Skendräktig?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ewae99
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
E

ewae99

Hej! Har ett sto som enligt beräknad dräktighetstid ska föla vilken dag som helst. Är dock mycket fundersam på om hon verkligen är dräktig och har pendlat mellan hopp och förtvivlan i princip sen i höstas. Diskussionerna har gått heta i stallet... är hon dräktig eller inte?
Hon är inte speciellt stor men ändå lite rundare om magen. Hon har inte fyllt i juvret nämnvärt men ändå lite...:confused: Hon var dräktighetstestad efter 20 dagar av vet men är inte testad senare. När hon hade stått inne en natt (går vanligtvis på lösdrift) eftersom jag ändå har behandlat henne som dräktig hela tiden så visade hon tydliga brunsttecken men det kan de tydligen göra även när de är högdräktiga...:confused: Tydligen är det heller inte alla ston som blir särskilt stora...:confused: Hon har inte haft föl tidigare och jag har ingen tidigare erfarenhet av avel och har därför ingenting att jämföra med. Dock har jag många att rådfråga och i stort sett alla säger att hon nog ändå är dräktig. Om man är envis så kommer det genomskinlig vätska ur spenarna om än så lite... :eek: Kan någon ge mig ett råd? Finns det någon som har varit med om samma sak? Är hon bara skendräktigt och "fet" eller finns det ett föl i magen?
MYCKET tacksam för ALLA svar!!!!
Kram Ewa och Princess

Sv: Skendräktig?

Hejsan Ewa!

Jag har erfarenhet av att förstföderskor inte blir särskillt stora och inte sätter mycket juver, det finns de hästar som fått många föl som inte heller sätter juver förran precis innan de fölar(jag pratar i timmar då)
Likaså har jag varit med om att ston som varit dräktiga OCH brunstat, så det tror jag inte att du behöver oroa dig för.
Om hon inte är gnällig när man pillar på hennes mage, kan du lägga handen under hennes mage framför juvert och känna för där brukar man känna fosterrörelser, iallafall precis efter att de har ätiti upp sitt kraftfoder. Men det finns ju föl som är rätt stillsamma av sig. Men kolla det varje gång du har möjlighet. Så hoppas vi ju på att hon är dräktig.

Får man fråga vem hon är? ras, stam, ålder o vem hon väntar föl med :) -Alltid kul att se.

Håller tummarna för att det väntar ett litet föl därinne.

MVH

Det bästa du kan göra är att ta ut en vet som går in och känner efter ett föl! Lätt som en plätt!!!!

Så vet du vad som ska komma erller inte komma

Tesora

Tack för ditt svar och uppmuntrande ord!

Hon är ett 5-årigt varmblod (travare) betäckt med icke godkänd frieserhingst som heter ... Wiagra!!!! :o Jag köpte henne dräktigt efter att min "förra" ögonsten tyvärr dog alldeles förtidigt av något vi inte vet vad det var... Han var bara 12 år. :cry:

Har du lång erfarenhet av hästar och avel måste jag ju få fråga då? :)

Kram Ewa

Hej igen Ewa!

Av egen uppfödning så har jag inte fått så många föl, endast 4 st men jag har hållt på med avel enda sedan barnsben hos mina gudföräldrar som liksom jag har halvblodsuppfödning. Jag har många vänner som också avlar och jag läste mycket om avel i skolan när jag gick på gymnasiet med hippologinriktning.
Jag är väl ingen expert, men jag har varit med en del.
Jag har haft all min praktik på avelsstall och fått vara med om otaliga fölningar och dräktigheter. Jag spenderade varje lov och helg i mina gud föräldrars stall och hjälpte till fölningar. Min första fölning jag var med om upplevde jag när jag var 14 år( vilket snart är 12 år sedan) Men häst vanan är betydligt äldre. Red in min första ponny när jag var 11 år.

Måste ju bara säga att jag gillar namnet på hingsten, ha ha ha.. Det var riktigt fräsigt.

När är ditt sto beräknad?

Det måste varit/vara väldigt obehagligt att inte veta vad som skedde. FÅr man fråga hur det gick till? Det är aldrig roligt när ens ögonsten går ur tiden. Beklagar din sorg.

Rider du ditt sto nu?

Jag rider henne lite försiktigt. Har hört att hon mår bra av det. Hon går ut någon gång mellan den 11 och 16 april så det e verkligen nu!!

Han började bli trött o hängig, ville inte ens ha äpple som han annars älskade. Nan slutade äta och dricka och luktade illa i munnen. Verkade nästan som om han på nåt sätt blev "förlamad" och inte kunde svälja. Till slut orkade han inte hålla upp huvudet utan det bara hängde över boxväggen. Kallade på vet. dagen innan julafton förra året i ett ganska tidigt skede i sjukdomsförloppet. Vet gjorde va han kunde både då och även under julhelgen men fick inget gensvar på behandlingen. Dagen efter annandagen var en annan vet ute och sa att det inte alls såg bra ut så då fick vi in honom i en transport för att åka med honom till ATG-kliniken i Kalmar, i ren panik, men vi kom inte ens fram - han dog på vägen. Så det gick väldigt fort!

En annan fråga... får passa på när jag har dig på tråden...
Hur brukar ni göra när fölet är nyfött? Brukar ni går in och hjälpa till att torka det och smeka det över hela kroppen som en del gör? Vad har du för teori om när grimman ska på? Låter som du trots allt har varit med och kan en del. :laugh:

Hejsan!

Ja det är verkligen nära om det är mellan den 11 o 16..

Jag tycker du kan låta henne vila nu den sista tiden från ridning, en sadelgjord klämmer åt under magen och kan stoppa( hur ska jag förklara detta?) mjölk produktionen... Precis som kvinnor inte ska ha bygel i sin BH den sista tiden innan de föder. Men det är ju jätte olika från sto till sto.

Fy vad hemskt det låter... Låter ju nästan som en förgiftning av något slag. Gjorde de inte en obduktion på honom?

Vi/jag gör så att jag låter stoet välja om man ska komma in eller ej... Stoet visar tydligt om hon INTE vill ha in en i boxen. Annars går jag in och börjar hjälpa henne, dels med att torka fölet. När stoet och fölet sedan rest sig och fölet vill börja dia så kommer stoet troligtvis att vandra omkring lite och det kan se ut som om hon inte vill ge sitt föl mat, men det tillhör en grej som ligger naturligt för dem, de vill helt enkelt lära sitt föl att följa efter dem. Men när de gjort detta ett tag brukar jag gå in och hjälpa fölet att hitta rätt om den ej gjort det redan såklart. Jag har gjort det valet att hantera fölen vi fått och kommer att få så mycket som stoet tilllåter det. Gärna från födseln. Det bygger upp ett band mellan dig och fölet, vilket gör det lättare att kunna sätta på grimman när den blir lite större. Jag lyfter på frambenen 1 gång om dagen från dag 7 och sedan sätter ner den direkt igen, får den bara att lyfta benet. Men jag börjar inte med att lyfta bakbenen förrän den är lite stabilare i sin balans. Men jag rör den över benen mycket så den inte finner den obehagligt.
Jag gör lite olika när jag släpper in och ut dem, ibalnd leder jag både sto och föl, ibland leder jag bara stoet och fölet får springa löst efter. Så att den får lite frihet mitt i alla lära :)

Jag hoppas att mina svar har gett dig lite tips och råd som du känner att du kan använda.

Börja med att sluta rida!
Vissaston går över tiden länge, så atthon inte fyllt juvret ordentligt är inget tecken på atthon är tom.

Nej, jag hade inte råd med någon obduktion så jag får leva med ovissheten... men jag har också varit inne på förgiftning men vet i så fall inte av vad.

Jo, jag ha fått en del kött på benen genom dig... :laugh: för man kan aldrig lära sig för mycket. Hur många hästar har du? Tävlar du också? Vi ska åka och titta på en häst på onsdag till mina barn. Deras gamla fjording gick tyvärr bort för några veckor sen (han var 27 år så det var troligen åldern och lite lättare att hantera än 12-åringen) och nu vill de ha en ny kompis att ha kul med.

hej en nyfödd fölunge bör du röra så lite som möjligt första dygnet spec om stoet är förstföderska de kan förskjuta fölet om man stör för mkt, men vid problem måste du självklart hjälpa till däremot bör du ta ut vet så du får veta med säkerhet att hon är dr.

Jag e så tacksam för alla som håller mitt hopp uppe om att det ändå trots allt kan finnas en liten bäbis i magen...!!!:laugh: Har ju sett fram emot detta så länge. Jag måste ju ändå säga att jag nog tycker att magen blir större o större men ibland undrar jag om det är allt kraftfoder hon får men då tycker jag ändå att hon borde bli kraftig även på övriga kroppen o inte bara magen...?

Eller...??

Jag skulle låta henne vara tills hon gått två tre veckor över tiden. sen skulle jag ta ut en vet att känna.
Hade ett sto som jag trodde var dräktig, hon visade tydligt alla symtomer på att vara det oxå. Men det kom aldrig något föl. Vet ville inte gå in och känna så länge stoet mådde bra, då risken är stor för infektioner när man går in.
Men till sisst tjatade jag mig till att de skulle känna, och hon var tom. Men livmodern avar en aningen svälld, alltså tecken på att hon varit dräktig, men kastat.

Vi har nu ett sto som väntar för för första gången. Hennes mage är rund, men resten av hästen är inte tjock. Men det andra stot vi har är mera fet hela hon. (oxå varmblod)
Hoppas att ditt föl kommer snart.

Hejsan!

Jag har 8 st hästar, varav 1 är lånad och en är utlånad.
6 st avelsston och 1 unghäst samt en tävlingshäst.
Jag har aldrig haft nerver till att tävla speciellt mycket. Tävlade en del i hoppning på min gamla travare som jag hade som tonåring. Men vi tävlade aldrig högre än 1,20 även om vi tränade på 1,45 samt att vi tränade mycket teräng. Samtidigt som jag hade henne så hade jag en annan unghäst, 6 årig vallack på 178 cm, men han fick jag göra mig av med, vid den tiden vägde jag endast 50 kg och var 168 cm lång. Så han var aldeles för stor för mig.
Men nu försöker jag ut o skritta lite på ett av stona som går tom i år, ibland så travar jag lite med. Saknar det extremt mycket, men det får bli mer ridning och en "riktig" ridhäst när alla 3 barnen går i skolan. 4,5 år kvar sedan börjar lilleman i 6 års verksamheten eller nollan eller vad man nu kallar det.

Hoppas att ni hittar en ny ponny till barnen som de kan ha som sin bästa vän. Våra barn är inte så intresserade, men jag funderar på att köpa en D-ponny till mig som barnen kan rida på. Tror det kan få upp deras intresse när det finns någon som mer är i deras storlek.

Mina barn var inte heller så intresserade förrän det kom inhyrda hästar till vårt stall. Då hade de någon annan än mig att dela intresset med så nu kan de rida ett par hästar om dan om skolarbete och sånt tillåter. Det är faktiskt jättekul att kunna rida med sina barn och dela intresset och så hinner man prata en hel del när man är ute o rider som kanske inte skulle blivit sagt annars. Min yngsta som blir 13 nu i slutet på april brukar rida den största, dock snällaste, hästen i stallet. Ser lite komiskt ut med henne som e så liten och späd på den stora hästen. Dock har hon kommit över de värsta av sina rädslor på denna stora häst som hon känner att hon kan hantera. Den vi ska titta på på onsdag är också travare som verkar passa bra till dom men det återstår att se... Den är inte så stor så jag tror det kan bli bra.

Men framför allt så ser vi ju fram emot ett litet föl... :)

Hejsan.
Hon är säkert dräktig, ditt sto. Alla blir inte så stora.
När min ponny närmade sig fölnning så var det ingen som trodde hon var dräktig för hon var så liten. (men jag kände kraftiga fosterrörelser så jag tvekade aldrig)
En sak du kan titta efter är om hon har sjunkit in uppe vid svansroten på båda sidor. Dom blir nämligen mjuka där innan fölning och på vissa hästar blir det riktiga "gropar". Annars vänta några dagar så ska du se att det kommer en fölis.
Har hon bra apptit??

Hon äter som en... häst!!! :D

Ska försöka ta lite bilder och lägga in!

du kan även köpa dr test via nätet de görs på urin lika lätt som på oss människor förutom att vänta in att de kissar förstås :)

du kan även köpa dr test via nätet de görs på urin lika lätt som på oss människor förutom att vänta in att de kissar förstås :)

Ja, jag har kollat detta men de två jag har sett kan man bara använda fram tills en månad innan de ska föla och då e det ju försent...! :crazy:

Hej Ewa!

Hur går det med ditt sto?
Har du fått några bra bilder till oss eller du kanske rent av redan fått ett föl?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 457
Senast: Lyxzen
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 224
Senast: Moa092
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 310
Senast: animalasia
·
Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än...
2
Svar
26
· Visningar
7 990
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka