det är extra jobbigt också. Eller att hon bara hellre vill sälja hanarna då de inte verkar lika poppis.
Jag vill absolut helst inte kastrera, men nu vet jag att jag kanske har det att vänta om det blir allt för jobbigt för tiken :confused: .

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
931
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 783
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 253
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar